• maj2010

Ceremoni utomhus?

Hur gör man med tekniken om man ska ha vigselceremonin utomhus? Vi förväntar oss ca 60 gäster och tänkte ha vår ceremoni i en trädgård eller park. Behövs högtalare? Hur fixar man det? Och måste man fixa sittplatser eller orkar folk stå 15-20 minuter?

• Svar på tråden Ceremoni utomhus?
  • En till präst

Högtalare är nog nödvändigt om ni har så pass många gäster som 60. Utomhus finns det alltid en massa "extra" ljud, och blåser det så drunknar vigselförrättarens röst annars.

Vid de utomhusvigslar jag varit med om har folk stått samlade kring brudparet och det har gått bra. Men är någon sjuk/gravid/gammal och skröplig så kan ju just h*n behöva en stol.

• sarahkka76

Vad bra, jag undrade samma sak. Vad gör man om det regnar? Känner att man nästan måste ha plan B.

• En till präst
    sarahkka76 skrev 2009-01-19 15:35:52 följande:
    Vad bra, jag undrade samma sak. Vad gör man om det regnar? Känner att man nästan måste ha plan B.
    Man bör definitivt ha en b-plan om man gifter sig i Sverige där det snarare är regel än undantag med haltaskigt väder. Tänk på att det inte bara är regn som kan vara "fel" väder för en vigsel utomhus. För varmt blir också jobbigt. Och en så enkel sak som blåst kan störa rätt mycket om brudparet får håret i ansiktet hela tiden och pappren fladdrar i vinden.
  • RTBW

Jo, någon sittplats om det finns någon gammal, gravid eller liknande.
    Sedan är det nog bra med någon slags förstärkning.

Vi ska vara ute men vi är bara 40st och vår vigselförrättare har en ordentlig pipa, och vi ska vara på en båt så det blir rätt trångt och intimt.
    Men vi har inte riktigt bestämt om vi ska fixa högtalare ändå.

Plan B blir att vi är inne i båten, det är väl också mysigt,
    men jag VILL! vara uppe och ute.
    Vi kommer nog att försöka trotsa vädergudarna så länge vi kan om det är så att de vlii bråka,
    bara det inte öser ner, då går det ju inte.

• sarahkka76

En till präst skrev 2009-01-19 16:18:41 följande:

Man bör definitivt ha en b-plan om man gifter sig i Sverige där det snarare är regel än undantag med haltaskigt väder. Tänk på att det inte bara är regn som kan vara "fel" väder för en vigsel utomhus. För varmt blir också jobbigt. Och en så enkel sak som blåst kan störa rätt mycket om brudparet får håret i ansiktet hela tiden och pappren fladdrar i vinden.
    Aaahhhhh att man inte tänker på sånt! För gården ligger vid vattnet så det kan mkt väl bli blåsigt.
  • sarahkka76

Vi ska vara på en gård och vigseln går att ha inne men man vill så gärna utnyttja utsikten

• En till präst
    sarahkka76 skrev 2009-01-19 16:29:21 följande:
    En till präst skrev 2009-01-19 16:18:41 följande:
    Aaahhhhh att man inte tänker på sånt! För gården ligger vid vattnet så det kan mkt väl bli blåsigt.
    Mmm - det finns goda skäl till att många präster är skeptiska till utomhusvigslar. Det är mycket mer som kan gå fel än vad brudparen räknar med. Har varit med om några såna...
  • RTBW

Vad kan gå fel ute? förutom vädret.

Mygg o odjur
    Fågelbajs i håret

Dessa har jag tänkt på men valt att inte bry mig om =)

• En till präst
    RTBW skrev 2009-01-19 16:39:11 följande:
    Vad kan gå fel ute? förutom vädret.Mygg o odjurFågelbajs i håretDessa har jag tänkt på men valt att inte bry mig om =)
    Fel går det sällan - folk blir gifta.
    Men det är mycket som kan bli onödigt besvärligt för att man väljer att vara ute. Det jag varit med om hittills är:

- Det blåser, så folk hör inte vad som händer
    - Det åker förbi traktorer, flygplan, fåglar och annat som i stunden blir distraktionsmoment
    - Barnen springer omkring och skriker och leker, vilket är begripligt, men störande
    - Det är kallt
    - Det är varmt
    - Ljudanläggningen fungerar inte alltid
    - Svårare för människor att sjunga
    - Vädret är osäkert så man inte förän timmen innan vigseln ska vara kan ta beslut om var det faktiskt ska vara = jättemycket energi går åt till att kontemplera över vädret...

Jag tillhör dem som ändå ställer upp på utomhusvigslar när folk vill ha det, men det är sällan enkelt eller lika bra som det skulle bli i kyrkan.
  • RTBW

Jo, visst mkt kan hända både saker man tänkt på och oförutsätt.
    Men all eloge till dig, som ställer upp de brudpar som vill ha
    det "på sitt sätt".

• En till präst
    RTBW skrev 2009-01-19 17:19:07 följande:
    Jo, visst mkt kan hända både saker man tänkt på och oförutsätt.Men all eloge till dig, som ställer upp de brudpar som vill hadet "på sitt sätt".
    Tack, men jag gör det inte för att bruparen ska få det på "sitt sätt" utan för att man måste välja sina strider och lägga krutet på det som är viktigast.

Visst är det trist med utomhusvigslar, men eftersom vigsel ändå inte är ett sakrament i lutherska kyrkan så kan jag ta det.
    Det blir inte lika bra och seriöst som jag skulle vilja, men det är sällan "katastroftalt".

Ett DOP i trädgården är däremot otänkbart för mig.
  • En till präst

En till präst skrev 2009-01-19 17:30:04 följande:

Tack, men jag gör det inte för att bruparen ska få det på "sitt sätt" utan för att man måste välja sina strider och lägga krutet på det som är viktigast.Visst är det trist med utomhusvigslar, men eftersom vigsel ändå inte är ett sakrament i lutherska kyrkan så kan jag ta det.Det blir inte lika bra och seriöst som jag skulle vilja, men det är sällan "katastroftalt". Ett DOP i trädgården är däremot otänkbart för mig.
    Äsch - det där blev dumt. Vad jag menar är bara att utomhusvigslar inte är drömmen, men att det för det mesta fungerar tillräckligt ok för att vara acceptabelt.
    Men som sagt; Det är mycket som kan "hända".
  • Lady o Lufsen

Varför tycker du att utomhusvigslar är trista och varför skulle du inte döpa någon utomhus

En till präst skrev 2009-01-19 17:30:04 följande:

Tack, men jag gör det inte för att bruparen ska få det på "sitt sätt" utan för att man måste välja sina strider och lägga krutet på det som är viktigast.Visst är det trist med utomhusvigslar, men eftersom vigsel ändå inte är ett sakrament i lutherska kyrkan så kan jag ta det.Det blir inte lika bra och seriöst som jag skulle vilja, men det är sällan "katastroftalt". Ett DOP i trädgården är däremot otänkbart för mig.
  • En till präst

Lady o Lufsen skrev 2009-01-19 17:37:56 följande:

Varför tycker du att utomhusvigslar är trista och varför skulle du inte döpa någon utomhus En till präst skrev 2009-01-19 17:30:04 följande:
    Svaret på första frågan finns i tråden: Det är så mycket konstigt som kan hända, och så många osäkerhetsvariabler.
    Vädret, andra störningsmoment, praktiska problem som ingen har tänkt på och som plötsligt ska lösas 2 minuter innan utsatt vigseltid osv...

Men som sagt; Även om jag inte GILLAR utomhusvigslar så GÖR jag dem och försöker få det att fungera så bra som möjligt.

Svaret på den andra frågan är för att dopet - tilll skillnad från vigseln - är ett sakrament = en helig handling.

Genom dopet blir en människa medlem i kyrkan, och därför är det inte enbart en familjeangelägenhet utan något som hela församlingen har att göra med. Därför bör dopet inte privatiseras på det sätt som det blir om det skulle ske i någons privata trädgård i stället för i kyrkan.
  • Lady o Lufsen

Tack för svar Då förstår jag.

Jag fick uppfattningen att du tyckte utomhusvigslar var trista i största allmänhet, utan alla uppräknade störningsmoment...men nu vet jag bättre

• maj2010

Ok, det blir till att ha högtalare samt en plan b i form av tält eller lokal att gå in i. Göteborgsvädret är ju inte direkt känt för att vara tillförlitligt... Jag tror bestämt att vi får tänka över det hela några varv till. Usch, det här med lokal är helt klart det svåraste momentet i bröllopsplaneringen...

• PL080802

Vi hade utomhusvigsel och det var fantastiskt. Vi hade högtalare till de som sjöng och spelade. Vi gav vårt näbb (barn)popcorn och de satt på en filt och alla 120 gäster satt på stolar (jag skulle tycka det var jobbigt att stå i de 35 minuter vigseln tog och det är nog svårare att se då) i en halvcirkel. Skulle också fundera på om jag ville ha enbart 15 minuters ceremoni, det känns nog väldigt fort.... Det regnade stora delar av dagen men inte under vigseln men vi stod under ett tält. Skulle rekommendera att köpa ett stort parasoll eller att smycka tältet redan dagen innan som en plan B(vårt tält var helt osmyckat eftersom jag var som i ett rus dagen innan och tänkte "det kommer nog inte regna" trots att väderleksrapporten sa regn:) Kan också vara bra att be gästerna ta med skor, filt och paraply om det regnar eller är kallt. Skulle också rekommendera att tänka på hur solen står just den dagen (så att ni inte får solen i ögonen och behöver kisa hela tiden) och var fotografen kan stå etc. Om ni gifter er på gräs ska du som brud tänka på skorna så att du inte fastnar med stilettklackar i gräset (jag bytte till mina snygga skor efter vigseln).

• Fenixx

PL080802>> bra med dina tips om utevigsel.

vi ska ha vigseln ute, nu ligger det en bit ifrån vägar osv så just fordon kommer inte störa med ljud. däremot är det ju vädret som jag blir lite nojig med.
    vi kommer ha 40gäster, men sen så har vi slått ihop oss med ett riddarsällskap så dem fixar med såna där små ljudmickar till dem som sjunger, pratar osv

sen kommer vi skriva lite tips på våran hemsida till gästerna om att inte ha för högklackat då det är mest grusvägar och gräs och att ha regnskydd med sig om det är risk för regn.

vi har ett litet rum vi kan få plats inne o slottsruinen ifall det ösregnar, hoppas vi slipper men det går.

Svar på tråden Ceremoni utomhus?