Hur hade ni med efternamn!
Om er blivande man hade haft ett utlängst efternamn om ni själv var svensk?
Hade ni tagit hans namn ändå?
Om er blivande man hade haft ett utlängst efternamn om ni själv var svensk?
Hade ni tagit hans namn ändå?
Det har ju gjorts tester där man blivit sämre behandlad pga ett utländskt efternamn. Så det är ju en svår fråga.
Själv är både jag och min make utländsk så jag hade inget val men klart att det är svårare i livet med ett utländskt namn. Sen kan man ju se det från andra sidan att man får ett ganska unikt namn...inte ett son efternamn...
inte ovanligt om man heter kanske ALi som utländskt...
Kanske att man kan ha kvar mitt namn som mellan namn, ser man att jag är svensk på?
Nej, det hade jag inte, pga att jag inte vill byta efternamn överhuvudtaget. Men ponera att jag hade velat det, så skulle det helt bero på vad det var för efternamn, om jag tyckte att det var fint/bra/positivt osv. eller inte.
Min m2b har ett tyskklingande efternamn som är kalasvackert. Jag hade inte tagit det om jag inte gillat det. Vill du att det ska synas att du är svensk kan du som sagt behålla ditt nuvarande efternamn som mellannamn.
Jag kommer ta min sambos efternamn som har sitt ursprung från Portugal, tycker det är jättefint. Heter Cecilia i förnamn, känner mig inte orolig.
Jag kommer ta min mans namn och han är Engelsman. Tycker det är ett fint namn och han har inte haft problem med det namnet här i sverige. Sen tycker jag det kommer bli lite coolt att ha ett engelskt efternamn istället för ett son namn, även om mitt son namn inte är jätte vanligt.