• didis

Kuvertavgift...

Är det vanligt i bekantskapskretsen men kuvertavgift så är det ju accepterat där och det är bara att köra!

Precis som Ore har jag aldrig fått en inbjudan där det varit kuvertavgift så för min del är det mycket främmande.

Däremot har jag varit på fester där det bjudits på mycket enkel mat (typ gryta och ris eller soppa) när de som bjuder inte har haft möjlighet till annat.

Själva har vi helt enkelt väntat tills vi känt att vi haft möjlighet att prioritera en bröllopsfest.

• didis

Vill nu skrev 2009-01-28 20:17:39 följande:

Lite OT, men jag tror att det spelar in lite var man kommer ifrån! Får känslan av att det är mer accepterat i norra Sverige, än i södra...Nu säger jag inte att det ALLTID är så, men här uppe vet jag nästan ingen som tycker det är konstigt!
    När vi bodde i Umeå förekom det inte fast det var fattiga studentkretsar.
  • didis

Det är möjligt att det skiljer mellan norr och söder men under mina år i Umeå var det aldrig tal om kuvertavgift.

Och jag tänker tvärtom mot dina vänner - om det var någon i "vår ålder" som krävde betalt så skulle jag tycka det var snålt (eftersom folk i "vår ålder" som regel har ordnad ekonomi) medan det skulle vara mer ok om det var ett ungt par som nyss skaffat barn och hus och där jag visste att ekonomin var skral.

GustAn skrev 2009-02-06 09:46:51 följande:
    helt klart olika attityder norr söder i sverige enligt min erfarenhet.mina vänner i norr tycker det är självklart att betala kuvertavgift på 2-300kr. "vem har råd att punga ut 80-90000kr på ett bröllop i vår ålder".men mina vänner i södra sverige skulle betala utan problem men själva aldrig andvända sig av det.bara en reflexion.
  • didis

Det var därför jag satte citationstecken runt "vår ålder"

SommarNoll9 skrev 2009-02-06 11:22:46 följande:
    Vilken ålder är det på folk i "vår ålder"??? Vi är i 30-års åldern båda två, har en son på 4, bor i hyresrätt. Sambon är arbetslös och jag har fast jobb. Vi ska ta ut kuvertavgift. Jag är född och uppvuxen i Umeå och det ÄR vanligt förekommande med kuvertavgift här uppe.
  • didis

Jo men folk i "vår ålder" dvs 37-42 har ofta betalat av en del på huset, barnen är inte små längre och har trygga jobb. I vilket fall om man jämför med folk i 20-25årsåldern som oftare inte är klara med sina utbildningar och inte sitter på lika trygga jobb. I genomsnitt.

Vad jag ville visa var att "vår ålder" kan betyda olika saker. Att folk i vår ålder (37-42) betydligt oftare har pengar att lägga på en fest jämfört med yngre personer.

Men allt är ju i slutänden en fråga om vad man prioriterar. Rent allmänt förväntar jag mig sällan att någon annan skall betala för mig, vare sig det gäller bil, platt-tv eller fester. Därför har vi också väntat med bröllop tills vi kände att vi ville prioritera det utan att göra avkall på något annat.

Om andra vill göra annorlunda är det deras sak, jag svarade på ett inlägg, de som vill ha kuvertavgift har kankse inga så gammaldags typer som jag i bekantskapskretsen

SommarNoll9 skrev 2009-02-06 11:55:35 följande:
    Jo fast jag reagerade på att du sedan skrev att folk i "vår ålder" i regel har ordnad ekonomi... vilket kanske inte är hela sanningen I alla fall inte i dagens läge...
  • didis

Sommar 09:

"vår ålder" är för oss 37-42, för någon annan är "vår ålder" 20-25 och för en tredje 75-80år. Det var ju det jag menade (men uppenbarligen inte så tydligt).

Kuvertavgiften ger så att säga inträdesbiljetten till festen, betala eller låt bli. Presentlista är inte riktigt samma sak eftersom det är en önskan och inget krav för att få delta i firandet. Du kan också köpa något helt annat om du vill eller om du är talangfull men fattig, som min biologiska pappa, måla en tavla eller liknande.

Vi misstänker visserligen att maken släkt kommer att skramla ihop till en friggebod men vi har valt att endast önska oss att folk kommer eller alternativt skänka pengar till barncancerfonden (i vårt namn, man får då hem ett tackkort senare).

• didis

Det är kankse som man är van vid också.

Innan jag började hänga på BT hade jag aldrig hört talas om att man kunde ta betalt av sina gäster. För mig var det ett otroligt konstigt beteende. Nu har jag förstått att det på sina håll är accepterat och är det så i era släkter/bekantskapskretsar så varför inte ha kuvertavgift?

I våra släkter och bland våra vänner är både betalbar och kuvertavgift helt otänkbart men som sagt om det ínte gäller för er så innebär det ju inget problem för gästerna heller.

MrsCoverdale skrev 2009-02-06 17:12:23 följande:
    På de flesta bröllop jag varit på med kuvertavgift har jag inte upplevt det som varken ett "krav" eller "inträde". Paren har formulerat det snyggt i inbjudan, typ "Vi har allt vi behöver, er närvaro är vår present" Sedan har de smugit in på slutet något i stil med "vill ni skänka något till brudparet så är ett bidrag till smekmånaden en önskan." Men bland mina vänner betyder det detsamma som kuvertavgift.. lite outtalat sådär. =) Jag är uppriktigt förvånad över hur många som verkar ha så mycket emot kuvertavgift. I min bekantskapskrets upplevs det, som tidigare nämnt, som en lättnad. Smidigt och enkelt. Du ger en viss summa och alla är nöjda. Jag har alltid tyckt att det var en jättebra och smidig idé men nu vet jag inte.. Det är ju inte kul alls att bjuda in (med avgift) och att människor ska känna som många tydligen gör?!
Svar på tråden Kuvertavgift...