• Linnea alba

Knepigt med långväga gäster

Har ett litet dilemma som jag hoppas få hjälp med!

Majoriteten av våra bröllopsgäster har lång väg att åka för att närvara på vårt bröllop. Kan vi ändå be om en summa i kuvertavgift som present (i stället för andra presenter dvs)?? Känns som att man borde skriva att deras närvaro är present nog, men samtidigt skulle vi behöva litet ekonomisk "draghjälp"!

Tacksam för svar!!

• Svar på tråden Knepigt med långväga gäster
  • DanKat

Så länge man inte har något emot kuvertavgiften i sig så tycker jag nog man kan önska sig det även från långväga gäster.

• shakynose

Hur kommer era gäster känna? Ni vet nog bäst själva vad som passar sig och inte.

Det blir ju en stor utgift för gästerna att både ta sig till platsen, finna övernattning och sedan dessutom betala. Jag skulle inte åkt om det inte var en mycket nära vän eller släkting som jag vet har skraltig ekonomi.

• Linnea alba

Tack för svaren!

Jag håller med dig, shakynose, att det blir väl mycket för gästerna att lägga ut om de även måste köpa present. Så det lutar åt att skriva att deras närvaro är bästa presenten, men att om de absolut vill köpa något så får de hellre bidra med en peng till maten än att köpa något som vi kanske inte alls behöver eller vill ha.

Svar på tråden Knepigt med långväga gäster