• Göteborg09

Borgelig vigsel i kyrka?

Vi har hittat en jättefin plats att vigas på, vid ett altare i skogan där det också finns bänkar för gästerna. Här fick vi verkligen känsla. Det är alltå en utomhuskyrka, men den är inte bunden till någon församling så man får ordna vigselförättare själv.

Problemet är att jag är osäker på om jag verkligen vill ha en kyrklig vigselceremoni. Jag välkomnar Gud i mitt liv, men ser inte att mitt äktenskap som inrättat av Gud. Skulle det vara jättekonstigt att ha en borgelig vigselförättare på denna plats? Förslagsvis min sambos bäste vän. Är det hädiskt? På något sätt tycker jag också att det är fint att vara på en helig plats, där Gud vakar över en.

• Svar på tråden Borgelig vigsel i kyrka?
  • älskarlivet

Om platsen är avkristnad tror jag ni kan, men om det fortfarande är en kyrka så går det inte.

• Göteborg09

Det kallas för kyrka, och används ibland för gudstjänster av olika religiösa samfund. Men går & går, vi ansvarar ju själva för vigseln så det är väl mer en moralisk/religiös fråga.

• älskarlivet

Fast om det kallas kyrka och används av religiösa samfund så tror jag inte ni kan göra som ni vill och ha en borgerlig vigsel där..

Fråga i prästtråden som finns här på bt, någon av prästerna där vet säkert..

Göteborg09 skrev 2009-01-31 10:30:40 följande:
    Det kallas för kyrka, och används ibland för gudstjänster av olika religiösa samfund. Men går & går, vi ansvarar ju själva för vigseln så det är väl mer en moralisk/religiös fråga.
  • Göteborg09

Ja det kan jag göra, tack!

• MissTiny

Åh, det lät ju som en jättehärlig plats att gifta sig på! Men kolla med kommunen eller med församlingen i din kommun, de lär ju veta vad som gäller vid just den kyrkan! Lycka till!!

• Kjell Präst

I en kyrka som är i bruk och drivs av en församling får man inte hålla borgerliga vigslar. Hur det är i ditt fall vet jag inte - känns ju som ett gränsfall om det bara är ett altare mitt ute i skogen. Har man regelbundna gudstjänster där? Tillhör altaret en församling?

Du skriver att du välkomnar Gud i ditt liv. Personligen tycker jag att det räcker för att välja kyrklig vigsel. Jag ser inte äktenskapet som instiftat av Gud såtillvida att Gud har sagt
    "Ni måste gifta er för att få mitt gillande" Jag tror att Gud välsignar alla sanna kärleksförbindelser. Jag tror också att Gud gläds lite extra när två människor vill visa för hela världen att de hör ihop, har valt varandra, genom att gifta sig.
    Jag tror också att Gud kan skicka människor i varandras väg, ungefär som det står i Psalm 411:

Han har skapat man och kvinna/Han har styrt i hemlighet/Deras vägar till ett möte där de livets källa fann/Kärlek ger han oss att räcka som en blomma åt varann.

På så sätt tror jag att Gud ligger bakom äktenskapet.

• Thuja

Här på Öland har vi ju Källa gamla kyrka (fd ödekyrkan). Den ägs av Riksantikvarieämbetet och får användas till borgerlig vigsel (eller av andra religiösa samfund än Sv kyrkan). Dock bokas den genóm församlingsexpedtionen eftersom Sv. kyrkan håller flest bröllop i den. Men det är ju en administrativ sak.
    Den är alltså "avkristnad". Men det bästa är nog att fråga församlingen där din plats ligger. De vet säkert hur det ligger till!

• Göteborg09

Tror inte att kyrkan tillhör någon församling, den kan bokas av andra religiösa samfund genom parkförvaltningen. Men jag sa höra efter för säkerhets skull.

Tack för dina ord Kjell präst. Jag ska läsa igenom vigselordningen och fundera på om jag ska välja kyrklig vigsel.

Svar på tråden Borgelig vigsel i kyrka?