Blåklockor - hållbarhet?
Hej
Kan man ha blåklockor i en brudbucket. Håller de sig eller kommer de att se vissna ut efter några timmar?
Bröllopet är i augusti.
Hej
Kan man ha blåklockor i en brudbucket. Håller de sig eller kommer de att se vissna ut efter några timmar?
Bröllopet är i augusti.
vet inte om jag har rätt men blåklockor är inte dom fridlysta? jag tror dom kan klara en stund men vissnar nog snabbt min brors dotter brukar plocka till mig på sommrarna o dom dör superfort =(
Har för mig att en florist sa någon gång att man helst ska undvika vilda blommor i buketten eftersom de inte alls håller lika bra som blommor man köper i blomsterbutiken. Någon av floristerna som brukar hänga här på BT kan nog säga om det stämmer eller om jag minns fel, men jag är ganska säker på att det var så hon sa.
momi boki: Är blåklockor fridlysta?? Hehe, då har vi varit rätt rejält brottsliga i min familj, vi har en massa blåklockor på mina föräldrars tomt och där har vi då minsann inte låtit bli att plocka
fråga passionsblomma(hehe man får plocka på sin ägodel allt som är fridlyst tror jaq
dom va inte fridlysta
Inte fridlysta1 jag har gjort bukett med det. Det finns både sorter som är släkt med den lilla vilda, men lite annorlunda, som man kan få tag i som snitt.
men det GÅR att använda de vilda också.
Det som är viktigt är att de plockas och sätts ivatten i god tid innan de ska användas. Det gäller alla blommor, men i synnerhet de vilda. De är ju ofta rätt spröda i sin struktur.
Dessutom skulle jag se till att få dem stuckna i ett oasishandtag, så att de verkligan har vatten hela dagen. Då funkar det.
Du kan alltså plocka egna ängsblommor och ha som bukett, eller gå till floristen och säga att du vill ha blåklockor med i det hela och att du kommer med dem själv. Detta har sina riskmoment för floristen, så prata ordentligt med henne, för flera av oss vet hur risiga grejor en del tycker att man väl kan binda ihop ngt av till dem.
Passionsblomman.
Tack för tipsen. Får höra med floristen om det blir för mycket krångel. Många månader kvar så vi får se vad det blir.