Inlägg från: JustMeAndMyLove |Visa alla inlägg
  • JustMeAndMyLove

inte redo för giftemål !?

Beror inte det på vad som ska ärvas?
    Tänkte på grundaren av IKEA tillexempel, hans barn kommer inte få en krona när han dör, säger han själv.
    (stod i aftonbladet så det kan säkert vara helt fel)

MV85 skrev 2009-02-02 07:45:15 följande:
    Nej, det går inte... Enligt just jurister. Har tittat mycket på det där pg.a min syster som har barn med sin sambo som har barn sedan tidigare... och det går inte att helt testamentera bort de barnens arvsrätt. Till viss del går det, men inte helt.
  • JustMeAndMyLove

Ja fast det är ju den personliga förmögenheten han inte ska låta gå till barnen... Enligt den artikeln.

Vet att man på Island kan göra barnen helt arvslösa dock är det ju så att om man är under 18 eller 21 (om man går i skolan dvs) så får man ut pengar via försäkringskassan här i Sverige.

MV85 skrev 2009-02-02 08:34:47 följande:
    Han har väll sålt företaget? O i så fall har de bara rätt till del av hans personliga förmögenhet, vilket jag inte vet hur stor den är...
  • JustMeAndMyLove

Kollade upp det själv nu, man kan göra den arvslös på hälften av vad de ärvt ifall testamente inte funnits

• JustMeAndMyLove

Jag tycker det är bra föräldraskap om man tycker att barnen behöver lära sig det.
    Vill att mina barn ska respektera pengar och leva liv där pengar inte är allt. Även om jag skulle bli rik eller fortsätta leva knapert.

Nu hörde jag med min mormor men det här gäller kankse bara på Island?
    Hon äger ett hus och är gift med en ryss osm har barn. När han dör skulle de altså få en del av huset vilket är uteslutet för då skulle vi bli tvungen att sälja och det huset har funnits i vår släkts ägo sedan det byggdes. Så de skrev huset enbart på min mormor och då får hans barn inte nått.

Det tycker jag är jätteviktigt att man kan göra för de här barnen är nog de girigaste som finns. De började till och med slåss på deras biologiska mors begravning över hennes ägodelar. Dessutom är deras äktenskap inget nån av dem vill vara kvar i utan mormor säger mest att:
    "Man slänger inte ut en gammal katt mitt i vintern"

Hon menar då att han är sjuk och kommer dö snart och då är det ofint att skilja sig.
    Jättesorgligt tycker jag :(

Fjosok skrev 2009-02-02 08:44:58 följande:
    IKEAs ägarstruktur är så komplicerad att jag tror inte ens jag själv kan förklara den. IKEA är baserat i Nederländerna sedan länge (mao inte svenskt sedan 70-talet, typ) och familjen Kamprad äger fortfarande stora delar av företaget. Prcis som allt annat där sjukt uttänkt Men visst, arvsfrågor är inte alltid lätta. Flera företagsledare har ju vägrat låta sina barn ärva för att dom själva ska lära sig arbeta hårt ...Bra föräldraskap?
  • JustMeAndMyLove

För min syster krävdes det bara en gång och pang 9 mpnader senare var hon 17 och mamma.
    Kanske inte händer ofta men det är som med bilbälten, man vil ju inte ta risken :)

wiii skrev 2009-02-02 12:46:01 följande:
    fast det vet jag inte riktigt hur sant det är..om det är så att det bara krävs en gång hade den här världen varit bra mycket mer befolkad än vad den är vill jag lova. och alla par som försöker skaffa barn, men får hålla på i flera månader/år innan dom blir gravida? dom har nog oskyddat sex lite mer än en gång under den perioden..Sen däremot KAN det räcka med en gång, men det är då inte "ofta" fallet.
Svar på tråden inte redo för giftemål !?