• PersianBride

Bröllopsris kastning

Ska alla gäster få en rispåse var? En vän sa att det endast är de närmaste som kastar...för det blir annars mkt ris på brudparet om alla 150 gäster ska kasta..hehe
    Men hur brukar man göra på ett större bröllop????

• Svar på tråden Bröllopsris kastning
  • Sååå lurade

Ris i korgar som gästerna tar en näve av. Då har ni kontroll över mängden och de får ta det som finns om de inte har eget...

• måjs

Vi ska ha ris eller rosblad som vi delar ut till gästerna. Ska vi skriva på hemsidan (har en hemsida där gästerna ska gå in) att vi fixar det eller ska de få ta med ändå? Brukar många ha med sig ris?

• Superälsklingen

några har kanske med sig ris men det vanligaste är att ni har fixat det innan. att ni har det i korgar eller, om ni har lite mer tid, små påsar till varje gäst.
    ett tips är att skölja riset ordentligt innan så ni slipper få fläckar av rismjölet som brukar bli i påsen på kläder och så.

• anja1661

min pappa blev alldeles förvånad när ajg berättade att vi köpt rispåsar! han sa att ris tar väl gästerna med sig!?
    jag vet inte sa jag...alla på bt gör så här! hahah man har nog blivit lite bt-skadad!!!

men vi kommer ha rispåsar till alla gästerna

• Kärlekensskull

Vi ska också ha rispåsar. Men det är ju lite svårt att veta hur många som kommer till kyrkan.
    Vad använder ni er av för ris?

• MissTiny

Jag trodde alla tog med sig eget ris... Då kanske det är bäst att fixa någon form av korg som folk kan ta ris ur om de inte har med sig.. Man lär sig nåt nytt varje dag!!

• allehanda

Det är en klar BT-myt att man skall fixa rispåsar.Jag som jobbar ute i verkligheten har sällan sett en rispåse i kyrkan.Grejen med ris är ju att jag som gäst önskar lycka och välgång till brudparet och om man går på BT-myten så önskar ju brudparet sig själv lycka och välgång vilket borde bli värsta egotrippen.

• Nina och Rickard

...Jag undrar hur man ska göra ifall man INTE vill att NÅN ska kasta ris..ska man meddela detta i infobladet man skickar med inbjudningen eller säga det i kyrkan? Knepigt..men jag tror inte lyckoönskningarna sitter i mat :)

• allehanda

Livet är hårt ibland,vissa saker råder man inte över på sin bröllopsdag som tex regn,solsken,riskastning.punktering på Hummern ock annat.

• PersianBride

Hm...blandade känslor kring detta. Jag vill nog ha ris på bröllopet men kommer nog fixa till hälften av gästerna...först till kvarn

• Shortvalleywoman

vi kommer be våra gäster att låta bli att kasta ris. Den kyrka vi vill gifta oss vill inte att man kastar ris. Men vi kommer istället köpa småflaskor med såpbubblor, speciellt gjorda för bröllop.

Sen är det frivilligt att blåsa dem, jag hoppas ju att de vi bjuder och som tackar ja till att komma på vårt bröllop önskar oss lycka och välgång. Men gör de inte det så behöver de som sagt inte blåsa bubblor på oss...

• virre82

Kolla med kyrkan först bara innan ni köper dyra rispåsar för det finns ju tyvärr kyrkor som har förbud nu för tiden. Nåt pga av att fåglarna far illa
    När jag ringde vår präst så sa han att det var okej med måttliga mängder,men blir det det med 100 gäster

• Besservvisser

Ris är INTE farligt för fåglarna. Det sväller INTE i deras magar och de exploderar INTE.

Detta är en MYT (en gansla seglivad myt...).

Ni kan kasta ris med gott samvete, men om du vill göra Tellus en tjänst välj Fair Trade och ekologiskt ris

• lillalyckan

Är inte anledningen till att vissa kyrkor förbjuder ris snarare att det blir extrajobb med städning...? Därför gillar dom inte heller olika alternativ ex. konfetti, rosblad mm... Alltså inte riset i sig som är problemet... Eller?

• allehanda
    lillalyckan skrev 2009-02-02 04:26:31 följande:
    Är inte anledningen till att vissa kyrkor förbjuder ris snarare att det blir extrajobb med städning...? Därför gillar dom inte heller olika alternativ ex. konfetti, rosblad mm... Alltså inte riset i sig som är problemet... Eller?
    Helt rätt, och innan någon nu tycker att man skall ta fram dammsugaren så tänk efter,ofta har jag en vigsel till kanske i en annan kyrka och och sedan kör vi en helgmålsbön kl 18.
  • Emmas syster

ris tar man med sig själv som gäst

det har gått inflation i påsar och sånt härinne...
    risgrynsgröten innanför BHn var jättemysig
    och vi stod definitivt inte för ngt #¤%#&/ ris - hade helst sluppit

• Sommarpar

Jag har planerat att fixa rispåsar till vårt bröllop. när ngr i min omgivning gifte sig när jag var liten så hade vi (familjen) alltid med oss eget ris, under årens gång har det ändrats och när vi hade haft med oss ris flera gånger och de delat ut ris i kyrkan så slutade vi ha med oss.

så jag tycker egentligen oxå att om man är gäst tar man med sig ris samtidigt är det ju tråkigt om gästerna tror att de ska få ris i kyrkan (eftersom det är väldigt vanligt numera) och det inte finns ngt...

• Vinröd

Jag har ärligt talat aldrig varit på något bröllop där det delats ut ris. Däremot har jag varit på flera där det funnits korgar med rosblad man kunnat ta och kasta på brudparet, för att de inte vill få ris på sig.
    Enligt gammal sed kastade man ris på brudparet för att önska dem fruktbarhet; och därmed lycka.

Däremot tycker jag att man skall göra det som känns bäst för en själv på den stora dagen!

• En till präst
    lillalyckan skrev 2009-02-02 04:26:31 följande:
    Riset är ett städ- och ordningsproblem.

I kyrkor med mycket vigslar har man ofta riskastningsförbud - det blir helt enkelt väldigt ofräscht efteråt...

Tänk själva: 4 vigslar på en lördag, med riskastning efter alla. 25 - 100 gäster är "normalt". Det blir troligen ca 2 kilo risgryn som ligger utspritt i gruset och på trappan när dagen är slut. Mums för råttor och fåglar som kommer dit och äter.... och bajsar! Och nästa lördag är det likadant.

Dessutom blir riset en kletig äcklig och HAL gröt på trappan om det regnar på det.

I kyrkor med färre vigslar blir inte problemen så stora. Så då är det ok. Kolla helt enkelt vad som gäller i er församling.
Svar på tråden Bröllopsris kastning