didis skrev 2009-02-06 12:57:12 följande:
Jo men folk i "vår ålder" dvs 37-42 har ofta betalat av en del på huset, barnen är inte små längre och har trygga jobb. I vilket fall om man jämför med folk i 20-25årsåldern som oftare inte är klara med sina utbildningar och inte sitter på lika trygga jobb. I genomsnitt.Vad jag ville visa var att "vår ålder" kan betyda olika saker. Att folk i vår ålder (37-42) betydligt oftare har pengar att lägga på en fest jämfört med yngre personer. Men allt är ju i slutänden en fråga om vad man prioriterar. Rent allmänt förväntar jag mig sällan att någon annan skall betala för mig, vare sig det gäller bil, platt-tv eller fester. Därför har vi också väntat med bröllop tills vi kände att vi ville prioritera det utan att göra avkall på något annat. Om andra vill göra annorlunda är det deras sak, jag svarade på ett inlägg, de som vill ha kuvertavgift har kankse inga så gammaldags typer som jag i bekantskapskretsen
[/citat]
Ja men då hade du ju en specificerad ålder på "vår ålder" ändå...
Toblerone skrev 2009-02-06 12:11:27 följande:
[citat]
Jag skulle inte kunna ta kuvertavgift, bjuder jag till fest så är det jag som står för det. Att ta avgiften istället för presenter är verkligen att förvänta sig att gästen ska köpa med något (även om man GÖR det så tycker jag det är fult att kräva), presenter ber man inte om tycker jag. Men det är min åsikt.Jag skulle gå på ett sådant bröllop, men jag skulle inte kunna ha ett sådant själv.
Hur ställer du dig då till folk som bjuder till bröllop, inte tar ut en kuvertavgift men önskar sig presenter (har en önskelista) från en speciell butik?! Är inte det lite att kräva presenter??