Liljekonvaljer
Ska gifta mig i september och drömmen vore att ha min favvo-blomma liljekonvalj i buketten. Är det bara att glömma det? Det är väl inte direkt säsong för liljekonvaljer då.
Ska gifta mig i september och drömmen vore att ha min favvo-blomma liljekonvalj i buketten. Är det bara att glömma det? Det är väl inte direkt säsong för liljekonvaljer då.
Prata med din florist, det brukar gå att ordna... Men det kostar... Tror det var 65:-/blomma de tar (kollade upp det för ett tag sedan)
Själv har jag valt maj-juni för bröllopet för att kunna vara säker på att kunna få liljekonvaljer i min bukett.. :)
Oj, det blir nog en lite väl dyr bukett för mig.
Lyllo dig som till och med har möjlighet att plocka egna blommor! Klokt val av dig att gifta dig då.
Jag vill också ha liljekonvall och vi ska gifta oss den 8 augusti. Jag hoppas att det kommer att lösa sig, ska träffa florist i februari.
Det fins att beställa året runt. Då är de odlade=väldigt fina, men de kostar därefer som sagt. De ligger ungefär på 45-50 kr/stjälken och de kommer i buntar om 25 st Det innebär att du lär få betala mellan 1000-1600 kr beroende på var i landet du bor och vilken butik du går till. (du beöver de 25 stjälkarna för att det ska bli ngt av det)
Den lägre summan gäller nog bara möjligen södra delarna av landet, där brukar de ligga ganska långt under stockholms och Norrlandspriser, vilket jag utgår ifrån beror på fraktkostnaderna som man åker på som florist i vårt mycket avlånga land.
Spontant känns 25 själkar som rätt "skralt", men jag kan ha fel. Kan ju vara gulligt med en mindre bukett också.
Funderade på att göra som på bilden i mitt galleri: blanda kallor och liljekonvaljer. Vad tycker ni?
Mmm, jag förstår det, eftersom du antagligen inte sett de odlade. De är längre och kraftigare än de vi plockar själva i naturen. Men visst kan du ha andra blommor också i den.
Buketten i ditt galleri skulle lätt kosta 3300-3500 kr, för den är verliken byggd av många kallor(som är en exklusiv blomma) då vore det billigare att ta två buntar konvaljer, dvs 50 st.
Då borde du hamna på ca 2600 någonting.
Det är en fin bukett i galleriet. Rosor och konvaljer är klassiskt och vackert.
Min personliga favorit är nog ändå enbart konvaljer, det är svårslaget i sin storslagna enkelhet och renhet på något sätt.
MV85: det låter jättefint!
Passionsblomman: Jag hoppas och tror att du har rätt! Skulle så gärna vilja ha en stor bukett liljekonvaljer. Ska definitivt kila till floristen i veckan och höra med dem vad som är möjligt.
Absolut! det är säkert 50-75 st. Vilket innebär ett pris på sisådär 2600-3700 kr. Man kan alltså säga att det är tämligen exklusivt att välja liljekonvaljer, om man inte gifter sig i perioden då man kan köpa svenska, alltså i maj, under några korta veckor.
Bilden signalerar förövrigt ett rätt exklusivt bröllop på det stora hela också. Inte ett svenskt va?
Utomlands lägger man mkt mer "krut" på blommorna, dels är de billigare, men man låter också det förgängliga kosta, på ettt helt annat sätt än vi i det "praktiska" Sverige. (OT)
Sen en sak om liljekonvaljer som jag fick höra när jag frågade mig för om dem...
De funkar tydligen inte bra att torka och spara =( Lite tråkigt...
Nä, inte odlade. Det skulle förmodligen dessutom bli ännu dyrare, för löner till personal, och el till vitersveriges växthus är dyrt.
MV85, den uppgiften är tyvärr helt riktig. Konvaljer njutes färska.
Jag "sparar" dem helst på foto och där är de i alla fall underbara! :)
Där är de UNDERBARA!!!
Det kan ju vara värt att notera att det faktiskt inte är ovanligt att en bunden brudbukett kostar runt 2000 kr, så man behöver ju inte tro att det är det värsta man kan ta sig till att välja konvaljer. Man får väga in och prioritera vad man tänker sig och tycker man vill satsa på helt enkelt.
Lycka till alla!