• Snorkfröken75

de som inte blir tärnor... (långt)

Ska gifta mig i sommar och har valt en mycket nära vän som tärna. Vi har rest tillsammans och bott ihop, men är inte min äldsta vän, men den jag har roligast med.

Har också flera andra nära vänner, bland annat två som jag varit vän med sedan jag var liten (4 år). Vi umgås fortfarande, tycker mycket om dem, men vill ändå inte ha dem som tärnor. Vill ju ha några kvar som åskådare också

Nu till frågan: ska jag säga till dem att jag valt tärna och att det inte är dom? Eller ska jag inte säga något alls?

Hur har ni andra gjort, som valt mellan flera vänner?
    (Jag vill bara ha en tärna, för är inget jättestort bröllop.)

• Svar på tråden de som inte blir tärnor... (långt)
  • Sååå lurade

Har de förväntat sig att bli tärna? När du träffar de kan du ju nämna i förbifarten att nn ska vara tärna, varför är väl inte så viktigt... Bra vänner blir inte sur över sådant...

• Tillde

Jag valde den vän jag ville ha och har inte förklarat nåt för någon. Och ingen har ifrågasatt heller, är de sura så är de det i hemlighet isåfall... Man har ofta nån som känns rätt självklar och den ska man välja tycker jag.

• Snorkfröken75

Tack för svaren. Då gör jag som jag tänkt, säger inget - om de inte frågar vill säga

• Sproggi

Jag tycker man ska valja den som kanns bast. Daremot tror jag att det ar mycket battre att beratta for de andra som ar nara vem du har valt. Da framgar det ju att de ocksa ar viktiga for dig. Jag tror att det ar battre an att bara "morka" det hela. Sa gjorde jag och de som inte blev valda uppskattade det jattemycket och forstod precis att man inte kan valja alla. Lycka till!

• Snorkfröken75

Sproggi: var ju ett tag sen jag skrev inlägget, men tack för din synpunkt! En klok kompis till mig sa precis samma sak: berätta. Så det har jag gjort - och det gick jättebra! Och det känns framförallt skönt att ha sagt det i förväg, så det inte blir något smygande inför ens egna kära vänner

• first lady

Jag har 3 nära kompisar men bara valt 2. Den tredje har jag haft en relation med sen barnsben. Vi prata då att vi skulle vara tärnor på varandras bröllop.
    Jag var det på hennes för 7 års sedan.
    Nu de senaste åren har jag kommit fram till att hon inte är bra för mej.
    Hon nedverderar mej,"tar energi" och får henne själv att fram stå som prinssesan runt andra människor om hon pratar om "oss".
    Från 08 har hon i stort sett bara ringt när hon mår dåligt eller vill gå ut och festa.
    Så då har jag valt bort henne. Men ej talat om det för henne än, dessutom har hon inte vissar något intresse för mitt bröllopsplanerande.

Svar på tråden de som inte blir tärnor... (långt)