• Alemonia

Skriftlig inbjudan, ett måste?

Jag håller på att planera ett budgetbröllop och ska bara bjuda familj (föräldrar och syskon med eventuella barn) och vänner. Min storasyster undrade om vi verkligen skulle skicka ut några inbjudningar med tanke på hur dyrt det är. Vi kommer ju ändå att bjuda in alla muntligt så är då skriftlig inbjudan ett måste?

Vad tycker ni andra? Har ni några tips?

• Svar på tråden Skriftlig inbjudan, ett måste?
  • Hemlig2009

Ja, det tycker jag. Det är mysigt att förbereda ihop om inte anant, kul att spara som minne också!

Känns högtidligt och detta är ett högtidligt tillfälle, även om ni ska ha det i mindre skala.

• Mrs Mommy

Mail kanske?
    Gör en snygg inbjudan och bifoga i mail

Jag skulle uppskatta som gäst att får inbjudan "skriftligt" med datum tider plats osv tankspridd som jag är.

När dottern skulle döpas gjorde jag en inbjudan och bifogade i mail och till de jag inte hade mailadresser skrev jag ut och gav i handen.

• Ore

Nej, inget måste.

Men jag har nog ändå känslan av att ett så pass speciellt tillfälle som ett bröllop är roligt att bjuda in till skriftligt, oavsett antal personer inbjudna och budget.

Men man måste ju inte lägga så mycket tid och pengar på det. Ett papper i snygg färg i skrivaren kommer man långt med... Kanske kan ha en bild på er, photoshoppa den litet snyggt och sedan skriva ut... Eller köpa några enkla kort i bokhandeln, antingen fördiga inbjudningar eller sådana man skriver för hand. Kanske sätta på något litet klistermärke om man känner för det (guldhjärta eller liknande).

Sedan behöver de inte skickas på posten, utan kan delas ut direkt i handen. Då behövs varken kuvert eller porto...

Det behöver inte bli dyrt...

• Snuttis2

några bekanta till mig satte ihop ett bildspel som de visade de närmsta vid en middag..så var det klappat och klart..super uppskattat..slipper allt pappers arbete och portokostnader :)

• T0612

man måste ju inte men jag tycker ju att det är lite fint.. men om du vill skicka ut och tycker om att pyssla kan du ju fixa ihop egna som inte alls behöver kosta mycket.. =)

• konstigabaralillajag

Måste och måste. Jag tycker man kan göra som man vill. Däremot lägger jag pengarna på inbjudan just för att det är kul att förbereda och på ngt sätt känns det att det är på gång.
    Sen är inte portot billigt. Kan tänka mig att kostnaden drar iväg när man har många gäster att bjuda. Vi ska "bara" skicka iväg ca 15 st inbjudningar och då är det överkomligt...
    En del mailar ju sin inbjudan. Varför inte göra en inbjudan på datorn och maila istället?

• Alemonia

Tyvärr är jag inte så pysslig när det gäller sådana saker förutom att jag har en dotter på 5 månader så det är svårt att få tid att sitta ostörd (framförallt tillsammans med min sambo).

Maila ut låter som en vettig idé och sedan dela ut till resterande men jag måste fortfarande knåpa ihop något vilket inte är det lättaste.

Dopet bjöd vi bara in muntligt till. Så där slapp jag bekymret.

Jag inser hur lat jag låter men det är mera motståndet mot att ta i tu med det som är det stora problemet.

Svar på tråden Skriftlig inbjudan, ett måste?