Inlägg från: shakynose |Visa alla inlägg
  • shakynose

Bröstförstoring 14

Jasminaa: Blödningar behöver inte alltid innebära en omop, ibland läker de sig själva. Men det kan hända att du behöver förlänga antibiotikakuren. Om du har mycket ont och mår dåligt så tycker jag ändå att du ska ringa primärvården. Vill inte skrämma dig, men det kan ju faktiskt vara en infektion också.

• shakynose

Har blåmärket blivit större efter operationen? I så fall är det med allra största sannolikhet en blödning.

• shakynose
    Jasminaa skrev 2009-02-21 22:15:28 följande:
    Jag opererades i tisdags hade inte blåmärke då fick det 2 dagar efter och igår blev det större. nu e det så stort som det va igår. jag tar inte antibiotika? Jag har inte ont bara orolig är jag vågar inte klaga för mamma eller min pojkvän e rädd att mamma ska bli orolig och att min pojkvän ska säga att jag satt mig själv i denna situationen. vad kostar det a operera bort blödningen?
    Det är INTE ditt fel att du fått en komplikation. Sånt händer. Men jag måste skälla lite på dig för att du inte berättar för någon! DET är väldigt oansvarigt av dig, du måste ta tag i det oavsett vad det kostar. Om du inte kollat med kliniken innan om hur de hanterar komplikationer så är det hög tid att göra det nu. Varför äter du inte antibiotika?
  • shakynose
    Jasminaa skrev 2009-02-21 22:48:23 följande:
    asså jag äter tabletter, panocod och sen något mer för muskelsmärta, men det behövde jag inte ta. vet inte om det är antibiotika? jag har ju visat mamma och sagt till min pojkvän men jag har inte sagt att jag är orolig för det, vilket jag är
    Nej, om du hade fått antibiotika så hade du fått strängare instruktioner så det är antagligen starkare värktabletter. Måste säga att din kirurg tar en stor risk som inte skriver ut antibiotika... Jag håller tummarna för att du inte fått en infektion, men du borde försöka få tag på kliniken imorgon, annars tycker jag att du ska kontakta vården.
  • shakynose
    Jasminaa skrev 2009-02-21 23:29:09 följande:
    men jag har inte hört någon som äter antibiotika`, har läst att man ska äta dte om man fått en infektion annars ska man bara äta smärtlindrande tabletter
    Antibiotikaprofylax, alltså att äta antibiotika i förebyggande syfte, är väldigt vanligt eftersom risken för infektion ökar betydligt när man opererar in ett främmande föremål i kroppen. Tänk så här: Om det kommer in en liten bakterie under operationen så tar antibiotikan hand om den innan den hunnit orsaka en infektion. Men kontakta sjukvården eller din klinik och hör med dem vad du ska göra.

Jag hade personligen inte vågat ta risken att göra en bröstförstoring utan antibiotikaprofylax, och en av anledningarna till att jag valde min klinik var dels detta, dels att man får alla omoperationer gratis hos dem. Det är jätteviktigt att kolla upp hur kliniken hanterar komplikationer, då det kan innebära en massa extrakostnader om inte kliniken tar på sig hela ansvaret. Ett tips till er andra är alltså att kolla upp vad som gäller vid komplikationer innan ni opererar er, för de kan uppstå oavsett hur skicklig läkaren är.
  • shakynose
    Jasminaa skrev 2009-02-22 11:42:06 följande:
    shakynose: Jag äter som sagt 2 sorter panocod, och diclofenac. läste nu om diclofenac. "Diclofenac T ratiopharm är ett inflammationsdämpande, smärtstillande och febernedsättande medel." Så det är ju inflammationsdämpande, men antibiotika det vet jag inte om det är är inte så insatt i mediciner har aldrig behövt ta i hela mitt liv :)
    Jo, men inflammation är inte samma som infektion. Hur mår du idag?
  • shakynose
    Jasminaa skrev 2009-02-22 11:51:32 följande:
    shakynose: haha nej kanske det inte är :D Jag mår bra spänner i brösten, gjorde inte ont inatt direkt men det blev så stelt hela jag och brösten var jättespända, har inte varit så dom andra nätterna . Båda brösten känns likadant jag tänker på det mycket, man behöver väl inte bli orolig om det inte gör ont i det bröstet med blåmärket?
    Det vet jag inte, blödning kan vara allvarligt och det kan vara helt ofarligt.
  • shakynose

Jasminaa:Du hade antagligen upplevt en del av detta även om du INTE gjort slut med killen, och jag tycker att du ska be honom att hålla sig undan ett tag tills du har läkt färdigt. Då kan ni prata. Det är väldigt vanligt att man hamnar i en "svacka" direkt efter en operation. Om ni läser på plastikkirurgiforum (ni kan väl läsa, bara inte se bilder ller hur?) så finns där massor av trådar (har en själv...) om just detta. Man mår dåligt, och undrar vad fasen man gjort, massor av ångest och så. Försök att tänka att det är helt normalt att må dåligt pga open, och det kanske vore bra att be mamma att ta det lite lugnt? Hon hjälper inte till genom att bli arg på sig själv. Tvärtom ger det dig ännu mera ångest för att nu mår din mamma dåligt OCKSÅ pga din operation, och så drar ni ner varandra i en spiral av negativt tänkande... Inte bra för din läkning, inte bra för någon av er.

Nu verkar ni vara lite yngre än vad jag var och ni behöver kanske era föräldrars stöd i större utsträckning, så se till att ni allihopa är väl förberedda när det blir dags. Om någon av er tvekar det minsta så vänta! Ni är fortfarande unga och vackra vid 25-30 Jag ångrar verkligen inte att jag väntade i 10 år på min operation, trots att jag hela tiden visste att jag ville göra det.

• shakynose
    Zavannah skrev 2009-02-23 16:33:01 följande:
    shakynose: Får jag fråga hur gammal du var när du gjorde din?
    Jag var 28 år.
  • shakynose
    Zavannah skrev 2009-02-23 17:06:40 följande:
    shakynose: Tack för ditt svar
    No probs!
Svar på tråden Bröstförstoring 14