• brunett28

amatörfotograf - pris?

Har hittat en tjej som verkar jättebra och som kan fota oss på vår dag. Hon är en väldigt duktig amatör men verkar inte ha fotat bröllop förut. Nä jag frågade om kostnad frågade hon mig vad jag kan tänka mig att betala.
    Nu vet jag varken till eller ifrån - är 2000:- mkt eller lite för en amatör?

• Svar på tråden amatörfotograf - pris?
  • thildamy

Hej..
    Inte mer än 1500:- tycker jag.

Sen beror det väl på vad ni "får i priset"
    Jag har hittat proffs fotografer som ska ha 2300 kr för 1 timme utan något som ingår..

• lolca

Vi ska ha en amatörfotograf. Vi kommer att betala honom ca 4000 kronor, men då är han med största delen av dagen och fotar, även under middagen och festen. Några av bilderna arbetar han lite extra med som vi ex ska ha som bröllopsbild etc. Vi får även alla bilder på dvd.

• Peaches79

Det beror lite på hur länge ni tänkt ha henne närvarande. Kommer hon lägga ner tid på att redigera bilderna? Är hon hos er från förberedelserna till middagen/festen, men aldrig fotat ett bröllop tidigare, tycker jag att 2000-2500 kr är godtagbart. Hon får ju erfarenhet på köpet och kan begära mer nästa gång hon fotar bröllop.

Men det är ju bara min åsikt. :)

• marriage09

Vi funderar också på att anlita amatörfotograf. Jag tycker inte heller att man bör betala mer än 2000-2500 kr för hela dagen ifall hon inte gjort det förut, precis som peaches79 säger så får ju hon erfarenhet och bilder till hennes "portfolio" om hon bygger upp en sådan. Om hon gör ett superjobb så kan man ju ge henne lite utöver detta eller en present för att visa sin uppskattning. Viktigt tror jag att vara väldigt noggran med vad man vill ha fotat (även med profsfotograf har jag hört att det kan bli fel). Var har du hittat denna tjej, nära Göteborg? lolca, har du hittat din i närheten av Götet? Som ni märker så är vi fortfarande på jakt...

• MorKe

Precis som det skrivits tidigare beror priset mycket på vad som ska ingå (tid, resa, efterarbete, album, förstoringar, rättighet att själv göra kopior).

Tänk på att gå igenom foton som fotografen tidigare tagit för att bilda er en uppfattning om henne. Titta speciellt på porträttfoton. Har hon någon extra kamera om hennes ordinarie går sönder just den dagen?

Om det är hennes första bröllop finns det självklart en högre risk för att det också kan misslyckas. Men det antar jag att ni räknat med redan.

Svar på tråden amatörfotograf - pris?