• Irish Guy

Bor i Irland - vigseln i Sverige

Hej,

Jag och min flickvan (som ar svensk) bor i Irland och ska gifta oss i Sverige i Maj. Vi har pratat med skatteverket, och for att brollopet ska registreras, maste vi fa nagon deklaration fran Irlansk regeringen som konstatera att vi har inte varit gifta forut.

Problemet ar att de (skatteverket) vet inte vem i Irland skulle ge en san deklaration. Vi har pratat med Svensk ambassaden i Dublin, och de kan inte hjalpa oss. Vet nagon vilket del av regeringen i Irland skulle ge oss deklarationen?

Har nagon haft samma problem?

Tack pa forhand.

Kevin

• Svar på tråden Bor i Irland - vigseln i Sverige
  • MrsWindh

Det borde vara någon på regeringskansliet i Irland som kan hjälpa. Kolla deras hemsida/ring.

Lycka till

• Imma

Är det inte The General Register Office som har hand om den typen av dokumentation? De borde åtminstone kunna hjälpa er vidare!

• Irish Guy

Tack for det Imma. Problemet ar att the General Register Office skicka man till hemsidan av Department of Foreign Affairs. Jag har pratat med de och de sager att de kan ge mig ett Certificate of Nulla Osta (betyder att jag har inte varit gift innan), men eftersom hon ar svensk sa kan de inte gor nagonting. De foreslog att jag prata med Svensk Ambassaden i Dublin. Vi har redan prtat med Svensk ambassaden - de sager att de kan inte ge nagon deklaration.

So, Dept of Foreign Affairs sager att vi maste prata med Svensk Ambassaden och de sager att vi maste prata med nagon from Irlansk regeringen. Nagra forslag?...

Tack.

Kev

• prickig

Men borde det inte räcka med att du kan visa upp "nulla osta" gällande dig? Om din flickvän är svensk medborgare så borde det väl räcka med de uppgifter som skatteverket redan har om henne... Eller?

• Irish Guy

Tack for svaret prickig.

Det hade vi tankt ocksa, men skatteverket sager att "nulla osta" som jag kan far racka for mig, men de behover nagot mer from Irland for min flickvan. De sager ocksa att eftersom hon ar inte bokford i sverige just nu (hon ar "resident" i irland) att de kan inte bevissa att hon har inte gift sig i Irland.....

Jag ringer till skatteverket igen, men hela situationen later jattekonstigt.

Tack for hjalpen hittils - om nagon annan har mer att sager, please go for it!

Kevin

• sokkerstruten

Ni kan ju altid gifta er borgligt i irland. Mest bara som en byrokratisk sak. Och inte göra en så stor sak av det!

Det gjorde vi innan vi flyttade till usa för sjukförsäkring och visum, I jeans typ och sedan hem å diska! :)

Nu när flyttar hem så gifter vi oss på riktigt i kyrka och hela köret! :)

• Imma

Jag tror att Skatteverket i Sollefteå har hand om frågor som gäller utlandssvenskar. De kanske kan svara bättre än de som du redan pratat med på skatteverket. Enligt min erfarenhet kan man ringa skatteverket tre gånger och få tre olika svar.

Jag tror också att din sambo behöver ett intyg på att hon inte är gift. Är hon fortfarande registrerad hos försäkringskassan bör hon kunna få ett svenskt personbevis som anger att hon är ogift. Det verkar dock konstigt att inte Irland kan utfärda ett Certificate of Nulla Osta om hon är folkbokförd på Irland. Har ni pratat med Irländska ambassaden här i Sverige? De skulle eventuellt kunna hjälpa till?

• Irish Guy

Tack Imma - nagra bra forslag dar - jag ska prata med skatteverket i Solleftea och med Irlansdk ambassaden i Sverige - tack for hjalpen.

Kev

• anne på grönkulla

Nån myndighet på Irland som folkbokför även utlänningar måste ju finnas? Har hon ett uppehållskort - utfärdat av vem? Finns det en folkbokföring? Hör med kommunen ni bor i?

Annars har du fått bra förslag.

Svar på tråden Bor i Irland - vigseln i Sverige