• T RO

FLORIST! "tulpaner blir inte bra i brudbukett" What???

Var inne och pratade med en florist i går om blommor, och jag kommer inte "förbeställa" eller så, utan bara plocka det som finns i butiken, har sååå många favoriter att jag inte kan välja.

Jag har från början tänkt mig tulpaner som första alternativ (men det kan såklart ändra sig, jag byter smak ofta, just därför jag inte ska förbeställa )

MEN, nu sa hon att hon inte ALLS rekommenderade tulpaner som brudbukett, att det inte blir bra...Och att i april (4/4) så börjar tulpanerna bli tråkiga...

Vad menade hon med det? Varför skulle det inte bli "bra" med tulpaner? Någon som vet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 14:35
    Har bilder i mitt galleri på brudbuketter med tulpaner... inte ser de "dåliga" ut väl?

• Svar på tråden FLORIST! "tulpaner blir inte bra i brudbukett" What???
  • MulleNuh

Men precis. VARFÖR skulle det inte bli bra??
    Kanske dom "Ledsnar" snabbt?!

• T RO

Ja, det kan ju vara det hon menar, men jagvill baraatt buketten ska vara fin unde foto och vigsel, typ 4 timmar.

Sedan ska jag festa och då skiter väl jag i min bukett

MulleNuh skrev 2009-01-20 14:26:14 följande:
    Men precis. VARFÖR skulle det inte bli bra??Kanske dom "Ledsnar" snabbt?!
  • MulleNuh

Mmm ja jag vet inte.. Jag är sämst i världen när det gäller blommor!

T RO skrev 2009-01-20 14:29:05 följande:

Ja, det kan ju vara det hon menar, men jagvill baraatt buketten ska vara fin unde foto och vigsel, typ 4 timmar. Sedan ska jag festa och då skiter väl jag i min bukett
  • MrsWindh

Köp en bukett tulpaner nu och gör en testbukett. Se hur länge den håller sig fräsch. Och kolla även med andra florister vad dom säger.

Om tulpanerna "sloknar" fort så finns alltid lite ståltråd som florister brukar använda för att ge stadga.

• T RO

Jo, det skulle jag ju teoretiskt kunna göra, men jag vet också att om en florist gör en bukett så behandlar de blommorna lite "nogrannare" än vad jag gör... så det blir nog lite missvisande tyvärr...

MrsWindh skrev 2009-01-20 14:33:18 följande:
    Köp en bukett tulpaner nu och gör en testbukett. Se hur länge den håller sig fräsch. Och kolla även med andra florister vad dom säger.Om tulpanerna "sloknar" fort så finns alltid lite ståltråd som florister brukar använda för att ge stadga.
  • momi boki

tyvärr är ju tulpan en blomma som dör snabb iaf enligt min erfarenhet . älskar den bloman riktigt fina, men efter bara nåt dygn e dom vissna

• passionsblomman

Hmmm... Det stämmer att säsongen för tulpanerbörjar gå mot sitt slut sådär runt påsk.(de har ju högsäsong nu)

Hon menar kanske att risken är att kvalitén inte är 100 då, och "trista" tulpaner, det är sådana som är lite slappa och ämliga, jämfört med knubbiga, krispiga tulpisar som ser pigga ut.
    Sannolikheten är också stor att tulpaner na öppnar sig mycket och ganska snabbt under daaagen i brudbuketten, och då försvinner den där lite knoppiga formen och känslan, men de är ju vackra ändå!

Att generellt säga att tulpaner inte funkar, håller jag inte med om. En bukett tulpaner kan vara hur fin som helst.

Iallafall, om man har så stor öppenhet som du inför att ta vad som finns hemma för dagen, så tror jag du har alla möjliheter i världen att lämna butiken med en kanonfin bukett!

Men du kanske ska välja en butik som du känner "är med dig" lite mer? Jag anser att kommunikationen är halva grejen inför att göra beställningsjobb. Lycka till!

• T RO

Tack för ditt svar... jag ska nog fråga runt lite mer innan jag bestämmer mig för vilken butik jag ska ta ja.

Jag blev bara så paff när hon direkt AVRÅDDE från tulpaner i buketten, inte bara då runt påsk, utan generellt.. konstigt. Men tack som sagt för svaren.

passionsblomman skrev 2009-01-20 15:46:15 följande:
    Hmmm... Det stämmer att säsongen för tulpanerbörjar gå mot sitt slut sådär runt påsk.(de har ju högsäsong nu)Hon menar kanske att risken är att kvalitén inte är 100 då, och "trista" tulpaner, det är sådana som är lite slappa och ämliga, jämfört med knubbiga, krispiga tulpisar som ser pigga ut.Sannolikheten är också stor att tulpaner na öppnar sig mycket och ganska snabbt under daaagen i brudbuketten, och då försvinner den där lite knoppiga formen och känslan, men de är ju vackra ändå!Att generellt säga att tulpaner inte funkar, håller jag inte med om. En bukett tulpaner kan vara hur fin som helst.Iallafall, om man har så stor öppenhet som du inför att ta vad som finns hemma för dagen, så tror jag du har alla möjliheter i världen att lämna butiken med en kanonfin bukett!Men du kanske ska välja en butik som du känner "är med dig" lite mer? Jag anser att kommunikationen är halva grejen inför att göra beställningsjobb. Lycka till!
  • passionsblomman

Ja, alla är vi olika och erfarenheten varierar ju också...
    Men svårt att veta vad ho egentligen menade...

T RO skrev 2009-01-20 16:04:22 följande:

Tack för ditt svar... jag ska nog fråga runt lite mer innan jag bestämmer mig för vilken butik jag ska ta ja. Jag blev bara så paff när hon direkt AVRÅDDE från tulpaner i buketten, inte bara då runt påsk, utan generellt.. konstigt. Men tack som sagt för svaren.
Svar på tråden FLORIST! "tulpaner blir inte bra i brudbukett" What???