Fin grekisk ö
Hej
Kan någon tipsa om en fin, lugn och inte så turistig ö i Grekland som passar för en mini smekmånad?
=)
Hej
Kan någon tipsa om en fin, lugn och inte så turistig ö i Grekland som passar för en mini smekmånad?
=)
älskar grekland men har främst varit på de typiska party ställena dock har flera bekanta pratat mycket gott om santorini-det ska tydligen vara super vackert och romantisk!!!
Ja Santorini är jättefint! Men stränderna är mörka (vulkanö). Vi bodde i huvudstaden och det var sååå fint att gå runt bland byggnaderna med den finaste utsikt man kan tänka sig. Rekommenderar verkligen Santorini. Amorgos ska väl vara väldigt mysigt och romantiskt, har inte varit där själv.
Annars är Parga min favorit, det är turistigt men inte sådär Kreta/Rhodos-turistigt om du förstår. Väldigt fint!
Kreta är kanonfint och även Kalymnos! Själv ska vi till Samos, men jag har inte varit där innan, så kan inte tipsa om det förrän i juli..
Tack för tipsen, ska kolla upp era förslag.
Jag har varit på Tinos och Andros. Man tar båten från ostkusten dit. Två små öar med smågator. Finns väll inte så mycket att göra förutom att gå runt och mysa med varandra Det finns cafer, restauranger, affärer och strandstrand.Så det är inte helt öde
Grekerna åker mycket dit för på Andros ligger en stor kyrka som man visst kryper upp till. Vi hyrde moppar och åkte upp i bergen. Jag tyckte det var mysigt och som sagt går inga charterresor dit så boka en flygstol till Athen och ta båten över. Vi fixade boende när vi kom dit. Men går säkert att hitta något hemmifrån.
Annars har du Egina utanför Athen tar en timme med båt ( finns två varianter som tar olika lång tid). Athenarna åker mycket dit på helgerna när de är lediga har själv inte varit där men de säger att det är fint där.
Tinos www.kalimera.nu/oar/kyklader/tinos.html
Andros www.in2greece.com/swedish/places/summer/islands/andros.htm
Egina www.kalimera.nu/oar/saroniska/egina.html
Här är länkarna till öarna jag tippsade om
ja var på karpathos (vet inte hur de stavas.) men en jätte fin och lugn ö ingte så turistig. otroligt fint och klart vatten. kan rekomendera.
www.kalimera.nu/oar/dodekan/karpathos.html
De flesta resmål i Grekland med flygplats blir med automatik "turistiga", särskilt under högsäsong.
Båtluffning är att rekommendera ocm ni letar lugnare öar med färre turister.
Bröllopsmål(med flygplats) kan vara Skiathos, Skopelos, Santorini, Samos, Kreta (Elounda), Parga, Korfu, Kefalonia, Rhodos.
Åh det finns så många fina öar, Paros till ex. och Naxos (jag älskar Naxos). Sedan är det lätt att ta sig runt till andra öar (om man är där en längre tid).
Vi ska på bröllopsresa till Kefalonia Hoppas det blir bra!
Samos
Jag har bott i Grekland, jag bodde på fastlandet i södra delen, som heter kalamata, där dom gör oliverna!
jag rekommenderar det starkt, sååå otroligt vackert och inte alls många turister, kommer verkligen in i det grekiska samhället och ni skulle få det toppen!
*Quicksand*
Kan du rekommendera någon ort (med strand) i Kalamataområdet med ett relativt kort avstånd till en flygplats, eller med en direkt bussförbindelse med en dito på högst 2 timmar.
Vet att Thassos e mycket romantiskt o icketuristigt.
Varit inne själv (ska till Italien ist) på Kefalonia mest, större grön ö. Där man kan ha utgångspunkt till flera öar.
Lycka till!!
Karpathos helt underbart! ganska billigt med.
Ok nu har vi bestämmt oss för att åka till Santorini i 3-4 nätter och fortsätta resan med mer sol och bad.
Min fråga är vilken ö rekomenderar ni som man kan ta sig från Santorini och där man kan ligga och steka på en fin strand?
Tack för hjälpen!
Vi kommer åka på bröllopsresa sommaren 2010 och nu diskuterar vi Grekland eller New York. Vi har inte massor av pengar så Seychellerna får förbli en drömresa...
Har också jag hört mkt gott om Karpathos så den är vi rätt sugna på!
vi ska till Samos
"nu gifter vi oss"
Vi var i New York i höstas och om ni inte har "massor" med pengar hade jag nog sparat ihop lite innan New York. Resan dit och hotellet kan man ju få för en relativt bra peng, men det vi kände är att man absolut ska kunna spendera när man är där. Det går ganska mycket pengar! Vi var där ons-ons, spenderade en heldag på en outlet utanför stan, shoppade inte så mycket inne i stan och gick på två musikaler...ändå gick det 11' för min del och 14' för min m2b... Så ja - jag råder er att ha rejäl reskassa om ni ska till NY =)
Skiathos ;)