• divine1978

kan man gifta sig samma år som sin syster

Jag har en fråga, det är så att jag och min syster från början hade planerat att gifta oss med våra respektive i kyrkan på midsommar men min sambo är inte direkt för kyrkan så det blir inget där men borgerligt skulle det bli då. Och då undrar jag kan man gifta sig i samma år som sin syster fast det är olika datum, andra säger att det inte är bra, är det någon som vet varför det är inte bra att gifta sig samma år om det är olika datum? Är det någon som har varit i samma situation...

• Svar på tråden kan man gifta sig samma år som sin syster
  • paulaner

Jag tycker att man kan göra precis som man vill!!
    Det enda är väl att det ibland anses "för mycket" för familjen att planera två bröllop samma år. Men nu för tiden så brukar ju brudarna göra det mesta av planeringen själv

• MimmiMama

Kör på som ni tänkt! Det man kan tänka på är väl att det kan vara bra om det inte är för tätt emellan för alla gästers skull och även för er skull. Ni vill ju kunna njuta både av ert och din systers bröllop. Lycka till!

• 040409

jag har en moster och morbror som gifte sig samma år, en på våren och en på hösten. Se till att det inte är för nära bara!

• divine1978

Tack för ditt svar och jag håller med att det kan bli mycket att planera och att man själv får bestämma hur man vil ha det, men de äldre säger att det finns ett gammalt sägen eller vad det heter att om man gifter sig i olika datum fast samma år så kan det bli obalans med våra liv eller att det ena kan lyckas medan den andra misslyckas fast jag tror ju inte på det, jag som vill så gärna gifta mig i år för jag och min sambo har varit tillsammans i 10 år nu i okt.....

• ozita

Nej, sånt ska du väl inte bry dig om! Om din syster gifter sig till midsommar och du i oktober, så tycker inte jag att det är nåt problem. När jag berättade för min bror att jag skule gifta mig (september i år) så sa han att han och hans fästmö planerade bröllop till maj. Det kändes lite tråkigt först, men det är ju ändå nästan 4 månader emellan så det är ok, tycker jag! Och tänk så mycket kul man kan ha när man planerar tillsammans!

• MarianneL

Vi bestämde datum till 1 augusti den 1 jan 2008, sen på sommaren förlovade min m2b's syster sig och då ville hon också gifta sig nu i sommar, men då har hon valt att gifta sig i juni (vi har 1 augusti som datum) för att släkt o vänner inte ska stressa ihjäl sig... :)
    Först tyckte jag kanske att det var lite tråkigt, men samtidigt är jag ås glad för deras skull så nu när man vant sig vid tanken tycker man bara det är trevligt.

• EmMa09

jag och min syster kommer att gifta oss båda i år! hon i mars och jag i maj! tycker verkligen inte det spelar någon roll, det är väl bara roligt om det blir fler bröllop?

• lolca

Min kompis gifte sig knappt 3 månader efter sin storebror. Så det går nog alldeles utmärkt att göra så! =)

• 090208

Vad sjutton spelar det för roll, varför skulle det vara dåligt (som vissa sagt till dig).

• anne på grönkulla

Vi gifte oss samma sommar som makens bror. Det gick utmärkt, var väldigt olika tillställningar på alla möjliga vis.

Om det är bra eller inte avgör ju ni. Om din syster blir vansinnig och säger upp bekantskapen med dig är det ju barnsligt av henne, t ex, men kanske ändå inte värt att riskera om man vet om det i förväg.

• propp

Vi gifte oss 12 juli, min kusin (som är som en syster för mig) gifte sig 30 aug och min bror den 6 dec...det gick alldeles utmärkt...:) Och ingen av oss hade direkt liknande bröllop...nästan inte ens samma gäster faktiskt...mer än släkten då förstås...det var skönt att vara den som gifte sig först så att man kunde koppla av och bara vara gäst på de andra bröllopen sen.

• Mangos

Både jag och min storasyster gifter oss i år. :) Syrran i maj och jag i augsti. Visste att de planerade bröllopet när min sambo överraskade mig med ett frieri så vi valde att lägga vårt bröllop i augusti för att det skulle bli några månader emellan bröllopen.

• PennyJenny
    divine1978 skrev 2009-01-25 11:42:02 följande:
    Tack för ditt svar och jag håller med att det kan bli mycket att planera och att man själv får bestämma hur man vil ha det, men de äldre säger att det finns ett gammalt sägen eller vad det heter att om man gifter sig i olika datum fast samma år så kan det bli obalans med våra liv eller att det ena kan lyckas medan den andra misslyckas fast jag tror ju inte på det, jag som vill så gärna gifta mig i år för jag och min sambo har varit tillsammans i 10 år nu i okt.....
    Märk väl att du själv skriver sägen. Sägen är inte lika med vetenskap och av gud given sanning. Skit i det. Om du och syrran kan tänka er att gifta er på samma år, kör. Till de gamla som säger att det kan bli obalans, säg bara något att det är risken ni tar. Folk har så mycket hyss sig för när det gäller andras bröllop att hälften vore nog. Risken att den ena lyckas och den andra misslyckas, det kan väl lika väl hända om ni gifter er på varsin sida nyår.

Nä, gör som ni känner för och strunta i olyckskorparna. De är faktiskt bara vidskepliga och fåniga.
Svar på tråden kan man gifta sig samma år som sin syster