Nu eller nästa år?
Vi har så smått börjat planera, men när det hela ska ske är inte bestämt än.
Hur skulle ni göra? Gifter vi oss i år får vi en liten mindre budget än om vi sparar till nästa sommar (2010)... Vi vill båda ha ett stort bröllop ( räknar med ca 120 gäster varav ca 20 barn) Allt ska ske på en herrgård med möjlighet till övernattning för gästerna. 3-rättersmiddag, mingel, brunch & kanske något dagen innan då jag antar att många långväga gäster kommer dagen före.
Vi vill försöka hålla kostnaderna nere, men ändå inte spara på något då det här är något man (förhoppningsvis!) bara gör en gång i sitt liv.
Vi kan spara ca 10´000 i mån, samtidigt som min sambo precis blivit arbetslös & jag själv inte alls jobbar allt för mycket... (Är egen företagare)
Dvs, isåfall skulle vi kanske få ihop ca 70´000 till i sommar. Tänkte ta ut kuvertavgift, samt att de gäster som önskar övernatta får stå för den kostnaden själva.
Räcker 70´000? Vi har mer pengar sparade men det är pengar vi vill använda för renoveringen av vårt hus... Eller är det bättre att vänta ett år till för att kunna få det bröllop vi vill utan att behöva spara in på diverse saker?
Ringarna har jag märkt blir dyrare än jag räknat med, trots att vi inte väljer någon "dyr" historia. Trodde allt att det gick att få tag på alla ringar för ca 4-5000 kr - men endast den jag vill ha kostar 6600 på det billigaste stället...
Vad är brukligt att man tar ut som kuvertavgift?
Många frågor än så länge, men antar att det är sånt som löser sig med tiden...