• lerkorg

Allt utom körkort...

Jag undrar en sak. Hur gör man med alla ställen man är medlem te.x Lindex, HM, Statoil mm. Finns det någon lista som det finns när man flyttar och så anmäler de nya adressen. Undrar även över bankkort, kommer det automatiskt eller ej.
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Allt utom körkort...
  • Baby S

Du får fixa allting själv Skatteverket skickar ut namnändring till alla myndigheter men inte till några andra. Alla kort, även körkort o bankkort måste man beställa själv trots det.

• Mrs Marcus

När gör man det? Efter att namnändringen trätt i kraft eller kan man göra det i förebyggande syfte så att allt är klart när man fått sitt nya namn?

• litetbröllop09

..men jag hörde ngn som kollat vägverkets hemsida o det verkade som att dom skickar papper automatiskt??? (vid namnbyte eller så då antar jag..?) hmmmmm... får nog kolla..

• Baby S

Mmm, har för mig att de skickar papperna självmant från VV men banken gör det sannerligen inte.

• Baby S

Du måste vänta tills namnändringen gått igenom tills man kan beställa nya kort och hålla på eftersom man måste styrka det med personbevis många ggr.

• Mrs Marcus

Men kan man använda sitt gamla körkort så länge då? Tänker på när man ska identifiera sig om man ska hämta ut paket el rekommenderat brev och så, som är adresserat till mig med mitt nya efternamn t.ex..

• Baby S

Det är inga problem Varför ska du få rek i ditt nya namn då det inte gått igenom ännu? Då kan det däremot bli svårt, ja.

• Mrs Marcus

Nej, men jag menar efter beröllopet, om man får papper för ansökan om nytt körkort EFTER att namnbytet har gått igenom så är det ju ett tag som man har nytt namn och gammalt körkort..

• tågjäntan

Körkortet blir automatiskt hemskickat när de får meddelande om att man bytt namn. Eller papper om att man behöver skicka in foto, skriva under osv.
    För min man för ett antal år sedan, som då hade ett -son namn, kom det helt plötsligt papper på att han måste skicka in foto osv för att han bytt namn. Hela livet hade han trott att han hette "X-sson" med två ss, fast det i folkbokföringen stod med med ett s, vilket han inte hade haft en aning om. Jag minns inte hur han fick reda på det. Om det var vägverket som var först. Han skickade då in en ändring om detta till folkbokföringen. (Vilket gjorde att vi/han fick betala 1500:- när vi tog hans mammas flicknamn när vi gifte oss.) Óch snabbt som ett sms fick han brev från vägverket...

• Finyare

Många medlemskort är ganska meningslösa att byta ut, det kommer ju nya ändå förr eller senare - och vem bryr sig om vad det står för namn på exempelvis ICA- eller bioklubbskortet? de flesta korten går ju att använda i alla fall.
    Bankkort känns kanske lite viktigare men som någon redan nämnt så ska det uppdateras automatiskt.

• Baby S

Mrs Marcus skrev 2009-01-21 22:29:47 följande:

Nej, men jag menar efter beröllopet, om man får papper för ansökan om nytt körkort EFTER att namnbytet har gått igenom så är det ju ett tag som man har nytt namn och gammalt körkort..
    För mig gick det fort
  • Baby S
    Finyare skrev 2009-01-21 23:14:53 följande:
    Många medlemskort är ganska meningslösa att byta ut, det kommer ju nya ändå förr eller senare - och vem bryr sig om vad det står för namn på exempelvis ICA- eller bioklubbskortet? de flesta korten går ju att använda i alla fall. Bankkort känns kanske lite viktigare men som någon redan nämnt så ska det uppdateras automatiskt.
    Fast man måste tyvärr beställa korten själv även då namnbytes infon går ut automatiskt till banken. Man tycker ju att de kunde skicka ut ett nytt kort själva..
  • mammatill2

Gahh! Jag böt namn för flera år sen och har fortfarande inte bytt namn på bankkortet! Det har jag totalt glömt.
    Men men,det har ju funkat hittils ändå......

Nu tänker jag inte göra det eftersom jag byter snart igen.

Svar på tråden Allt utom körkort...