• PL080802

Vill ha Brasilientips : Rio, Salvador och Morro de Sao Paolo

PÅ fredag åker vi på vår två veckor långa ( & 6 månader försenade) bröllopsresa till Rio de Janerio, Salvador och Morro de Sao Paolo i Brasilien. Boende och reserutten är klara. Vill gärna ha tips på mysiga restaurangeer, utflykter och shopping.

• Svar på tråden Vill ha Brasilientips : Rio, Salvador och Morro de Sao Paolo
  • Aleta

Det första ni gör i Rio är att gå till Bumbum och köpa en riktig bikini till dig så att du kan gå runt på stranden som en riktig Carioca! www.bumbum.com.br
    Jo mindre tyg i bikinin desto dyrare!

En fotbollsmatch på Maracana kanske?
    en.wikipedia.org/wiki/Estádio_do_Maracanã
    Se till att ha någon flagga för hemmalaget att vifta med. Vi var så modiga så vi köpte biljett tillsammans med Brassarna istället för dyra sittplatser för turister. Säkert inte helt ofarligt, men spännande. Jag såg mer på publiken än fotbollsmatchen.

Jag gillar gamla lyxhotell www.copacabanapalace.com.br så ett besök med en Caiprinha i baren vore inte fel.

En riktig Rioshow ska ni väl gå på också? Vi valde ett lite billigare ställe och det såg faktiskt billigt ut också. Välj något finare.

Ni måste prova en läsk som heter Guarana. Gjord på en liten röd frukt. Undvik dock Guaranajuice till frukost, blä.

Ni kanske kan besöka en sambaskola och se på repetitionerna inför karnevalen? www.bolerio.com/carnaval_2007.htm

Mat, prova Churrasco (om ni gillar kött). Man sitter till bords och kyparna går runt med stora grillspett med kött som man får av. Hur mycket som helst.

Det finns en nationalrätt som heter Feijoada. Tyvärr missade vi den eftersom den bara serveras en dag i veckan (tror det var lördagar, men inte säker) Vet inte omden är god eller ej.

Ha det så kul! Se upp med strömmarna i havet och visa inte upp några värdesaker.

• Aleta

Vi gick på kapplöpningsbanan en kväll också, inte alls turistigt, bara kul att titta på folk och spela lite på hästarna vilket vi aldrig gör annars.

• PL080802

Tusen tack för alla tips, låter underbart! Ska nog överraska min man med en fotbollsmatch :)

• Aleta

Det var verkligen en upplevelse, till och med för mig som aldrig ser på fotboll i vanliga fall.

Kolla läget lite om ni väljer att göra som vi, jag vill inte locka in er i farligheter, så jag säger: Köp sittplatser.

Man blir visiterad om man går in med den vanliga publiken på ståplats.

PL080802 skrev 2009-01-20 14:24:55 följande:
    Tusen tack för alla tips, låter underbart! Ska nog överraska min man med en fotbollsmatch :)
  • PL080802

ok :) Vi är båda mörkhåriga men de lär räkna ut på 5 sek att vi är turister ändå....

• Aleta

Jag lyckades luras på stranden. Minsta bumbumbikinin och ensam på Ipanema.

• PL080802

Nu är vi tillbaka efter två fantastiska veckor och jag kan verkligen rekommendera Brasilien! Rio var vackert (tack för tipsen Aleta) och hotellet enastående www.santateresahotel.com. Morro de Sao Paulo www.morrodesaopaulo.com.br var paradiset och kan verkligen rekommendera hotellet www.villadoscorais.com.br. Åtta dagar var lagomt på Morro men vi hade kunnat stanna mycket längre. Sista natten var vi i Salvador på ett riktigt coolt hotell www.hotelaramyami.com. Har fler tips om någon är intresserad!

• Aleta

Välkommen tillbaka!
    Vad roligt att det blev lyckat. Brasilien är verkligen toppen.

PL080802 skrev 2009-02-11 20:12:40 följande:
    Nu är vi tillbaka efter två fantastiska veckor och jag kan verkligen rekommendera Brasilien! Rio var vackert (tack för tipsen Aleta) och hotellet enastående www.santateresahotel.com. Morro de Sao Paulo www.morrodesaopaulo.com.br var paradiset och kan verkligen rekommendera hotellet www.villadoscorais.com.br. Åtta dagar var lagomt på Morro men vi hade kunnat stanna mycket längre. Sista natten var vi i Salvador på ett riktigt coolt hotell www.hotelaramyami.com. Har fler tips om någon är intresserad!
Svar på tråden Vill ha Brasilientips : Rio, Salvador och Morro de Sao Paolo