Giftbags är inte det en amerikansk tradition?
Har vi tagit hit den till Sverige?
Förväntar sig gästerna att få en liten present?
Hur kommer ni att göra?
Tacksam för svar!!
Har vi tagit hit den till Sverige?
Förväntar sig gästerna att få en liten present?
Hur kommer ni att göra?
Tacksam för svar!!
Det verkar som den har gjort det, men ofast är det i ett ganska litet format, någon chokladpralin eller så på en organsapåse. En del gör andra saker, ger något med datumet och namnen ingraverade, tex glas eller så.
Nej, jag tror inte att gästerna förväntar sig det. Jag tror att det framstår som vanligt här inne bland tjejer som grottar ner sig i detaljer och som får inspiration från andra.
Vi hade inget sånt på vårt bröllop och personligen tycker jag det är ganska fånigt. Men smaken är som baken.
Personligen tycker jag favours är fånigt och nåt som mest verkar förekommer på BT. Ingen gäst vad jag vet skulle sakna dessa gåvor. man går väl inte på bröllop för att få present.
Har aldrig fått med mig någon present på de bröllop vi varit på.
Tänker inte ge något på vårat heller.
Det är en amerikansk tradition och den har inte spritt sig i så stor utsträckning hit till Sverige som man kan få känslan av när man kollar runt här på bt. Skippa det om du inte känner starkt för det. Personligen så tror inte jag att alla dessa små detaljer gör bröllopet bättre. Gästernas uppmärksamhet kommer vara riktad mot er.
Vad skönt att det inte bara är jag som känner så! Tack för era svar!! : )
Ja det är absolut en amrikansk tradtion, som så mycket annat som har med bröllop att göra nu för tiden.
Vi har dock bott i usa ett tag nu, så vi kommer ha lite amrikanska influenser, så som små favour boxar och cupcakes som bröllopstårta...
Det köper jag, då känns det mer som en rimlig anledning...
Men vi andra som bara apar efter, nej tack
Tycker det är en jättefin gest...men problemet i Sverige är att vi inte har den traditionen
Vilket ofta lett till att gästerna inte ens har fattat att de får ta med sig påsen eller vad det nu är man ger bort...lite snopet?!
Enda anledningen att jag skulle ha det är om det passade in i min dukning och gjorde den snyggare...annars skulle jag hoppa över det.
Ah... nu,... jag var på ett bröllop i Italien. Där fick alla gäster med sig en liten påsar med 5 mandlar med knaprig öt överdrag (mandel dragéer som man få vid Påsk i sverige?)
och det skulle föreställa något att göra med fertiliteten.
Jag (personligen!) tror att USA stal idén från katolikerna!!
oj söt ska det står inte öt! obs 5 nötter bara... inte en silver foto ram med brud paret
känns bara överskattat...
känner en som har en cetring firma, å hon säger att det e ganska ovanligt med såna presenter, sen tar alla små detaljer så mycket tid att brudparet inte hinner tänka på det viktigaste... det senaste brölloper hon hade, hade de till och med glömt att köpa bubbel till skålen, så jag som servetris fick ila iväg till systemet kl halv 3 när det uptäcktes å köpa det, så hade hon bara tänkt på alla små detaljer som toalettkorgar, små kärleks dikter som satt över högt och lågt i lokalen å favors på bordet! dessutom som någon skrev tidigate så tar inte änns hälften med sig "gåvorna" utan de står kvar på bordet när man dukar av... så vad jag lärde mig av det bröllopet va att ta tag i alla stora saker först å sen om jag har tid över kommer jag fixa med de små detaljerna, men jag kommer ju definitivt inte glömma bubblet....
En kompis berättade att hon varit på 3 bröllop i Italien och att brudparet stod för kostnaderna att hyra loka typ slott eller liknande. Sedan var det gästerna som betalade resten. Förstår då varför man vill ge en gåva.
Och min Kroatiska vännina berättade att deras tradition var att ge minst 1000kr till brudparet och då var man inte ens inom familjen. Förstår tanken/traditionen där med.
Tror inte att de svenska gästerna skulle förvänta sig det. Tror också att det är svårt att hitta något som passar alla... Men vill man ha något så är ju litet godis lämpligt. Vi hade en ask med litet godis, den fungerade även som placeringskort och så gjorde vi en grej av det, kallade dem partypiller (det var olika färger, så i festprogrammet stod det att ett rött piller fick en att våga dansa även om det tog emot, tog man två vågade man till och med bjuda upp en främling, och liknande för övriga färger...)
Säga vad man vill om give aways. Men jag läste faktiskt någonstans att man förr i Sverige gav en liten present till gästerna (tror det var i form av något ätligt). Detta innan influenserna från USA. Det dog dock ut för länge sedan. Om man vill kan ju se det som att de föds på nytt istället för att det kommer från USA....