Inlägg från: SommarNoll9 |Visa alla inlägg
  • SommarNoll9

Kuvertavgift...

Jag bor i Umeå och jag är beredd att hålla med om att det är mer vanligt här med kuvertavgift. Det beror lite på hur stor fest man vill ha om man tar en kuvertavgift eller inte. I min vänskapskrets är det ingen som tycker det är konstigt med kuvertavgift, det är snarare så att alla tycker det är skönt att betala kuvertavgift istället för att måsta jaga en present som man hoppas att brudparet ska uppskatta. Jag har varit på bröllop både med och utan kuvertavgift och tycker verkligen inte det är konstigt. Varför skulle det vara det?! Vi ska ha kuvertavgift på vårt bröllop och jag skiter fullkomligen i vad folk tycker om det. Vill man inte betala så behöver man inte komma, det är inte svårare än så. Självklart tar vi ingen kuvertavgift för barn, utan bara vuxna.

• SommarNoll9

Ja det är ju bara att konstatera, alla tycker olika och det är ju så livet är.

De som vill ta kuvertavgift gör det och de som inte vill utan har råd att betala hela kalaset själv gör det.

• SommarNoll9

Fast om du då byter ut presenten mot kuvertavgift så blir ju kostnaden densamma...

• SommarNoll9

Vilken ålder är det på folk i "vår ålder"??? Vi är i 30-års åldern båda två, har en son på 4, bor i hyresrätt. Sambon är arbetslös och jag har fast jobb. Vi ska ta ut kuvertavgift. Jag är född och uppvuxen i Umeå och det ÄR vanligt förekommande med kuvertavgift här uppe.

• SommarNoll9

Jo fast jag reagerade på att du sedan skrev att folk i "vår ålder" i regel har ordnad ekonomi... vilket kanske inte är hela sanningen I alla fall inte i dagens läge...

• SommarNoll9
    didis skrev 2009-02-06 12:57:12 följande:
    Jo men folk i "vår ålder" dvs 37-42 har ofta betalat av en del på huset, barnen är inte små längre och har trygga jobb. I vilket fall om man jämför med folk i 20-25årsåldern som oftare inte är klara med sina utbildningar och inte sitter på lika trygga jobb. I genomsnitt.Vad jag ville visa var att "vår ålder" kan betyda olika saker. Att folk i vår ålder (37-42) betydligt oftare har pengar att lägga på en fest jämfört med yngre personer. Men allt är ju i slutänden en fråga om vad man prioriterar. Rent allmänt förväntar jag mig sällan att någon annan skall betala för mig, vare sig det gäller bil, platt-tv eller fester. Därför har vi också väntat med bröllop tills vi kände att vi ville prioritera det utan att göra avkall på något annat. Om andra vill göra annorlunda är det deras sak, jag svarade på ett inlägg, de som vill ha kuvertavgift har kankse inga så gammaldags typer som jag i bekantskapskretsen
    [/citat]

Ja men då hade du ju en specificerad ålder på "vår ålder" ändå...
    Toblerone skrev 2009-02-06 12:11:27 följande:
    [citat]
    Jag skulle inte kunna ta kuvertavgift, bjuder jag till fest så är det jag som står för det. Att ta avgiften istället för presenter är verkligen att förvänta sig att gästen ska köpa med något (även om man GÖR det så tycker jag det är fult att kräva), presenter ber man inte om tycker jag. Men det är min åsikt.Jag skulle gå på ett sådant bröllop, men jag skulle inte kunna ha ett sådant själv.
    Hur ställer du dig då till folk som bjuder till bröllop, inte tar ut en kuvertavgift men önskar sig presenter (har en önskelista) från en speciell butik?! Är inte det lite att kräva presenter??
  • SommarNoll9

Nä fast hur många är det som går på bröllop (som inte har kuvertavgift) utan present, med gott samvete?!

• SommarNoll9

Skulle jag komma med en present för 200 kr så skulle det kännas snålt.

Nåväl, vi kommer ta kuvertavgift oavsett vad folk här inne tycker. Det är ju tur att ingen i vår bekantskapskrets är emot det och tycker det är konstigt eller snålt

• SommarNoll9
    happyrose skrev 2009-02-06 20:18:19 följande:
    Det är DITT/ERAT bröllop så du gör PRECIS som DU/NI vill!!!!vill man gifta sig hemligt gör man det....Tycker man det är viktigt att ha ett stort bröllop enligt alla traditioner gör man det... vill man ha en stor fest med mycket folk men inte har så mycket pengar så tar man ut en kuvertavgift.. Alla som är här inne vet att det är fasligt dyrt med bröllop hur mycket man än försöker snåla!! Så gör som du tänkte från början det är eran stora dag och som sagt ni gör precis som ni vill!!!!!´lYCKA TILL PÅ ER STORA DAG !!!!
    Kunde inte sagt det bättre själv
Svar på tråden Kuvertavgift...