Dubbelt efternamn?
Normaltsett sa tar jag ju min mans efternamn när vi gifter. Jag skulle doch gärna vilja lägga till ett
andra efternamn och alltsa ha ett dubbelt efternamn. Detta dubbelefternamn skulle dock bara var för mig, inte för min man. Anledningen till att jag funderar pa detta är att jag i säkert 10 ars tid funderat pa att ta min mammas ursprungliga efternamn, ett efternamn som det idag bara finns en enda person i Sverige som har och jag skulle vilja att det släktnamnet lever vidare. Nu är det sa att min man fullkomligt är emot detta. Fraga mig inte varför...Han vill att jag ska bära bara hans namn. Jag menade pa att officiellt sa heter jag jag ju Anna xxxxx , men att jag i mitt pass har det dubbla efternamnet. Är det nan som vet hur det funkar med dubbla efternamn? Maste man alltid använda bada namnen? Jag har nämligen för mig att min moster som har dubbelt eftrnamn egentligen bara använder sin mans efternamn officiellt, hon far alltid all sin post och sa i sin mans efternamn, men jag tror hon har det dubbla namnet i passet bara. Nan som vet hur det funkar???