När man inte vill ha svärföräldrarna med?
Det är illa när man ber sin sambo att vänta med att fria eftersom vi inte vet hur vi ska "tackla" hans föräldrar. Så därför alla goda människor vänder jag mig hit då jag just nu stirrar mig blind på problem i stället för att försöka hitta en lösning på eländet.
Kort historia:
Vi vill i framtiden gifta oss och till saken hör att hans föräldrar är frireligösa där dom ser församlingen som sin familj och deras tro som det "enda rätta", att Jesus är svaret på allt (jag överdriver INTE)! Vi har ingen vidare bra kontakt (varken min sambo el jag m hans föräldrar) eftersom jag dragit mig undan då dom vid ett flertal tillfällen försökt få över mig till kyrkan, tycker jag ska delta vid Bibelstudier osv. Min sambo är troende vilket jag inte ser som ett hinder (han har sunda värderingar), jag är det Inte vilket i hans fall inte heller är ngt han bekymmrar sig över. Vi har det toppen tillsammans han och jag! Dom tror (tex) att han är alkolist eftersom vi ibland dricker vin till maten eller håller på med droger då han inte allt för ofta åker och hälsar på dom. Vid ett tillfälle har svärmodern frågat mig om jag förbjuder hennes son att hälsa på dom. Ja listan kan göras lång. Och hon ger mig alltid en krypande känsla av obehag utan att hon själv är medveten om det.
Det är jobbigt och ledsamt, varken han eller jag skulle känna oss bekväma i att dom var med på ett bröllop eller festen efteråt. Om det vore så enkelt så hade vi åkt till Paris, (rymt och gift oss). Det skule dock inte mitt hjärta klara av då vi kommer till min familj som redan gått miste om en vigselcermoni när min bror gifte sig och valde att inte bjuda oss. det var tungt!
Måste jag bita i det sura äpplet eller finns det en lösning? Bolla gärna lite!
Tips mottages tacksamt...