• elo80

Ngn som har åkt/ska åka till Indien på sin bröllopsresa?

Jag har sökt lite grann på webben om researrangörer men det verkar inte finnas så många sådana (om man bortser från rundturer). Därför tänkta jag höra mig för här, bland er expertiser ;)

Finns det fler än jag som funderar på Indien eller rent ut sagt varit i Indien som kan rekommendera en bra researrangör/location/hotell? Alla tips och råd välkomnas! Resan kommer antagligen att göras i slutet av dec, början av jan då bröllopsdatumet preliminärt är satt till den 19e dec 09.

• Svar på tråden Ngn som har åkt/ska åka till Indien på sin bröllopsresa?
  • Pumpkin

Jag rekommenderar Kenilworth Beach Resort i Goa - paradiset på jorden. Ett toppenbra hotell precis vid stranden, med stort poolområde, poolbar, gym, behandlingar, lounge, restaurang osv. Hängmattor under palmerna - kan det bli bättre?

Länk: www.kenilworthhotels.com/goa/index_g.htm

Bodde där för fem år sedan och längtar fortfarande tillbaka.

• jojanna

Hej!! Vi skall till Indien på bröllopsresa! till goa, den 4.2. har inte beställt någon charterresa utan bara beställt flygbiljetter tur- och retur, sedan hittar vi något lämpligt boende när vi är där. blir absolut billigast så. och då kan vi resa runt i goa och se olika platser, utan att bli låsta till "en plats". lite backpacker känsla? men skall bli en intressant bröllopsresa, iaf.

• elo80

Pumkin det ser underbart ut! Var inne och kolla hos Apollo, kan inte för tillfället boka resor till just det hotellet from 2010, ev. fel på hemsidan el ngt. Hur gjorde ni, åkte ni dit via en svensk researrangör eller köpte ni 2 st stolar och bokade hotell direkt från hotellets hemsida? Antar att man alltid kan jämföra priser, vad som blir mest förmånligt.

Jojanna vilket flygbolag kommer ni att resa med. Härligt att snart sticka iväg, blir lite avundsjuk ;) Hoppas ni får en toppenresa!

• Downtowngirl

Åk till Palolem... fantastisk strand! Har vart där fyra ggr!
    Har bott på Palolem Beach Resort.

• lillsmulan

Kolla Indienresor, de har största utbudet och kan säkert sy ihop ett individuellt program om ni inte hittar nåt som passar. Jag har varit i New Delhi, Agra och Jaipur och det är den mest fashinerande och minnesvärda resa jag varit på. Rekommenderas varmt!

• lecaroline

Lite annat..

Valuta
    INR
    Valutarekommendation
    X-change rekommenderar dig att köpa lokal valuta upp till motsvarande 25% av reskassan, dock 6-7.000 SEK i INR som mest. Trots officiellt in- och utförsels förbud. Resterande reskassa i USD (till turistorter i södra Indien) eller EUR (städer som Mumbai, New Delhi) som växlas på plats, blandade valörer.

1 indisk rupee = 100 paise
    Resecheckar
    Resecheckar i US dollar i mindre valörer är att föredra. Avgifterna för inlösen varierar och det är klokt att jämföra olika aktörer innan inlösen. Tänk på att resecheckar inte löses in överallt.¨

Uttag av kontanter
    Det finns bankomater på en del platser i landet, fler i turistområdena, observera att de dock inte alltid är igång och på landsbygden kan det vara mycket glest mellan dem.
    Kreditkort
    De allra flesta korten fungerar mycket bra. Men det är inte alla restaturanger eller butiker som tar kort. Kontanter är att föredra.

Valutabestämmelser
    In- och utförsel av lokal valuta är officiellt förbjudet. Det efterlevs dock inte i praktiken. Införsel av motsvarande 5.000 US dollar eller mer måste deklareras, samt resecheckar för totalt motsvarande 10.000 US dollar eller mer. Utförsel är OK upp till det deklarerade vid inresa.
    Övrig valuta information
    Växla tillbaka valutan innan hemresa.

Hotell SEK
    billigt 15/90
    medel 90/700
    dyrt 700/1800

Restaurang SEK
    billigt 10/25
    medel 25/60
    dyrt 60/140
    Big Mac 9

Buss
    Det finna många bussar att välja mellan. Inom städerna och till andra städer. Men att åka lokala transportmedel är populärt och ofta mycket trångt.¨

Bil
    Om man hyr bil är det viktigt att vara uppmärksam i trafiken eftersom att alla trafikregler inte alltid följs. Som turist bör man hålla sig till dem större vägarna. Det är vänstertrafik. Ett bra tips kan vara att hyra en chaufför för en dag. Men var noga med att han kör er just dit ni vill.
    Tåg
    Resa med tåg går ofta långsamt men kan kännas tryggt. Tågen går sällan på tid så tålamod vid tågresande är en bra egenskap. Det finns sex olika klasser när man åker tåg. Dem kostar efter bekvämlighet.

Taxi
    Alla taxibilar kör inte med taxameter. Alternativt kan man åka med en "Riksha", en mindre taxi på tre hjul. Priset bör man alltid förhandla om innan.

Prutning
    Pruta och förhandlar gör man till vardags. Pruta gärna mycket. Det är inte ovanligt att man som turist får ett högre pris än urinvånarna.

Dricks
    Avrunda gärna uppåt när du betalar. På restauranger uppskattas 10%. Personal som hjälper till med väskor och liknande bör få dricks då dricksen i vissa fall är deras enda lön.
    Lokala seder
    Undvik att skaka hand när du hälsar. Använd istället "namaste" (händerna är pressade ihop vid bröstet).
    Nudda inte någons huvud - det är en helig del på kroppen.
    Kvinnor ska klä sig konservativt.
    Tänk på att ta av dig skorna när du går in i tempel eller moskéer. De flesta vill att du tar av dig dem även när du besöker någons hem.
    Undvik att använda kläder som är gjorda av nötkreatur eftersom det är ett heligt djur.
    Fotografera inte muslimska kvinnor, broar, flygplatser eller militära byggnader.

Snacka om att ha tråkigt på jobbet.. :)

• HurraViSkaGiftaOss

Har varit i Indinen och skulle aldrig åka dit på bröllopsresa.

• Linadesign

Jag har varit i Indien mycket, sammanlagt 7 månader och det är ett helt fantastiskt land på många olika sätt! Om man bör åka dit på bröllopsresa beror helt på vilken typ av person man är och vilken typ av resa man vill ha. Man ska inte åka till Indien om man vill ha lugnt och skönt och slappa på en strand. Då finns det massa andra ställen som är mer lämpliga. Men vill man uppleva annorlunda kultur, människomöten, sprakande färger, nya smaker m.m. så är det perfekt.

Jag har varit mest i södra Indien. Bodde i Bangalore som är en storstad med bl.a. väldigt bra shopping. Har även varit i Goa, Kerala, Hampi, Mysore, Agra, Dehli, Jaipur m.m.

Goa är jättehärligt (har också bott på Kenilworth) men det är lite mer västerländskt än övriga Indien, så det beror ju på vad man vill åt. Om ni åker till Goa så tycker jag ni ska vara både i södra och norra Goa, för de är ganska olika. Södra är lugnt och fridfullt med jättelånga, breda fina sandstränder. Norra Goa är mer fart och fläkt, fler strandhak, marknader, fina stränder, men lite trängre. Om ni åker till Norra Goa så missa inte onsdagsmarknaden i Anjuna!!! Helt underbar.

Vad gäller transportsätt så rekomenderar jag tåg. Det är säkert och funkar bra. Sällan förseningar (tar dock lång tid). Jag skulle absolut avråda er från att hyra bil! Trafiken är hysterisk! Om ni ska åka korta sträckor så funkar autorikshaw bra (tuk tuk).
    Hoppas ni får en underbar resa!!!

Svar på tråden Ngn som har åkt/ska åka till Indien på sin bröllopsresa?