• ElMac

Vilka blommor blommar i norrland i augusti?

Vi ska ha vita blommor och främst sånt som kan växa på gården, tex trädgårdsrosor. Någon som vet om de blommar i början av augusti (Skellefteå)? Några andra vita fina blommor att tipsa om som man kan ha hemma i rabatten? Vi kommer ev att komplettera med blommor från blommaffärn, men helst inte (av miljömässiga själ främst, vill inte ha snittblommor som rest runt).

Tipsa gärna om grönt att ha till också :)

• Svar på tråden Vilka blommor blommar i norrland i augusti?
  • passionsblomman

Mitt tips är att du genast börjar kolla utbudet på fröer som redan nu finns ute! Det står på påsarna när de olika blommorna blommar och olika zoner i landet osv. Kolla med en handelsträdgård på orten. Det är stora skillnader både över landet men även mellan olika platser och vad för läge man har på trädgården. Det går inte att svara så generellt på. Vänd dig till Handelsträdgården, de ska kunna ge dig alla råd du behöver.
    De säljer också både färdiguoppdrivet och fröer, liksom snittblommor i de flesta fall.

Lycka till!

• silverpingla

jag vet inte säkert men många rosor blommar ju då. Jag är från skellefteå och jag har för mig att mina föräldrars rosor brukar blomma då. Många rosor där är ju ur grupen vildrosor så dom passar kanske inte superbra till just bukett men skulle säkert passa till bordsdekorationer. Inne i city brukar folk ha lite mer "fina" rosor. Har du någon du känner som har trädgård? Annars finns det väl handelsträdgårdar i ske-å som driver upp och säljer - då slipper du transportproblemet! Eller säljer de bara plantor? Det brukar ju finnas att köpa lite olika typer av blommor - betydligt lättare än att driva upp från frö! Man kanske kan ringa typ trädgårdsföreningen eller liknande för de har ju många medlemmar som är hobbyodlare som säkert säljer blommor "privat" så att säga...

Får man veta vem du är?

kram sara

• ElMac

Tack för tips! Har mailat plantskolan idag och hoppas på lite råd där.. iof lite svårt att få hjälp med exakt det jag vill då jag inte ville berätta vad det var till (känner dem och vigseln är än så länge hemlig)

Så Sara, av den anledningen kommer jag inte presentera mig här heller. Iaf inte idag :)

Svar på tråden Vilka blommor blommar i norrland i augusti?