• DanKat

Hur långt innan kan man lägga rosenbladen i påsarna?

Vi har tänkt ha rosenblad i organzapåsar till efter vigseln, och vi undrar alltså hur långt innan man kan lägga bladen i påsarna? Vi vill ju att bladen fortfarande ska se fina ut när dom kastas över oss...

• Svar på tråden Hur långt innan kan man lägga rosenbladen i påsarna?
  • DanKat

Sååå lurade skrev 2009-01-20 13:46:16 följande:

läs detta innan du bestämmer dig för rosenblad...www.brollopstorget.se/Forum-1-29/m3213084.htm...
    Hmm, vad dumt... tack för länken iaf, vi får fundera hur vi ska göra. Jobbigt att det inte verkar finnas ett enda alternativ som inte är negativt på nåt sätt eller innebär risker!
  • Sååå lurade

Nej visst är det... Jag har i alla fall bestämt mig för bubblor, med ett paket ris som backup, I det fallet är det ju bara vädret som kan ställa till det.

Rosenbladen är svårare: Vill ju inte att gästerna kladdar ner mig, och sånt kan man ju inte påverka.

men sen ska man väl tänka på att det är i extremfall som det skiter sig Man får kolla vad som känns som mest sannolikt att det skulle kunna bli en olycka,
    .

• DanKat

Mmm, vi ska också ha bubblor, men vi tänkte blanda och ha både det och rosenblad. Vi har redan organzapåsarna (som vi gärna vill använda) och dessutom har vi inte bubblor så det räcker till alla. Men om man nu bestämmer sig för att ha rosenblad ändå, har du någon aning om hur långt i förväg man kan lägga dom i påsarna?

• passionsblomman

Jag skulle inte rekommendera att lägga rosbladen i påsar, utan fixa en korg eller två som ngn går runt böand gästerna med PRECIS när ni ska komma ut!
    De mår mkt bättre av att liga lufitigt på det sättet, och det är lätt att skovla upp en handfull utan att det blir mosat.

ska de först ner i en påse och sedan krånglas upp, kommer risken för "blödande" blad att vara överhängande, och det är dessutom onödigt krångligt.

Gör roskonfettin dagen innan direkt i korgarna, fluffa lite(ni kommer inte att kunna låta bli...) och ställdem torrt och svalt så blir det jättebra.

• klockeblomsten

Vi ska ha bubblor och ris utanför kyrkan och rosenblad som vår brudnäbb strör i altargången före mig och min pappa. :)

• fromheretoeternity

Du som kan så mycket om blommor!
    Vad tror du om att ha vita rosenblad att kasta? De kan väl inte ge så mycket fläckar eller?
    Vad får man tag i rosenblad förresten?

passionsblomman skrev 2009-01-20 15:52:21 följande:
    Jag skulle inte rekommendera att lägga rosbladen i påsar, utan fixa en korg eller två som ngn går runt böand gästerna med PRECIS när ni ska komma ut!De mår mkt bättre av att liga lufitigt på det sättet, och det är lätt att skovla upp en handfull utan att det blir mosat.ska de först ner i en påse och sedan krånglas upp, kommer risken för "blödande" blad att vara överhängande, och det är dessutom onödigt krångligt.Gör roskonfettin dagen innan direkt i korgarna, fluffa lite(ni kommer inte att kunna låta bli...) och ställdem torrt och svalt så blir det jättebra.
  • passionsblomman

Vita är ju alldeles utmärkt!

Du köper dem i blomsteraffären! Beställ rosor till roskonfetti när du beställer di bukett, så fixar de fram rosor som inte är så dyra, när de nu ska tas isär.

fromheretoeternity skrev 2009-01-20 17:04:11 följande:
    Du som kan så mycket om blommor!Vad tror du om att ha vita rosenblad att kasta? De kan väl inte ge så mycket fläckar eller?Vad får man tag i rosenblad förresten?
  • passionsblomman

Kolla med vaktmästaren om ni verkligen får strö i altargången, det blir fula fläckar på mattan i gången om de trampas ner i den, så på alla ställen får man inte göra det.

klockeblomsten skrev 2009-01-20 16:39:35 följande:
    Vi ska ha bubblor och ris utanför kyrkan och rosenblad som vår brudnäbb strör i altargången före mig och min pappa. :)
  • DanKat

Tack för alla tips, jättebra att få veta från dom som kan mer! Ska prata med min m2b om hur vi ska göra!

• fromheretoeternity

tack!
    Vad tror du det kostar ungefär?

passionsblomman skrev 2009-01-20 17:25:08 följande:
    Vita är ju alldeles utmärkt!Du köper dem i blomsteraffären! Beställ rosor till roskonfetti när du beställer di bukett, så fixar de fram rosor som inte är så dyra, när de nu ska tas isär.
  • passionsblomman

Typ 8-10 kr /ros kanske?

Lägre pris om du tar isär allt själv, mer om du vill att de gör konfettin åt dig.

fromheretoeternity skrev 2009-01-20 17:39:24 följande:
    tack!Vad tror du det kostar ungefär?
  • fromheretoeternity

ok! Tack!

passionsblomman skrev 2009-01-20 17:44:28 följande:
    Typ 8-10 kr /ros kanske?Lägre pris om du tar isär allt själv, mer om du vill att de gör konfettin åt dig.
Svar på tråden Hur långt innan kan man lägga rosenbladen i påsarna?