• julz76

Blommor med orter

Hej
    jag undrar om det ar nagon som haft en blom bukett med orter i (typ oreagno, timjan). Jag alskar doften av timjan och hade garna inkluderat det i min bukett.
    Finns det nagot man kan gora for att fa timjan att blomma?
    tack

• Svar på tråden Blommor med orter
  • passionsblomman

Timjan går i blom på sommaren som alla andra kryddor om de växer ute. Det är en jättevanlig växt i blomsteraffären under våren och sommaren och då är den ofta i blom, men den är rätt kortstjälkad, så man behöver nog skafta den i små knippen.

Jag brukar tipsa om olika kryddor som inslag i eller som alternativ till bukett. Det är underbart att jobbamed och tex oregano, salvia, Mynta och rosmarin finns som snittblommor/snittgrönt och är bara att beställa av din florist. Säsongen för det är främst vår-sommar.

Lycka till och vad roligt att ngn annan gillar kryddor!

• julz76

Tack for informationen passionsbloman. Ska forsoka plantera lite timjan ute da och se om det klarar sig och blommar!

Jag gifter mig inte forrans i slutet av juli- hoppas det inte blir nagra problem att fa tag pa det da. Oregano och rosmarin luktar ju ocksa fantastiskt.

• passionsblomman

I slutet av juli skall passa utmärkt i tiden! Köp av blomsteraffären så får du som är i blom då!

julz76 skrev 2009-01-17 15:32:39 följande:
    Tack for informationen passionsbloman. Ska forsoka plantera lite timjan ute da och se om det klarar sig och blommar! Jag gifter mig inte forrans i slutet av juli- hoppas det inte blir nagra problem att fa tag pa det da. Oregano och rosmarin luktar ju ocksa fantastiskt.
Svar på tråden Blommor med orter