• soffi73

Dubbelt efternamn?

Normaltsett sa tar jag ju min mans efternamn när vi gifter. Jag skulle doch gärna vilja lägga till ett
    andra efternamn och alltsa ha ett dubbelt efternamn. Detta dubbelefternamn skulle dock bara var för mig, inte för min man. Anledningen till att jag funderar pa detta är att jag i säkert 10 ars tid funderat pa att ta min mammas ursprungliga efternamn, ett efternamn som det idag bara finns en enda person i Sverige som har och jag skulle vilja att det släktnamnet lever vidare. Nu är det sa att min man fullkomligt är emot detta. Fraga mig inte varför...Han vill att jag ska bära bara hans namn. Jag menade pa att officiellt sa heter jag jag ju Anna xxxxx , men att jag i mitt pass har det dubbla efternamnet. Är det nan som vet hur det funkar med dubbla efternamn? Maste man alltid använda bada namnen? Jag har nämligen för mig att min moster som har dubbelt eftrnamn egentligen bara använder sin mans efternamn officiellt, hon far alltid all sin post och sa i sin mans efternamn, men jag tror hon har det dubbla namnet i passet bara. Nan som vet hur det funkar???

• Svar på tråden Dubbelt efternamn?
  • Baby S

Det blir väl som ett mellannamn det första i ordningen av "efternamnen" om man nu inte kör de med bindestreck.

• anne på grönkulla

Nybildade dubbelefternamn får man inte ha - men däremot kan man ha sitt eget tidigare eller sin makes efternamn eller en förälders efternamn (om föräldrarna har olika) som mellannamn (om man kan ta sin mamma flicknamn om hon har bytt bort det vet jag inte, ev måste man byta till det som efternamn ett kort tag först?).

Det som är mellannamn står på efternamnsraden i passet och registreras som efternamn hos de flesta myndigheter, men man kan inte föra det vidare till sina barn... om man vill använda det i sin signatur är nog rätt valfritt (men du kan inte använda BARA det namnet utan det formella efternamnet).

Du kan läsa mer om mellannamn och efternamn på www.skatteverket.se under folkbokföring och namn.

• anne på grönkulla

Jo, man kan enligt namnlagen från 1982 antingen ta mannens efternamn gemensamt som gifta eller hustruns - eller behålla varsitt, så att du "normalt sett" skulle ta hans automatiskt stämmer faktiskt inte. Man måste fylla i blanketten och göra ett aktivt val oavsett vilket.

• Baby S

ps, var beredd på att det kommer kosta dig 1500 kr.

• elsi

Jag gissar, men jag tror nog att du få betala för att lägga till ditt släkt namn till ditt vanliga namn genom skatteverket. dvs
    Lotta.: slakt: ditt efternamn. och sen när du gifta dig om du ville göra en namn ändring i sambamnd med vigseln bli det grattis att byta till Lotta:slakt: din mans namn..

Mitt efternamn är detsamma som min mans första namn.. så jag ska hör om jag kan bara ta och lägga till hans efternamn eller om jag ska ta "hela" hans namn som mitt efternamn... em.. som bli samma sak.
    På så sätt när folk har vant sig (i arbetslivet mm) ska jag bara ha hans efternamn.

Men höra med Skattekontoret tycker jag.
    OCH.. om du ville ha din släkt namn som mitt namn så är det upp till Dig du kan fortfarande bli Mrs Honom!!

• Baby S

Patent- registreringsverket är inte gratis iallafall, men så länge skatteverket kan godkänna namnändring gör de det kostnadsfritt, men de hanterar endast "enklare" s a s, namnbyten.

• elsi

Namn ändring... igen....

föreställ att jag heter Maria Vilhem
    och min m2b heter Vilhem Månsson

Kan inte jag bara tillägger min mans efternamn:

Maria Vilhem Månsson

signera Maria Månsson men ändå bli kallade för Maria Vilhem tills folk vänja sig?

Svar på tråden Dubbelt efternamn?