• MimmiMama

när ansöker man om namnbyte? före eller efter vigseln?

jag blir alldeles snurrig när jag försöker förstå det...
    blir nervös då vi bokat vår smekmånad med våra nuvarande efternamn...

• Svar på tråden när ansöker man om namnbyte? före eller efter vigseln?
  • anja1661

det söker man väl samtidigt som hindersprövningen? namnbytet går väl igenom samma dag som man gifter sig? eller???

• anne på grönkulla

Du kan ansöka före men det börjar gälla i samband med vigseln, även om det ofta tar längre tid innan det formellt registreras.

Reser man precis inpå vigseln/namnbytet och nån månad framöver skulle jag resa i det gamla namnet.

• Eskilstunabrud

Vi skickade in om namnbyte före vigseln, men bytet går inte igenom förrän vigselförättaren har skickat in vigselpapperen, alltså efter vigseln. Sen kan det dröja ganska länge ändå beroende på hur lång tid skatteverket tar på sig. Ingen fara med bröllopsresan! Den ska vara bokad i samma namn som står i ditt pass bara så är det inga problem.

• anja1661

men vadåå?
    min m2b ska ta mitt efternamn. vi gifter oss i maj och reser i juli...ska ha ändå resa med gamla namnet??

• Eskilstunabrud

Det viktiga är att hans namn i passet stämmer överens med namnet ni bokat resan i, annars kan det bli problem vid incheckningen. För mig tog det ca 2 månader att få det nya namnet, fast då hade prästen glömt fylla i vigseldatum och handläggaren på skatteverket var på semester :)

• anja1661

då får han nog åka med det gamla namnet så man slipper onödigt krångel om det blir fel nånstans...

• älskarlivet

Jag har bokat bröllopsresan i mitt nuvarande namn, men sen kommer vi, 6,5 veckor efter vigseln åka på en utlandsresa till och den har vi bokat i mitt nya namn. Det borde väl funka?

• MimmiMama

Det funkar väl om namnändringen och det nya passet kommit.
    Jag tror det funkar så i alla fall

• älskarlivet

Jo, men hur lång tid tar det?

MimmiMama skrev 2009-02-15 17:15:52 följande:
    Det funkar väl om namnändringen och det nya passet kommit. Jag tror det funkar så i alla fall
Svar på tråden när ansöker man om namnbyte? före eller efter vigseln?