• mille76

Tunisien

Vi funderar på att åka till Tunisien med lite ökensafari och en vända till Tunis. Någon som har någon erfarenhet av Sousse, Hammamet?

• Svar på tråden Tunisien
  • justagirl

Vi var i hammamet i somras. Jag rekommenderar det inte. När man är turist vill man gärna kunna äta vanlig "turistmat" ibland. Det kan man inte göra där tyvärr, råvarorna var förfärliga! Har aldrig blivit serverad så äcklig mat och då rörde det sig om enkla rätter som man tycker att vem som helst borde klara av. Vi bodde någon kilometer från den gamla medinan och det fanns ingenstans att gå förutom vid en starkt trafikerad bilväg med höga murar på bägge sidor, inne i medinan var heller inte särskilt trevlig att gå eftersom man blev påhoppad av alla försäljare som inte klarade av att ta ett trevligt nej. Vi var också några gånger i Yasmine Hammamet, som kändes väl turistigt för oss. Bara stora all-inclusive hotell och restaurangerna lyckades inte mycket bättre där. Hotellet och stranden var dock bra som tur var. Men som sagt, jag rekommenderar ingen att åka dit för det var inte trevligt.

• la esposa

Jag var på djerba, och maten var ingen höjdare tyckte jag. VI var på allinclusive.
    Red på kamel, det var skoj men 1 timma var tillräckligt. jag hade ont i flera dagar efter.. :) otränad värre.. hahah

Men vad värdesätter ni på era resor det är det viktigaste..

• Baby S

Åk till Egypten istället om ni är inne på Nordafrika, öken och lite historia.
    Kan ju iofs inte direkt rekommendera pyramiderna eftersom de har fullkomligen saboterat området, men ändå. Beror väl på vad man är ute efter.

• Det stora Blå

Sousse är en storstad (med strand).
    Hammamet och Monastir är ungefär lika stora, och mindre städer än Sousse.
    "Lyxigare" ställen (uppbyggda för turister) är Jasmine Hammamet och Port El Kantaoui. Djerba är en liten lantligare mindre ö.

• Gina83

Finns en annan tråd här på BT där man är per positivt inställd till Tunisien. Det är ju precis hur ens egen semester har varit, om man är positiv eller negativ till ett resmål. Alla får ju uppleva olika saker och dålig mat på ett ställe kan ju sabba hela resan. Medan maten kan vara kanon på andra ställen i samma land.

Vi har bokat bröllopsresa till Port el Kantaoui i två veckor i augusti och hoppas på en toppensemester.

• föralltidhans

Hej!
    Jag var i Sousse med min sambo i aug 2007. Vi är jättenöjda med vår resa. Vi förlovade oss även där så för oss är resan speciell. Vi bodde på ett hotell som heter marhaba beach (tror jag det hette). Var jättenöjda. Visst är det turistigt och så men det får man ju räkna med. När det gäller maten kan jag verkligen inte hålla med dem som skrivit. Vi åt massor med supergod mat. Bästa lammet jag någonsin ätit tex. Ställ frågor bara så svarar jag.

Vi är som sagt jättenöjda med resan. Inte något speciellet och kanske inte åker dit igen men ångrar den verkligen inte.

• Therese 83

förlltidhans
    Åt ni på hotellet eller på restaurangerna i stan?

• Therese 83

Glömde att fråga vilka ni åkte med?

• föralltidhans

Vi åt ofta lunch på hotellet men middag på väg in mot staden. Där vi bodde så fanns det ett litet turistcentrum kan man säga. Så vi gick inte ända in till centrala sousse (medinan). Vi åkte med fritidsresor.

• Det stora Blå

'Gina83'

Vi gillar Tunisien, finns många "godbitar" där, och inte minst är det mycket billigare än i euroländer, och ett modernt land jämfört med andra muslimska länder.
    MEN, 2 veckor i Port El Kantaoui låter väldigt mycket.
    Den "staden" är uppbyggd som typ en vackert dekorerad scen och litet "overklig", som det nog räcker med 1 vecka att beskåda. Sousse ligger väldigt nära PEK, och det är billigt med taxi.

• runie

Rekomendera inte Tunisien. Var det värsta landet jag har varit i. Folket var ju hel galna. Kan ha och göra med att jag är blond men ändå.Åkte med hela min familj. Man fick ju inte vara i fred i en sekund. Låg man och solade så kom dom och försökte man ta skydd ute i havet på en luftmadrass så kom dom simmande emot sig. Sen hade dom obehagliga magneter. Min syrra fick utslag över hela kroppen pga av magneten. Sen var maten allt annat än god. Kändes som jag levde på cous cous under hela resan. Nej tack ,det blir aldrig tunisien igen för min del i alla fall.

• Ullis79

Jag kan varmt rekomendera Yasmine Hammamet...underbart ställe. Var där i september o bodde på ett jätteflott hotell o trots att d va stort så kände man inte av d utan fick va i fred o så iaf. Maten ute va kanske ingen höjdare men hotellets mat va kanon =) Trevliga människor, MASSOR med shopping (till BRA priser om man kan/vågar pruta) o bra utflykter. Åker ni dit så åk ut med piratbåt..sååå mysigt!!! Åk helst i maj, verkar som om d e varmast då. Vi hade två kanonsoldagar o de andra dagarna var d visserligen sol men inte hela tiden..beror förståss på om man vill ligga o steka mesta tiden eller inte...=)

• Det stora Blå

Senast vi var i Tunisien var i mitten på oktober och då var det kanonväder. Medelhavet kan vara lite kyligt i maj månad däremot.

Svar på tråden Tunisien