• gotlandsulrika

Flygresa med hund

Vi har lite svårt att få till hundvakter åt våra två chihuhuas så vi funderar på att ta med dem på bröllopsresan.

Vi har funderat på Paris eftersom det är lagom lång flygresa med hund. Nu försöker vi planera lite eftersom vaccinationen måste föras långt i förväg..

Har snabbsurfat lite idag och det det verkar gå att ta med hund med SAS. Jag hade dock inte räknat med att det skulle gå på 2000kr att ta med två hundar tur och retur!

Någon som har erfarenhet av att flyga med hund i kabinen och vet vilka bolag det funkar med och kanske priser?

• Svar på tråden Flygresa med hund
  • CeciliaA

Hundar kan ha det väldigt jobbigt vid flygresor med öron och trycket som påverkar deras kroppar på ett annorlunda (negativt) sätt än hos oss människor. Att flyga med hund är alltså ingen bra idé om det bara är för nöjes skull, finns bra pensionat som hundarna kan vara hos när ni är borta om ni inte får tag på hundvakt. Men låt hundarna slippe flyga, de kommer nog vara tacksamma om de slipper..

• gotlandsulrika

De är flygvana och har inga problem med det, men vi har inte flugit utomlands därav frågan.

Våra hundar skulle tyvärr aldrig acceptera att va på pensionat.
    Den ena kan vi knappt lämna till hundvakt ens.

• skille

Du bør sjekke om dere må skaffe pass til hundene, dette kan ta litt tid..

• phly

vad händer ifall det finns hund allergiker under resan?

• Pugsley

Vi bor i USA men tar alltid med våran hund när vi åker hem till Sverige över sommaren. Har alltid gått hur bra som helst! Det tar oss ca 14 timmar med mellanlandning och han är hur snäll som helst under hela resan. Vi brukar mest åka med SAS och det har funkat toppen hitills. Har för mig att det kostar oss drygt 1000kr enkel resa, så jag tycker det låter rimligt om ni betalar 2000 tur och retur för båda hundarna.

Som Skille säger så behöver man dock ett hundpass (fast kan ju vara andra regler inom EU) och så behöver ni förmodligen ta rabies spruta. Tänk på att det tar minst 120 dagar innan man kan testa antikropparna för rabies sprutan, och det är först då den anses gilitig och man får tillstånd att resa.

Kolla bara upp ordentligt vad ni behöver innan så ska det nog gå jättebra.

Lycka till!

• Pugsley

Oftast ser dom till att försöka byta plats med någon som inte är allergiker om problemet uppstår. Har även fått förklarat för mig att folk som är riktigt allergiska (med allvarliga reaktioner som följd) är lika känsliga mot hundhåret som fínns på kläderna. Och det kan ju inte hundägare, tyvärr, få bort helt så då anser flygbolagen att det inte spelar någon roll om det är en hund eller en person med hundhår brevid dom. Dessutom får man inte ta upp hunden ur väskan/buren och det underlättar ju också den som är allergisk.
    Det är iaf den förklaringen jag fått, så jag hoppas den besvarar din fråga lite.

phly skrev 2009-01-19 10:27:42 följande:
    vad händer ifall det finns hund allergiker under resan?
  • lecaroline

Vissa flygbolag tar inte alls hundar, vissa tar fast en eller två. Så ni måste kolla upp det först, sedan måste man ju vara ute i god tid eftersom ni har två hundar..
    Våra hundar hade inga problem att flyga, bara de fick vara med oss.

• Mlle M

Det är klart Ni kan ta med hundarna, om det är nagonstans dom är välkomna sa är det ju i Frankrike! Om jag vore hund är det där jag skulle vilja bo Välkomna pa alla barer, cafeer, restauranger tja, till och med inne pa livsmedelsbutiken kan man ta hunden med!!

Vad gäller flyga sa tror jag det blir alltmer vanligt, reste för nagra manader sedan fran Dubai och da satt en jättegullig liten terrier pa raden framför och han var sa väluppfostrad att han satt inte ens i en liten väska som ju är brukligt utan blev bara buren i en liten papplada ombord men sedan lag han i sin husses knä. När husse gick pa toaletten hörde jag att han sa nagot till hunden som snällt lag kvar okopplad!! Hur cool hund som helst!! Gissar att han hade enhel del frequent flyer points!!!

• gotlandsulrika

Självklart ska hundarna ha pass, det är därför börjar planera redan nu (rabiessprutan ska väl tas nästan ett halvår i förväg?)

Det låter ju väldigt positivt att hundar är så välkomna i frankrike, jag har bara varit i paris och då såg man ju lite hundar på uteserveringar och dyl. tyvärr verkade det va vanligt med lösa hundar där? Nån som vet?

• Mlle M

Njae, skulle nog pasta att dom flesta har ett litet koppel eller sitter i en handväska cykelkorg mestadels. Savitt jag förstar maste hundar över en viss storlek bära munkorg och gör dom inte det kan ägarna fa böter. Hur det hela fungerar dvs över vilken storlek och vilka raser det omfattar vet jag inte riktigt. Jag skulle absolut inte vara orolig över lösspringande agreassiva hundar, vanligtvis brukar hundar som är med sin husse eller matte pa arbetsplatsen dvs i en butik pa en restaurang eller liknande vara lösa men dom brukar sällan ta nagon notis om andra hundar.

• lecaroline

jag har arbetat i paris och ja det finns hundar som går bredvid sina ägare utan koppel. Det är rätt så vanligt, MEN hundarna är inte intresserade av att springa och hälsa osv. Finns även hundar som får springa och rasta sig själva. Urgulligt och de är så duktiga.

• Avath

Vi flög över vår katt från USA när vi flyttade hit till Sverige för ca 1 år och det gick jätte fint för henne. Hon var lugn när vi plockade upp henne (hon flög i cargo) och killarna som tagit hand om henne sa att de sällan sett ett sådant lugnt djur så visst kan det gå bra! Försök att inte verka oroliga när ni är på flygplatsen bara, djur märker ju snabbt av sådant och blir oroliga själva.

Att förbereda djur för flyg till/från sverige är dock tidskrävande och kostsamt. Men för mig var det helt klart värt det =)

• Det stora Blå

Det är bättre med en mjuk väska istället för en bur då man skjuter den under flygstolen framför sig. Det ska vara vissa mått på väskan. Man kan få ha en liten hund i knät också om personalen är snälla.

• Luucie

Nu vet ju inte jag hur länge ni ska vara borta...men rent spontant kan jag ju tycka att det är lite onödigt om det är för en kortare tid...
    Hur hundarna reagerar och mår under en flygtur är ju en chansning.
    Det finns hundar som inte bryr sig alls och så finns det hundar som skiter ner sig och spyr och mår jättedåligt...

Men visst har man inget annat val så...

• älskarlivet

Är hundarna över en viss storlek får ni inte heller ha de inne i kabinen.
    Jag själv hade verkligen inte kunnat sitta bredvid någon som har hund med sig. JAg avskyr och är fruktansvärd rädd för hundar, så det är inte bara allergiska människor man ska tänka på.

• Pugsley

Har full förstålse för att kanske inte alla gillar hundar men dels så måste ju hunden sitta i sin väska under hela resan (iaf alla flygningar jag gjort, vilket är över tiotalet) och dels är det ju så att vi ibland ändå tvingas sitta brevid såna vi inte vill tex folk med barn, dom som luktar illa, dom som gärna halvsover på en osv. Vad jag försöker säga är att jag kan förstå att alla kanske inte gillar situationen men detta kan ju faktiskt inte ägarna belastas för eftersom vi ändå betalar för tjänsten och att flygbolaget faktiskt tillåter hundar ombord.
    En tanke från de andra perspektivet bara....

älskarlivet skrev 2009-01-20 06:25:58 följande:
    Är hundarna över en viss storlek får ni inte heller ha de inne i kabinen. Jag själv hade verkligen inte kunnat sitta bredvid någon som har hund med sig. JAg avskyr och är fruktansvärd rädd för hundar, så det är inte bara allergiska människor man ska tänka på.
  • älskarlivet

Jo, men om jag skulle vara rädd hela flygresan? Det tycker inte jag är acceptabelt... Det är klart att ni ska få flyga med hundar, men jag skulle bett er försöka byta plats.

Pugsley skrev 2009-01-20 08:18:49 följande:
    Har full förstålse för att kanske inte alla gillar hundar men dels så måste ju hunden sitta i sin väska under hela resan (iaf alla flygningar jag gjort, vilket är över tiotalet) och dels är det ju så att vi ibland ändå tvingas sitta brevid såna vi inte vill tex folk med barn, dom som luktar illa, dom som gärna halvsover på en osv. Vad jag försöker säga är att jag kan förstå att alla kanske inte gillar situationen men detta kan ju faktiskt inte ägarna belastas för eftersom vi ändå betalar för tjänsten och att flygbolaget faktiskt tillåter hundar ombord. En tanke från de andra perspektivet bara....
  • Luucie

Om man är så rädd så kommer flypersonalen att ordna en annan plats eller så åker hunden ner i cargo.
    Fullt betalande människor går före djur i det fallet, så du behöver aldrig oroa dig, älskarlivet.

• Hannaz

När man bokar så brukar det enl min erfarenhet vara så att om det finns allergiker som redan bokat (och uppgett allergi) så får man inte följa med. Har man bokat så kan ingen sen säga ngt utan då får allergikern välja ett annat flyg.

• Hannaz

Kan inte tänka mig att man skulle tvinga nån som bokat in sin hund att flytta ner den i cargo. Bokat är bokat. Dessutom "ska" hunden vistas i buren under resan och får (på sas) inte väga mer än 7 kg inkl väska.

Högst troligt att de försöker flytta på hunden eller hundfobikern. Kankse läge att upplysa om sin hundskräck om man inte kan tänka sig att sitta bredvid en hund på max 6,5 kg som befinner sig i en bur....

Svar på tråden Flygresa med hund