• Bröllloppan

Jag FÅR inte byta namn!!

Jag FÅR inte byta namn eftersom min M2B råkar ha samma efternamn som jag redan! Jag som alltid har längtat efter att få gifta mej och byta namn.

En annan liten detalj är att min pappa dessutom har samma förnamn som min M2B vilket betyder att jag i princip gifter mej med min pappa...

Någon annan som har liknande oidipusdilemma?

• Svar på tråden Jag FÅR inte byta namn!!
  • Mamli

varför ska du byta om ni redan heter samma?

fattar inte...du är ju inte i närheten att gifta dig med din pappa..jag och svärmor har samma mellannamn...han gifter sig inte med sin mamma för de.

• Nightingale

Haha, vilket sammanträffande. Jag tycker att det skulle vara märkligt att vara tillsammans med ngn Mats som pappa heter. Men man vänjer sig väl

• Jasmina E

Kan ni inte ta ett nytt gemensamt namn då, det får man göra och då får du ju byta

• Bröllloppan

Problemet ligger i att det är ett av sveriges vanligaste och tråkigaste namn, förknippat med ett flertal välkända svenska idioter.

Det klart jag inte gifter med men pappa, men det känns ju lite lustigt.

Jag var inte ute efter goda råd, jag vet precis vad jag ska göra; hitta på ett nytt roligt namn som vi båda kan heta, jag vill veta om det finns fler som har liknande eller andra roliga erfarenheter. Lite sammma som att du har samma namn som din svärmor. komiskt!

• Daa

När min mamma gifte sig var det dubbelbröllop: hon gifte sig med pappa samtidigt som hennes bror gifte sig med sin flickvän. Flickvännen har samma förnamn som min mamma och vid den här tiden arbetade de på samma bygge. De bytte båda till respektive mans efternamn och det ledde till att mammas svägerska då fick heta samma sak som mamma hette som ogift (hänger ni med? )

Det blev bekymmer på arbetsplatsen sen

• soffisteff

Jag har ett ovanligt efternamn, det är bara vår släkt som heter så i sverige och vill gärna behålla detta. Min blivande hade gärna bytt till detta om det inte vore för att han har samma förnamn som min pappa. Har ni några argument hur jag kan få honom att byta till mitt efternamn trots det? Han har ett vanligt -sson namn och förväntar sig inte att jag ska byta till det utan vill hitta på något nytt tillsammans. Att heta olika efternamn är inget alternativ

• 010809
    soffisteff skrev 2009-01-18 21:11:33 följande:
    Jag har ett ovanligt efternamn, det är bara vår släkt som heter så i sverige och vill gärna behålla detta. Min blivande hade gärna bytt till detta om det inte vore för att han har samma förnamn som min pappa. Har ni några argument hur jag kan få honom att byta till mitt efternamn trots det? Han har ett vanligt -sson namn och förväntar sig inte att jag ska byta till det utan vill hitta på något nytt tillsammans. Att heta olika efternamn är inget alternativ
    Jag förstår din blivande, min svärmor har samma förnamn som mig och jag tänker inte byta till min M2bs efternamn, utan han får byta till mitt (som är ovanligare).. Jag har dock varit öppen för att vi ska ta ett nytt namn, så båda byter.. Att heta som sin svärfar/svärmor är inte det så kul.. då finns det ju redan en exempelvis Maria Andesson.. jag känner då att jag själv bara blir en "sämre kopia".. men nu var det argument för och inte emot du ville ha och det har jag tyvärr inte...men kom ihåg att tänka dig in i hans situation oxå.. =)
  • Vargtassa

Min bror var en gång i tiden ihop med en tjej som hade samma förnamn som jag Vi brukade skämta om att om dom gifte sig så skulle hon heta exakt som jag Men så blev det inte...

• Krystal

När jag gifter mig med min m2b så kommer jag att få precis samma namn som hans gammelfarmor hade.
    Hon hete iosf det som jag heter i andranamn, men ordningen på namnen blir precis det samma när det står på pappret (andranamn- förnamn - efternamn)
    Och...hon dog på våren 1979, jag föddes på sommaren 1979...

• stinch

Jag kommer heta samma för- och efternamn som min svägerska om jag tar hans efternamn, vilket lett till att vi nu diskuterar huruvida vi ska heta hans namn eller hitta på ett nytt, eget efternamn. Att ta mitt är inte aktuellt av flera anledningar...så det är den största nöten att knäcka just nu! Fast just nu lutar det åt hans efternamn!

• brudensara

Om jag skulle ha bytt namn så skulle jag ha hetat samma sak (för och efternamn) som hans ex! Vi har samma förnamn, så jag behöll mitt flicknamn.

• Sommarpar

jag och min blivande har oxå samma efternamn, men det e kanske inte så konstigt eftersom båda heter Andersson...jag tar hans namn och han tar mitt ;0)
    Jag skulle nog inte tänka så mycket på att din kille o pappa har samma namn utan mest se det komiska i det, du visste ju att dom hade samma namn redan när ni blev tillsammans

• Lady o Lufsen

Ingenting annat än att min man och min mans systers man heter lika...men det blir att ropa "Älskling" till den ena och "Svåger" till den andra

Svårt på jularna när det är fullt med paket där det står "God Jul xxxxxx från tomten" på

• Krystal

Syrran och jag hade under ett tag pojkvänner med samma namn, så om man pratade om din blev det "din Henrik" och "min Henrik"
    Fast det "problemet" har vi inte längre, det är bara jag som har kvar "min Henrik"...

Svar på tråden Jag FÅR inte byta namn!!