• Mrs Regtop

Juli blommor

Vilka slags blommor ar i sasong i juli manad??? Bor i Australien sen en tid tillbaka och kommer inte riktigt ihag vad som blommar vid den tiden. Behover lite tips, eftersom jag endast kommer hem 2 veckor innan dagen D och vill inte overlamna allt till mina mamma (aven om hon forsoker bestamma det med)!

HELP!

• Svar på tråden Juli blommor
  • allehanda

beror sig lite på var i sverige du menar.

• passionsblomman

...och det beror på om du menar vad du kan plocka i trädgården och naturen eller vad du kan beställa av floristen till din bukett/dukning.

Generellt ligger vi i blomsterbranschen en säsong före , så nu tex är det full vår i snittvärlden, med tulpaner och syrener osv. När vårblommorna prunkar i rabatten är det istället sommarblommor i butiken,

I juli är det övergång mellan sommar och höst. Innebär att det kommer Dahlior, Hortensia, Gladiolus, Solrosor, Lövkojor osv för fullt. Sedan har du ju mängder av blommor som numera finns året runt. Det gäller exempelvis rosor, orkideer, kallor,Iris, Liljor, Freesia, Gerbera, Alstromeria, Ornithogalum, Riddarsporre osv.

Är det trädgården du tänker på blir det fråga om var i landet du bor och hur sommaren blir, men tex Luktärter, Dahlior, Ringblommor mmm blommar antagligen på många ställen då.

• Mrs Regtop

Tack for era svar, jag menade nog faktiskt bada tva, eftersom tankte plocka blommor ute till dekorationer for att spara lite slantar men tankte bestalla bukett till mej o min flowergirl hos en florist. Brollopet blir i Malmo, och jag hoppas verkligen sommaren blir fin o varm eftersom jag inte varit hemma i sommar sverige pa 7 ar, sa hall tummarna for mej!

Ar det helt kort med liljekonvaljer? Det var min farmors alsklings blomma och det hade jag sa garna velat ha?

• allehanda

Liljekonvaljer kan du glömma om de skall plockas ute i naturen,här i södra skåne så blommar de till morsdag ungefär och det är sista helgen i maj.Ovisst om du kan få dahlior från trädgården i juli,brukar blomma i augusti.

• passionsblomman

Liljekonvaljer får du lov att beställa av floristen. Då är de odlade och kostar ganska mycket, men är de en så speciell blomma för dig kan det ju absolut vara värt det.
    Juli är inte en jättelätt period att plocka själv, för det är så att det mesta av sommarblomstren är över och sensommaren/hösten är bara på g än.

Mrs Regtop skrev 2009-01-18 08:03:14 följande:

Tack for era svar, jag menade nog faktiskt bada tva, eftersom tankte plocka blommor ute till dekorationer for att spara lite slantar men tankte bestalla bukett till mej o min flowergirl hos en florist. Brollopet blir i Malmo, och jag hoppas verkligen sommaren blir fin o varm eftersom jag inte varit hemma i sommar sverige pa 7 ar, sa hall tummarna for mej! Ar det helt kort med liljekonvaljer? Det var min farmors alsklings blomma och det hade jag sa garna velat ha?
Svar på tråden Juli blommor