• Pentan

Om du fick...

Om du som gäste på ett bröllop fick en nyckelring i liten present av brudparet - vad skulle du då önska dig om du fick välja? Sätt ihop din egen kombination du tycker bäst om. Tex 1231

NAMN:
    1 - Personligt med mitt namn
    2 - Utan mitt namn

DATUM:
    1 - Med datum och namn på de som gifter sig
    2 - Utan datum eller namn
    3 - Bara namnet på brudparet
    4 - Bara datumet

DESIGN:
    1 - kvinnlig och ljus, gärna någon blomma
    2 - Stram och strikt, inget lull
    3 - Tufft och udda, starka färger
    4 - Bröllopsinspirerat, tex ett brudpar

ÖVERLAG:
    1 - Något jag kan använda utan att tänka på att det kom från bröllopet
    2 - Påminnelse om den dagen vore trevligt

JA/NEJ:
    1 - Jag skulle bli glad över en sådan present
    2 - Jag tycker det är lite si så där och kommer nog inte använda den

Så här har jag tänkt mig:
    En rund nyckelring med gästens namn på framsidan som en böj längst ena kanten, en vacker sirlig blomma i mitten i en ljus färg till damerna, herrarna får lite mer maskulint, baksdian kan antingen vara blank med samma blomma/mönster - eller med ett personligt tack från oss som brudpar och "vårt" datum.

• Svar på tråden Om du fick...
  • Jiel o Deps

11121 tror jag. Om du menar som du skrev, att herrarna får något mer maskulint.

Tycker det låter riktigt bra så som du har tänkt dig.

• feministbrud

Jag skulle bli arg om kvinnor och män fick olika nyckelringar! Det skulle jag störa mig på. Jag skulle dock inte uppskatta en sådan present utan förmodligen glömma den kvar på festen.

• shakynose
    feministbrud skrev 2009-01-12 14:49:11 följande:
    Jag skulle bli arg om kvinnor och män fick olika nyckelringar! Det skulle jag störa mig på. ...
    Samma här!
    Men jag skulle nog behålla den och antagligen också använda den.
  • didis

Med risk att låta grinig men jag skulle troligen inte använda en sådan nyckelring. Jo kankse till källarnyckeln eller liknande för där brukar det hänga reklamgrejer.

Ens bröllop är en stor grej - för en själv - era gäster har antagligen inget större behov av minnesprylar, för dem är det så att säga bara ytterligare ett bröllop.

Som sagt, jag tycker inte om att låta såhär trist, men i min släkt/bland mina vänner hade det varit bortkastade pengar.

Choklad hdade jag uppskattat er och ätit upp redan innan dansen

• Pentan

Är det så hemskt att män och kvinnor är olika?

feministbrud skrev 2009-01-12 14:49:11 följande:
    Jag skulle bli arg om kvinnor och män fick olika nyckelringar! Det skulle jag störa mig på. Jag skulle dock inte uppskatta en sådan present utan förmodligen glömma den kvar på festen.
  • feministbrud
    Pentan skrev 2009-01-12 15:01:41 följande:
    Är det så hemskt att män och kvinnor är olika?
    Jag skulle tycka att det var konstigt att alla män och alla kvinnor drogs över en kam och att varje kön förväntades tycka om samma design. Min man älskar rosa och blir alltid irriterad över att det räknas som en kvinnlig färg. Bara som exempel.
  • Jiel o Deps

Jag skulle inte heller använda den i min vanliga nyckelring (har redan en massa där), men jag skulle definitivt tycka om den om använda den till annat.

Varför skulle man bli arg för att man får olika, kvinnor och män? Varför ska det vara så omständigt hela tiden? Om brudparet vill ha en blomma (kanske stämmer det bra in med temat) så ska de absolut kunna ha det. Men det betyder ju inte att alla män vill ha det.

• feministbrud

Jiel o Deps skrev 2009-01-12 15:04:17 följande:

Jag skulle inte heller använda den i min vanliga nyckelring (har redan en massa där), men jag skulle definitivt tycka om den om använda den till annat.Varför skulle man bli arg för att man får olika, kvinnor och män? Varför ska det vara så omständigt hela tiden? Om brudparet vill ha en blomma (kanske stämmer det bra in med temat) så ska de absolut kunna ha det. Men det betyder ju inte att alla män vill ha det.
    Och inte heller alla kvinnor, eller hur. Jag stör mig på att man försöka dela in alla män och alla kvinnor i fack. Jag hade inte stört mig på om jag fått en nyckelring med en bil på om alla fick likadana, även om inte just jag gillar bilar. Så om brudparet (bruden?) vill ha en blomma för att det passar i temat så tycker jag att de ska göra alla med blommor!
  • Jiel o Deps
    feministbrud skrev 2009-01-12 15:45:15 följande:
    Jiel o Deps skrev 2009-01-12 15:04:17 följande:Och inte heller alla kvinnor, eller hur. Jag stör mig på att man försöka dela in alla män och alla kvinnor i fack. Jag hade inte stört mig på om jag fått en nyckelring med en bil på om alla fick likadana, även om inte just jag gillar bilar. Så om brudparet (bruden?) vill ha en blomma för att det passar i temat så tycker jag att de ska göra alla med blommor!
    Blomma skrev jag ju bara för att Pentan hade just blomma som förslag...

Tro inget annat än att jag är helt och hållet för att det ska vara lika för alla. Men i bland tycker jag bara att det blir för mycket av det här med att precis ALLT ska vara lika. Vi ÄR olika och det ser inte jag som något negativt. Jag är gärna olik en man lika mycket som jag är olik vilken annan kvinna som helst.

Men iaf... Pentan, gör precis som du vill.
  • feministbrud

Jiel o Deps skrev 2009-01-12 19:25:31 följande:

Blomma skrev jag ju bara för att Pentan hade just blomma som förslag... Tro inget annat än att jag är helt och hållet för att det ska vara lika för alla. Men i bland tycker jag bara att det blir för mycket av det här med att precis ALLT ska vara lika. Vi ÄR olika och det ser inte jag som något negativt. Jag är gärna olik en man lika mycket som jag är olik vilken annan kvinna som helst. Men iaf... Pentan, gör precis som du vill.
    Ja, nu blir vi lite väl OT, men eftersom hon undrar så svarar jag att jag hade blivit upprörd om man hade fått gulliga saker för att man är kvinna och männen hade fått häftiga saker (eller vilka egenskaper det nu är man tillskriver könen).

Gärna olika, men eftersom det inte ska göras individuella nyckelringar så skulle jag uppskatta lika för alla.

Vi ÄR olika men jag tror att skillnaderna mellan individer är större än mellan könen och därför tycker jag att dylika könsuppdelningar är av ondo.
  • Miisen

21421
    Jag skulle uppskatta en sådan minnessak, men jag skulle inte ha den på nyckelknippan utan snarare i någon minneslåda. Att mitt namn skulle stå på känns överflödigt,

• MolsonCanadian

12221

Med reservation för att jag på Överlag menar att nyckelringen per automatik skulle påminna mig om bröllopet om jag fick en sådan vid just bröllopet. Alltså inte att det skulle stå datum och/eller namn för vigseln och brudparet. Då skulle jag inte använda den.

• fromheretoeternity

Jag tycker att det verkar vara en fin present, men isf tycker jag att det ska stå personens namn på. Ingenting om ert bröllop. Det vet personen ifråga ialla fall!

Svar på tråden Om du fick...