• anja1661

ge blomma till mamma?

har hört om en del brudar som på väg mot altaret stannat vid sin mor och gett henne en blomma ur buketten. hur gör man detta? har man då en blomma som inte sitter fast i buketten eller hur gör man det praktiskt?

måste man ge en till svärmor oxå? jag har inte sån kontakt med henne då hon lider av psykiska sjukdomar. hon är svår att få kontakt med och kommer kanske inte ens vilja komma på bröllopet då det kommer vara mycket folk.

• Svar på tråden ge blomma till mamma?
  • Troll1

Nej, personligen tycker jag det är lite löjligt. Ursäkta om jag upprör ngn nu, men varför skulle man göra det? Det kan man väl göra när man kommit ut igen i så fall.

• anja1661

jag tänker kanske göra det för att visa att hon betyder lika mycket som min pappa gör. han kommer nämligen gå fram med mig så jag vill involvera mammsingen oxå på något fint sätt!

• Sååå lurade

Det tycker jag var gulligt. och varför till svärmor? Hon kan omöjligt betyda lika mycket som mamma..

Du får väl ha en "lös" blomma i bukettens om du plockar ur...

anja1661 skrev 2009-01-17 12:19:49 följande:
    jag tänker kanske göra det för att visa att hon betyder lika mycket som min pappa gör. han kommer nämligen gå fram med mig så jag vill involvera mammsingen oxå på något fint sätt!
  • 27juni2009

Jag vil oxå ge blomma till mamma men även till svärmor för att visa att jag uppsakattar henne oxå
    Funderar på att stanna till vid mammas bänkrad på väg in o där ta en blomma ur bänkvasen (givetvis ditplacerad av den anledningen ) o likadant på väg ut vid svärmor

• Anciii

Jag tycker det låter väldigt fint hade jag haft ett svenskt bröllop så hade jag definitivt gjort det.. :)

• anja1661

men HUR gör man? har man en lös blomma på sidan om buketten eller drar man ur en?

• passionsblomman

Det där är en grej som plockats från vad som blivit poppis i USA att göra. Jag fattar att gesten kan kännas fin, men som florist är jag väldigt tveksam till att dra blommor ur ett arbete. Vill det sig illa kan det börja ramla ur massor och så är hela buketten sabbad. Överhuvudtaget ska man pilla på och med blommorna så lite som möjligt.

Är buketten dessutom bunden som en "vanlig" bukett, dvs alla stjälkar är ihopknutna med band och allt lindat om så blir det helt omöjligt att dra ut ngn blomma, så ska detta göras skulle jag nog isåfall hålla en lös liksom ihop med de andra.
    Tycker det hellre kan vara fint att låta föräldrarparen ha varsitt coursage med blomma som matchar buketten, så får de höra ihop lite extra synligt med er. Det är också brukligt i tex USA.

• Munchkin

Jag gav min mamma en blomma när vi gick in och svärmor en blomma när vi gick ut ur kyrkan.
    Anledningen till att jag gav dom blommor var att visa att nu är vi en familj allihopa, både min och makens familj är nu en stor familj.

Jag hade en handbunden bukett och de 2 blommorna jag gav bort höll jag tillsammans med buketten men de var inte inbundna i den eftersom det skulle bli dels svårt att få ut dom utan att alla blommorna smet och dels för att de skulle efterlämna sig stora fula hål i buketten.

Svar på tråden ge blomma till mamma?