• Sååå lurade

Blommor- Vad skulle det här kunna kosta?

Jag kommer att göra min bukett själv, har redan köpt material. Men kolla mitt galleri. Vad skulle blommor till den här buketten kunna kosta? Sen är tanken att jag ska ha 15-17gergera med ett par strån av texas eller björngräs som bordsdekoration. Vad skulle slutsumman kunna sluta på.

Ev skulle jag vilja införa en eller två minigerbera i buketten för att få ihop temat med bordsblomorna, samt har någon förslag på vad jag skulle kunna byta ut kallorna till om jag vill ha ett billigare alternativ.

HAr tänkt beställa av en liten florist på orten och jag vet inte hur säkert det är att hon kan få fram kallor...

• Svar på tråden Blommor- Vad skulle det här kunna kosta?
  • FruLjungberg

räkna 20-25 kr per blomma hos floristen

• wildbride08

Hmm nu kommer jag med reklam igen..Det finns en sida på internet som man kan beställa blommor ifrån.Väldigt hållbara o bra kvalité.
    Dom har en webbshop som är nere för tillfälle pga olycka men dom levererar blommor hem.
    www.rosepaxi.com

• 27juni2009

måste bara fråga, är du florist? har du provat att göra denna bukett m kallor eller gerbera?
    Inte för att vara sån men bägge de två blommorn ahar en relativt mjuk stjälk som kraftigt försvårar att sticka in den i oasisen som då lätt smular sig om du försöker flera ggr man måst köpa extar blommor ifall man misslyckas m insticket som då gärna gör stjälken trasig... Priset beror på säsong o tillgång.tänker du beställa blommor eller litar du på att floristen ahr dme hemma just den dag du behöver? Kolla priser m floristen e mitt tips

• Sååå lurade

Jag ska beställa av floristen...

Jag har antingen tänkt att jag ska få blommornas stjälkar inplastade eller ha sån medalltråd man förstärker stjälkarna med. Ska kolla vad floristen tycker är lämpligast på de olika blommorna.

Nej jag är inte florist men har gått kurs i blombinderi för flera år sedan, så jag hoppas jag ska klara detta. Dessutom har jag köpt ett gäng extra oasisbollar så jag får öva...

Jag räknar inte nödvändigvis med att det blir så mycket billigare, men jag älskar att hålla på med sånt här. Och skulle vara så kul att göra sin egna brudbukett...

27juni2009 skrev 2009-01-21 16:02:27 följande:
    måste bara fråga, är du florist? har du provat att göra denna bukett m kallor eller gerbera?Inte för att vara sån men bägge de två blommorn ahar en relativt mjuk stjälk som kraftigt försvårar att sticka in den i oasisen som då lätt smular sig om du försöker flera ggr man måst köpa extar blommor ifall man misslyckas m insticket som då gärna gör stjälken trasig... Priset beror på säsong o tillgång.tänker du beställa blommor eller litar du på att floristen ahr dme hemma just den dag du behöver? Kolla priser m floristen e mitt tips
  • passionsblomman

Kallor kostar melan 45-95 kr beroende på kvalité och om de förbeställs-vilket du kommer att behöva göra. De ÄR svårstuckna, bara så du är förvarnad. De kommer inte att funka att plasta dem för stjälken är för tjock, ståltråd gör det inte mkt lättare tyvärr.

Rosor, räkna med 35 kr så du har tagit i lite. Det kan dra iväg uppemot 40-45 kr /st också, om du ska ha särskild sort som tas hem särskilt.
    Freesia brukar sällan kosta mer än 20 kr /st även när den förbeställs.

Var beredd på att din butik KAN vilja att du köper hela bunten av Kallorna för att de ska vilja ta hem dem, de säljs om tio/ bunt. De hävdar isåfall att de annars inte kan göra ngnt med de som är "över" så planera gärna in dem i ngt annat arrangemang när du ändå fixar. Kan ske på presentbord/buffébord etc...

Germini brukar ligga på 20 kr och Gerbera å 30.

Nu pratar jag Stockholmspriser, vet att tex Skåne ligger betydligt lägre många ggr.

Få fram Kallor är nog inget problem, men det hade varit lättare för dig att arbeta med ngn annan blomma tror jag definitivt. Exempelvis skuklle det vara fint med Phalaenopsisorkidé i buketten som alternativ, då kan du köpa en trestänglad på kruka, låta den slå ut, klippa av och låta dra vatten två dagar innan.

Eller så gör du som du skrev-ta in ett par Germini som blickfång, och låt Freesian få en mer central roll med mer utslagna blommor, och nöj dig där!

jag vill inte ta ifrån dig skaparglädjen, men börja med detta på morgonen dagen innan för det kan bli en tårfylld historia om det skiter sig-det händer även utbildade florister ibland, och står man dagen innna sitteget bröllop är det inte kul.
    Jag vet näsatn ingen florist som stått och gjort sin bukett själv. Man har mkt nog ändå...
    Men, har du is i magen och gott om blommor och extra osasis så...
    Lycka till!

• Sååå lurade

Vilka bra tips. Tack snälla!

Ärligt så är kallor inte så viktigt för mig... Tyckte bara att buketten var så fin fast då känns gerbera/germina mer som min blomma... Sen är det nog mycket av det gröna gräset som arragnerats runt som tilltalar mig, samt att det är en vit bukett. Har alltid älskat vitt.

MEr fresia, ja det är ju en blomma man har råd att misslyckas med

Att göra buketten dagen innan ligger i planen, jag är så där sjukt planerande så mina servetter ligger redan vikta och klara (tre månader innan)

Jag hoppas det här blir bra. annars snor jag väll bara ihop blommorna till en bundenbukett

Att florister inte gör sin bukett själv kan jag nästan förstå, nån gång vill man väl själv få hjälp...

passionsblomman skrev 2009-01-21 18:11:25 följande:
    Kallor kostar melan 45-95 kr beroende på kvalité och om de förbeställs-vilket du kommer att behöva göra. De ÄR svårstuckna, bara så du är förvarnad. De kommer inte att funka att plasta dem för stjälken är för tjock, ståltråd gör det inte mkt lättare tyvärr.Rosor, räkna med 35 kr så du har tagit i lite. Det kan dra iväg uppemot 40-45 kr /st också, om du ska ha särskild sort som tas hem särskilt.Freesia brukar sällan kosta mer än 20 kr /st även när den förbeställs.Var beredd på att din butik KAN vilja att du köper hela bunten av Kallorna för att de ska vilja ta hem dem, de säljs om tio/ bunt. De hävdar isåfall att de annars inte kan göra ngnt med de som är "över" så planera gärna in dem i ngt annat arrangemang när du ändå fixar. Kan ske på presentbord/buffébord etc...Germini brukar ligga på 20 kr och Gerbera å 30. Nu pratar jag Stockholmspriser, vet att tex Skåne ligger betydligt lägre många ggr.Få fram Kallor är nog inget problem, men det hade varit lättare för dig att arbeta med ngn annan blomma tror jag definitivt. Exempelvis skuklle det vara fint med Phalaenopsisorkidé i buketten som alternativ, då kan du köpa en trestänglad på kruka, låta den slå ut, klippa av och låta dra vatten två dagar innan. Eller så gör du som du skrev-ta in ett par Germini som blickfång, och låt Freesian få en mer central roll med mer utslagna blommor, och nöj dig där!jag vill inte ta ifrån dig skaparglädjen, men börja med detta på morgonen dagen innan för det kan bli en tårfylld historia om det skiter sig-det händer även utbildade florister ibland, och står man dagen innna sitteget bröllop är det inte kul.Jag vet näsatn ingen florist som stått och gjort sin bukett själv. Man har mkt nog ändå...Men, har du is i magen och gott om blommor och extra osasis så...Lycka till!
Svar på tråden Blommor- Vad skulle det här kunna kosta?