• aramses

Dumpad - hjälp mig gå vidare

Jahaaa....

Efter 2½ år tillsammans med en fantastisk man har jag nu blivit lämnad...
    Jag kan hålla med om att vårt förhållande senaste halvåret varit svajigt men jag tyckte verkligen att vårt förhållande var värt att satsa på.

Nu har vi varit isär en vecka och vi hörs eller ses ingenting överhuvudtaget. Jag saknar honom något så otroligt mycket och jag kan knappt äta eller sova.

Jag måste respektera hans vilja och jag tänker inte ringa och böna och be. Jag sa att "jag finns här" när han gjorde slut med mig och det får räcka. Jag hoppas att han kommer ändra sig eller att det blir vi i framtiden men det kan jag ju inte utgå ifrån. Jag måste ju försöka hitta min egen lycka men HUR GÖR JAG??

Jag umgås med vänner och familj väldigt mycket nu och jobbar som vanligt. Har en fundering på att åka utomlands och arbeta eller studera 6 månader men har ingen fantasi... Dessutom kräver det mesta förberedelse minst ett halvår innan.
    Finns det någon som varit i samma situation (klart det finns...) så tipsa mig!!!

Jag skulle verkligen vara evigt tacksam.
    Kram till er

• Svar på tråden Dumpad - hjälp mig gå vidare
  • MulleNuh

mycket jobbigt!!!

Ja vad kan du göra.. Du måste tillåta dig att vara ledsen och ta detta i din takt. Att försöka stressa bort det funkar inte..

Bra att du umgås med familj och vänner.. Skönt att ha lite sällskap..

Jag kan nog inte ge så många konkreta råd tyvärr. Det KOMMER att gå över. Men det kan ta tid vilket är helt normalt..

• J D

Vad jobbigt, tyvärr har jag inte varit i din situation så jag känner inte att jag kan ge några bra råd mer än att säga att om man vill läsa språk så går det snabbt att komma iväg. Jag bestämde mig hastigt för att åka till Kin och läsa kinesiska 1½ månad innan jag var på plats i Shanghai och började läsa.

• Tooticki

Jag beklagar verkligen att du blivit lämnad!

Vet du varför h*n lämnade dig? Var det känslor som fattades? Bråk? Olika drömmar och mål? Ibland hjälper det om man vet vad problemet var...

Det är bra att du håller dig sysselsatt, se till att lägga mycket energi på ditt jobb, det är bra både för att skingra tankarna och dessutom skadar det ju inte att visa framfötterna! Gå en kurs i linedance, foto, keramik, biodling el liknande och träffa nya människor. Planera en rolig helg med kompisar där ni åker iväg och gör roliga saker ihop.

Att ta ett halvår utomlands låter som en bra idé men precis som du skriver så krävs det vissa förberedelser. Tänk också på att OM h*n skulle komma tillbaka så ska du kunna genomföra det ändå.

Åk till Vadstena (www.pilgrimscentrum.com/se/) och gör en pilgrimsvandring. Kanske får du smak på det och vill vandra Santiago de Compstela på semestern i sommar.

• Tooticki

Det är ok att tillåta sig själv att vara ledsen, det kommer en dag när det känns lättare och då kommer du kanske att se det hela i ett annat perspektiv!

• Sååå lurade

Aktivera dig, träffa dina vänner och börja med någon kurs kanske... nåt helt nytt att koncentrera sig på. Sen måste du nog fråga dig om Bröllopstorget är rätt ställe att hänga på när man själv blivit lämnad. Jag själv skulle kunna tänka mig att jag skulle gräva ner mig änne mer om jag konstant läte om bröllopsplaner och lyckliga par... men det är jag det... Ta hand om dig och sätt dig själv i främsta rum

• aramses

Tack för svar!

Anledningen till att jag skriver här på Bröllopstorget är att jag varit härinne tidigare och jag gillar att alla är så ärliga, genuint intresserade och verkligen ger sin tid till att svara på andra människors inlägg. Vilket är precis vad jag är ute efter. Lite extra omtanke och stöd :)

Jag är verkligen tacksam för att jag redan nu fått flera svar, jag blir lite rörd faktiskt...

Det här med kurser var en bra idé! Det ska jag kolla upp :)
    Någon som har en specifik kurs i Sthlm att rekomendera?
    Halvårsstudie utomlands?

/kram!

• aramses

Åhh jag har också hittat den där äventyrsresan i Tanzania! Den låter så otrolig! Men det kostar en hel del + själva flygresan..!

Det här med pengar alltså ;)

• J D

Om det hände mig (och jag fortfarande skulle kunna få cash från CSN ) så skulle jag lätt dra iväg ett halvår till till Kina (ett halvår räcker för att bli i princip flytande i språket). Man klarar sig bra på de CSN-pengar man får och att lära sig kinesiska är, vad jag tror, en grymt bra investering för framtiden i de flesta yrken (dessutom lär det behövas fler lärare på hobbynivå i kinesiska rätt snart- håller själv på att bli galen på hur lite man kan läsa på medborgarskolan). Det är inte så dyrt som språkstudier i många andra länder heller (jag jämförde själv med Frankrike (Paris) innan jag bestämde mig). 

ps. Det var Blueberry jag åkte med, de är bra på att fixa saker snabbt

• passionsblomman

Här får du en liten vers av mig:

"Tårar är till för att skölja ögonen
    så att man ser klarare efteråt."

Klart du inte ska begrava dig totlt, men man FÅR brytaihop och så gå vidare!
    Jag har aldrig kunnat hoppa över "ledsenfasen" eller hitta glädjen i det nya utan att få sörja det gamla.

Är det såhär nyss ni brutit, har du en massa olika reaktioner kvar skulle jag tro. Det är okej, och alldeles normalt.

Ta det lugnt med dig själv, var rädd om dig och gör sådant du blir glad av.
    Försök se till att du äter! *kramar *

• Prinsessan84

Jag är ledsen för din skull!

Har själv blivit lämnad, fasst jag var redan gift.... Fick aldrig nåt själ till varför han gjorde som han gjorde.. Han sa bara jag älskar dig över allting annat men det här funkar inte!
    Vet att svärmor hade sin del i det här!
    Han vill inte prata mer med mig... Det här hände för över en månad sen till mig...
    Kan inte förstå att han lovade mig att leva sitt liv med mig, och älska mig tills döden skiljer oss åt... Han sa att han älskade mig över allt annat, och att jag var det bästa som hänt honom.. Han lovade en massa saker, som var bara en stor lögn...
    Han kanske tyckte om mig, men inte så mycket som han sa, för då skulle han inte kunnat behandla mig på det här viset....
    Jag tog våra löften på allvar, men det gjorde tydligen inte han, eller dom var inte lika viktiga för honom som för mig!

Känns otroligt jobbigt nu! Älskar honom överallting, vill leva mitt liv med honom, men han vill inte!

Förstår att du känner dig lessen, arg, besviken och allt möjligt... Men om han kan göra så mot dig, då är han inte värd ett hårstrå från dig!

Gör saker som du tycker om, och som får dig att må bra!
    Diskutera om det här med dom vänner och människor du kan lita på, det hjälper dig att komma över det här...

Ha dina ensamma stunder då du får tänka på allt, men ha inte alltför många såna så du inte deppar ner dig...

Försök tänka på det positiva som du har i ditt liv!

Du har det svårt just nu, som jag! Men men vi ska nog komma igenom det här tro mig! Bakom varje moln, skiner solen.. Och lyckan kommer igen då man minst anar det, även om man inte känner just nu att det finns nån lycka mer...
    Det som inte dödar det gör en starkare! Du är en vacker, underbar och stark kvinna!!! Du tar dig igenom det här! Och du har det bästa framför dig! Och han kommer märka förr eller senare vad han har förlorat! Det är nämligen HANS förlust!!!

Kämpa på tjejen och ta hand om dig!
    Du förtjänar bara det bästa!!!

Kram!

• Babajaga

Beröring kan vara skönt när man har blivit lämnad. Kanske unna dig att gå på massage regelbundet? Kan vara ett sätt att ta hand om din själ & hjärta.

• Jag vill

Byt miljö! Åk utomlands. Köp en öppen biljett. Börja jobba på en pub och bara gör något annat. Snart så har du glömt livet här hemma och när du väl kommer hem igen så känns det bättre! Så gjorde jag

• Kela2

Usch, det är hemskt att bli lämnad, stackars dig!

Min värsta separation var när jag blev lämnad efter sex års förhållande och 9 månaders äktenskap... Så jag vet att det gör fruktansvärt ont och att verkligheten känns värre än en mardröm. Jag vet också att man på något sätt går vidare och hittar tillbaka till livet. Idag, flera år senare, är jag förlovad med min älskade sambo som jag inte skulle ha träffat om inte min f.d. man lämnat mig. Mycket annat har också hänt i mitt liv som jag kanske inte hade fått vara med om annars. Kanske inte så stor tröst när man är mitt uppe i en separation och bara vill att det ska bli bra nu.

Det tar förstås olika lång tid att komma igenom en kris beroende på hur hårt man tagit det, vad som var orsaken till att man blev lämnad och vad som händer under sorgeprocessen. Men man ska ignenom krisens fyra faser:

1) Chockfasen- här kan man knappt ta in eller förstå vad som hänt, det är en slags skyddsmekanism för att det inte ska bli helt outhärdligt. Man kan bli handlingsförlamad, inte kunna äta eller sova, etc.

2) Reaktionsfasen- här börjar man att ta in vad som hänt och man reagerar på det. Vilka reaktioner man får kan skifta.

3) Bearbetningsfasen- här har man förstått vad som faktiskt har hänt och börjar bearbeta det på olika sätt för att komma vidare.

4) Nyorienteringsfasen- här har man bearbetat händelsen och börjar se ljusglimtar och att det faktiskt kan föra något gott med sig, nya möjligheter i livet.

Det tar olika lång tid att ta sig igenom faserna och man kan pendla mellan dem. Chockfasen är kanske i några timmar till några dagar, men att komma igenom alla faserna kan ta månader eller år. Men någon gång kommer man ut på andra sidan! Fastnar man i någon fas kan det behövas lite hjälp på traven för att komma vidare. Mitt enda tips är att du ska försöka hitta din egen balans mellan att försöka aktivera dig och umgås med människor som du tycker om, med tid för dig själv då du bara tillåter dig att sörja och bearbeta.

Svar på tråden Dumpad - hjälp mig gå vidare