• AIE

Gör alltid floristen en "provbukett"?

Sitter o spånar för fullt på min framtida brudbukett o självklart dyker mängder med frågor upp...

Hur många ggr träffar man "sin" florist innan bröllopet?
    Utgår man från klänningen när man skapar buketten?

Gör floristen ngn form av provbukett som man får godkänna innan den riktiga görs eller blir det alltid en "surprise" på dagen D?

VAd gör man om buketten inte alls blir som jag vill ha den?

Är livrädd för att när min pappa väl kommer med min bukett från floristen så är jag inte nöjd....

Åh snälla ni florister som hänger här, lindra min oro o svara på dessa frågor..

• Svar på tråden Gör alltid floristen en "provbukett"?
  • Mrs Mommy

Jag fick inget prov.
    Jag gav henne bilder på färg och form jag ville ha och så blev det
    Om du bill ha färdig bukett som prov och inte bara gå igenom färg mm i butiken får du nog betala för 2buketter.
    Vad ska du/floristen göra med provet, slänga?

• Hemlig2009

Och hur viktig är egentligen en bukett med blommor på den stora dagen? När man tänker efter...

Jag tror att man kommer vara nöjd oavsett då det ändå är en speciell och arbetad bukett.

• Vid havet

Jag, som då varit gift en gång tidigare..., kan förstå din oro för jag var väldigt väldigt nojjig för just buketten då. Trodde att vi pratade förbi varandra hela tiden och gick förbi affären massor av gånger och frågade om hon verkligen fattat vad jag menade. Otroligt irriterande kund säkert...
    Buketten blev fantastisk, och det hade absolut ingenting att göra med mina frekventa besök.

Jag hade hört någon story om en tjej som beställt champagnefärgade rosor och fått aprikos på bröllopsdagen. Inte roligt... Men heller inte så vanligt att sånna misstag görs.

Någon provbukett görs inte, då får man ju betala för den också. Om du bara är tydlig med vad du vill ha, ta med dig bilder (kanske även på klänningen) etc, så tror jag det kommer bli fantastiskt!

• lecaroline

Jag tror att jag ska göra min själv.. Vill typ bara ha rosor och inte så stor. Och en mindre till min tärna.

• svårtattvälja

Jag är inte florist men kan berätta hur det var för mig.
    Jag var och pratade med tjejen i affären och visade bilder på buketter som var som jag tänkt mig. Hon visade vissa blommor hon hade i butiken, och så googlade vi fram bilder på rossorter som hon trodde var liknande dem som fanns i buketterna jag visade. Resultatet blev superbra, hon hade förstått precis vad jag ville ha!
    Om du vill vara säker så kan du specificera exakt vilka sorter (namn) och vilka färger och be att få det skriftligt. Då borde det vara tydligt att du inte nöjer dig med mindre. Men det enklaste är att hitta någon som har samma vision, antingen genom att du får tips om någon som är bra eller att du kan kolla på bilder på buketter de tidigare gjort.

• passionsblomman

Man gör inte provbuketter. Det är svårt nog att få kunden att förstå hur kostsamt den här typen av arbete är ändå.

Du kan själv gå och titta på din bukett dagen innan och bestäm då en tid för det1 de allra flesta buketter görs dagen innan nämligen. Då finns fortfarande möjlighet till visssa justeringar.

Vad gäller färgbeskrivningar, så är det inte lätt faktiskt, för jag lovar er att skulle tio personer välja ut vad de tycker ät en "champangefärgad " ros, så blir det MÅNGA olika exempel.
    Därför är det extremt viktigt i de fallen, att man tittar på bilder och helst att man får se klänningstyget och sådant, i de fall det är tok-viktigt.

Man måste vara jättenoga med att verkligen kolla av med kunden vad hon faktiskt menar, det är inte alls alltid samma sak som det hon säger. För det mallara mesta brukar det här inte vara ett problem, men kommunikationen är jätteviktig. Det är också därför de flesta florister vill avsätta bokad tid för konsultation i lugn och ro, så allt blir glasklart.

Svar på tråden Gör alltid floristen en "provbukett"?