• mr Jones and me

När börjar ni använda ert nya efternamn?

Börjar ni använda det nya efternamnet direkt efter vigseln trots att det juridiskt inte gått igenom, eller först när ni fått papprena på att det är klart? Jag vill gärna vara fru M dagen då jag gifter mig ju!

• Svar på tråden När börjar ni använda ert nya efternamn?
  • Yllo

Efter att prästen förklarat oss för man och hustru så använde jag mitt nya efternamn. jag kunde inte byta efternamnet på körkort och dyl förrän pappren från myndigheterna kommit, men det hindrade ju inte att jag var fru G

• mr Jones and me

Det var det jag tänkte, om man skulle börja ändra namn på jobbet, mailen osv.

• litetbröllop09

mr Jones and me skrev 2009-01-25 13:57:33 följande:

Det var det jag tänkte, om man skulle börja ändra namn på jobbet, mailen osv.
    hihihiiiii... jag kommer tillbaka efter fjällsemestern till jobbet o går in till chefen o säger att hon ska ändra telefonlistan!! ja det kommer bli skojigt!!
  • ingenjörsbruden

Byta namn på jobbet, mail o så går väl bra.....kan säga att det är lite knepigt att hålla koll på att när man handlar med kortet (m gamla namnet) så gäller det att tänka efter!

men rent tekniskt så är du Fru Jones så fort myndigheterna har reg papperet från prästen!

• mr Jones and me

Jag tänkte också på såna viktiga saker som namnet på Facebook och så...

• Augusti2010

Allt där du inte behöver legitimera dig - bara att köra på. Du kan ju heta Grodan Boll på facebook om du vill, ingen som bryr sig. Däremot när du behöver legitimera dig så gäller det ju att namnet på legitimationen stämmer med det du ska legitimera dig för.

• Sesamy

Måste man ändra namn? Inte helt relaterat till tråden. Mest nyfiken på om någon vet....?
    Då jag har ett relativt ovanligt efternamn har vi kommit överens om att han ska byta, åtminstone tills när barn och sånt kommer på tal. (Vilket antagligen ligger ett antal år in i framtiden). Däremot känns det inte särskilt viktigt för oss att just nu, med en gång dela namn.
    Vi tänker att det kan vara jobbigt för barn att ha flera efternamn osv. Men för oss spelar det ingen roll.
    Kort sagt.... Kan min blivande vänta med att byta till mitt efternamn tills när vi tycker att det passar? Eller måste man byta i och med vigseln?

• ingenjörsbruden
    Sesamy skrev 2009-01-25 16:46:58 följande:
    Måste man ändra namn? Inte helt relaterat till tråden. Mest nyfiken på om någon vet....? Då jag har ett relativt ovanligt efternamn har vi kommit överens om att han ska byta, åtminstone tills när barn och sånt kommer på tal. (Vilket antagligen ligger ett antal år in i framtiden). Däremot känns det inte särskilt viktigt för oss att just nu, med en gång dela namn. Vi tänker att det kan vara jobbigt för barn att ha flera efternamn osv. Men för oss spelar det ingen roll. Kort sagt.... Kan min blivande vänta med att byta till mitt efternamn tills när vi tycker att det passar? Eller måste man byta i och med vigseln?
    klart ni kan skippa att byta efternamn....o klart att det går att byta efternamn i framtiden....dock är det krångligare, det kan behövas namnunderskrifter från ett antal i släkten (om det är ovanligt efternamn) samt så kostar det ett par tusenlappar....

här kan du läsa mer!
    www.skatteverket.se/folkbokforing/ovrigt/namn.4.18e1b10334ebe8bc80004083.html
  • Augusti2010

Jag tror att man bara kan göra det i samband med vigseln. Ni måste i alla fall anmäla till Skatteverket vilket namn ni vill ha, alt. om ni ska behålla era egna. Vill man vid senare tillfälle byta till makens efternamn tror jag att man måste vända sig till Patent- och registreringsverket, och det blir genast krångligare i så fall. Men jag är inte helt 100.

• Baby S

Nej, nej.. Man får byta till makens eller föräldrars namn utan kostnad när som helst efter vigslen (när det gäller maken..)

1500 spänn tar de hos patent och reg. verket, med de sköter bara sånt som är lite mer komplicerat och kräver fler intyg och bevis än de lite enklare namnbyten som skatteverket sköter..

• Yllo
    Sesamy skrev 2009-01-25 16:46:58 följande:
    Måste man ändra namn? Inte helt relaterat till tråden. Mest nyfiken på om någon vet....? Då jag har ett relativt ovanligt efternamn har vi kommit överens om att han ska byta, åtminstone tills när barn och sånt kommer på tal. (Vilket antagligen ligger ett antal år in i framtiden). Däremot känns det inte särskilt viktigt för oss att just nu, med en gång dela namn. Vi tänker att det kan vara jobbigt för barn att ha flera efternamn osv. Men för oss spelar det ingen roll. Kort sagt.... Kan min blivande vänta med att byta till mitt efternamn tills när vi tycker att det passar? Eller måste man byta i och med vigseln?
    Nej, ni behöver inte byta i samband med vigseln. Man får byta till makens/makans efternamn precis när man vill under äktenskapet utan kostnad. Det enda som krävs är att han/hon ger sitt medgivande på namnändringsblanketten. Man har också rätt att när som helst under äktenskapet byta tillbaka till sitt flicknamn utan kostnad.
  • Sesamy

Tack för svaren! Då har vi koll på läget och kan fortsätta som planerat! =)

• mr Jones and me

Är det vanliga alltså att man börjar använda det nya namnet "till vardags" innan namnändringen trätt i kraft? Och så ändrar man det praktiska med körkort, bankkort osv sen?

• Stjärnblomma

mr Jones and me skrev 2009-01-26 10:35:00 följande:

Är det vanliga alltså att man börjar använda det nya namnet "till vardags" innan namnändringen trätt i kraft? Och så ändrar man det praktiska med körkort, bankkort osv sen?
    Så gjorde jag iallafall, kändes roligast. Men det skiljer ju egentligen bara några dagar...
Svar på tråden När börjar ni använda ert nya efternamn?