• Mailan

Gifta sig borgligt... tips behövs!!

Jag och min sambo har äntligen bestämt att vi ska gifta oss.

Ingen av oss vill dock gifta oss i kyrkan. Alternativet blir väl då borgligt bröllop?

Vår önskedröm är att gifta oss på vårat landställe, i naturen, med nära och kära. Men hur går man tillväga för det? Kan man få ngn som kommer och viger oss?

Och hur går man tillväga för allt detta? Är det ngn som vet hur man ska göra och vad som behövs göras.. behöver massor av tips och råd känns det som..

• Svar på tråden Gifta sig borgligt... tips behövs!!
  • sandraochmichael

det finns många som får utföra vigslar förutom präster... så borgeligt utomhus går även det =)=) men det kan dock bli lite krånligt att hitta, men om du ringer kommunen och frågar efter dom som uträttar detta kan dom säkert ordna nåt eller ge tips vart du ska gå.

• BlendaSigne

vi gifte oss borgligt på en herrgård i dalarna. vi ringde till kommunen o kollade vilka vf som fanns där o valde sedan en som kom ut till herrgården för vigseln. vi träffade honom ingenting innan utan bara precis innan vigseln då min make (dåvarande 2b;)) förklarade snabbt hur vi vlle ha det. vi gjorde inte så stor sak av det hela. sa hur vi ville ha det o han gjorde ett ypperligt jobb då han skrivit en dikt/text om kärleken själv. superbra tyckte vi!

vi hade bara vigseln på herrgården o sen kalas o middag. Supertrevligt! er dröm om lantstället är nog inga problem som jag ser det :)

• Mailan

vet ngn om vilka som får lov att viga? Har en bekant till familjen som är militär, ganska högt uppsatt.. Men jag vet inte om han bara får lov att viga i krigstider, är det ngn som vet vad som gäller?

• svårtattvälja

Han måste ha förordnande från Länsstyrelsen tror jag det är, har han det så kan han nog viga närsomhelst. Det borde han ju veta själv isåfall.

• Vid havet

Vi ska också gifta oss på ett lantställe, ute på en ö i sthlms skärgård. Själv vigsel ska vara på bryggan är det tänkt och sen festen på tomten/verandan eller hur vi nu gör.

Vi har dels fått ett namn från vår hemkommun (som inte ligger så långt därifrån) på en vf som kan tänka sig att komma ut bara vi ordnar m transport, men så har vi också precis fått tag på en väninnans svägerska som är domare och som har vigselrätt. Så nu ska hon viga oss.

Det blir lite krångligare när man är lite "off" men det går

• Maria2009

Vi gifter oss på ett berg, det tar ca 25 min att gå upp (februari -09), och vår vigselförrättare har inga som helst problem med det, han tycker det ska bli jätteroligt!

Kan tilläggas att jag visste om honom sedan tidigare och förstod att det inte skulle bli svårt att få honom att ställa upp på lite annorlunda grejer, till skillnad mot vissa andra vigselförrättare i den här stan...

• maj2010

Vi tänkte gifta oss i rådhuset för att sen ha en "inofficiell" ceremoni inför bröllopsgästerna. Man behöver ju inte släpa iväg en riktig vigselförrättare till den perfekta platsen... Vi fixar formaliteterna i rådhuset och håller sen en ceremoni som är precis som vi vill ha den.

• snackis

Vi hade borgerlig vigsel i en slottspark. De som ägde stället ställde upp en vigselplats på gräsmattan på ett ställe vi valt ut, med bänkar till gästerna och ett bord med vit duk, ljus och rosor som "altare".

Vi hade klockringning i gamla vällingklockan och sen tågade vi in från parkgrinden.

Hon som vigde oss var typ kommunalråd eller nåt likande (såna som får viga i rådhuset) och det var inga problem och helt gratis att hon kom ut till slottet (som ligger utanför stan) för ceremonin.

Vi hade träffat henne innan och gått igenom och utformat vigseln som vi ville, med sånger och egna äktenskapslöften och det blev en jättefin ceremoni, precis som vi ville ha det!

Om ni vill gifta er utomhus, så tänk på att vara på ett ställe där ni kan få en fin vigselplats även om det regnar, tex en lada, eller ett gammalt kapell eller liknande.

Lycka till med planerandet! Och bröllopet!

Svar på tråden Gifta sig borgligt... tips behövs!!