• RTBW

15:e eller 22:a Augusti, någon med "utebröllop"? Kan man ha det då?

Jaha, så är det verkligen så att vi måste byta datum.
    Vi har planerat för den 1:a Aug.
    Bokat båt för vigsel ute på öppet vatten.
    Bokat för fest, med liten lokal vid havet, för inne o utomhus fest.

Då är frågan, hur kommer vädret att vara den 15:e eller den 22:a?????
    Visst det kan man inte veta, men finns det någon sida där man kan kolla föregående år och se på ett ungefär.

Finns det någon här som ska ha sitt bröllop vid dessa datum som har tänkt ha det "ute"?????

Hjälp mig.
    Känns så konstigt att kanske ge upp vår dröm om ett härligt sommarbröllop vid havet.

• Svar på tråden 15:e eller 22:a Augusti, någon med "utebröllop"? Kan man ha det då?
  • catarinaw

Vi ska gifta oss 15 augusti ute, men man kan ju inte vara säker på att värdret tillåter så då har vi en reservplan och är inomhus. Likaså gäller ju för alla som gifter sig på sommaren. Inegn kan veta vad det ska bli för väder.

• Moniqe1979

fyller år 16e augusti en gång på 10 år har jag inte kunnat ha utomhus fest pga vädret har dock alltid garderat upp med tak typ partytält om inte annat för att det håller kvällsfukten borta och låter kroppsärmen från folk stanna kvar har firat den helg som legat närmst antingen före eller efter. Lycka till!

• RTBW

Moniqe1979, det lät som bra statistik.

Och det är ju som du catarinaw skriver, ingen som kan vara
    säker på bra väder.

Då kanske man ska ställa in sig p åden 15:e.....

.....måste bara kolla lokalen om den är ledig.....

• Fenixx

men i augusti är det ju fortfarande sommar, ofta då det varit varmt. så tycker jag absolut ni ska köra på.
    vi ska själva vara ute 3 juli och det är ju alltid lite mer nervis just med vädret. bara att hoppas på det bästa!

• RTBW

Festlokalen som vi hade bokat till den 1:a augusti
    var självklart fullbokade hela Augusti.
    !!!!!!!!!!!!!!!!!

Ursäkta men. FFFAAAAAAAANNNNNNNN!!!!!

• Fenixx
    men fyyy vad trist! är ju den populäraste månaden.
  • catarinaw

Men varför kan ni inte ha den 1:a som planerat då?

• RTBW

min 2b ska åka på iväg på jobb då.
    Låter kanske lite konstigt att det ska få gå före
    men det är ett jättehäftigt projekt verkligen "ones in a lifetime"

Blir klurigt att gifta sig utan honom =)

• MulleNuh

Är väl ofta fint väder i augusti.

• catarinaw

Heehe ja det är ju sant, kanske kan ha online bröllop? :)

• LB5

Hej! Jag jobbar som forskare inom meteorologi, och skulle nog inte planera att ha ett utomhusbröllop i Augusti, var du än bor i Sverige. Den årstiden är det mycket vanligt med konvektion (eftermiddagsskurar) som är väldigt oberäkneliga både tidsmässigt och geografiskt. Den sortens väderläge är väldigt svårt att prognostisera, det är som att slänga ut pop corn på en varm plåt, och sedan gissa vilken som kommer poppa först och när... om du förstår vad jag menar...

Här kan du hitta klimat för Augusti över en 60 års period:
    www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp&l=sv

Och beroende på var du bor så kan du läsa om klimatet över ditt landskap här:
    www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp&l=sv

Men klimat är klimat, och väder är väder och vädret har inget minne :)

Lycka till med planeringen!

RTBW skrev 2009-02-03 08:40:15 följande:
    Jaha, så är det verkligen så att vi måste byta datum.Vi har planerat för den 1:a Aug. Bokat båt för vigsel ute på öppet vatten.Bokat för fest, med liten lokal vid havet, för inne o utomhus fest. Då är frågan, hur kommer vädret att vara den 15:e eller den 22:a?????Visst det kan man inte veta, men finns det någon sida där man kan kolla föregående år och se på ett ungefär.Finns det någon här som ska ha sitt bröllop vid dessa datum som har tänkt ha det "ute"?????Hjälp mig. Känns så konstigt att kanske ge upp vår dröm om ett härligt sommarbröllop vid havet.
  • linarasmus

våran bröllopsdag, den 23/8 så öste det ned.....Det gick inte att gå 2 m utomhus utan att bli fullständigt genomblöt. dessutom halv storm och sisådär 12 grader...
    så, det planerade strandbröllopet blev det inte! ;)
    men väl ett superhärligt bröllop i festlokalen. efter att vi trängt undan borden förstås ;) Var beredd på en plan b inomhus och bli inte ledsen om ni måste använda den. Dagen blir vad man gör den till och vår dag kunde inte blivit bättre! Vädret gjorde att festen blev väldigt intensiv iom att ingen kunde gå ut och det blev en skitbra stämning direkt!

• galaxen

Oftast är det fint väder i augusti. Man brukar ju säga att det är typiskt att det fina vädret kommer lagom till skolorna börjar. Vi ska ha vår fest den 22 augusti och vi hoppas i alla fall på uppehållsväder även om inte solen skiner jättemycket.
    Vi har festen inomhus men har tillgång till grönområde om vi vill förlägga en del utomhus.

• Cape

Kommer också gifta mig 15 augusti i år!!! Och är också rejält orolig för hur vädret kommer bli.

Vi gifter oss i Stockholms skärgård på familjens lantställe och hoppas kunna gifta oss vid havet i trädgården men om det ösregnar får vi såklart tänka om... Tänkte som backupp ha ett rejält partytält eller liknande som ska vara uppställt i trädgården där ceremonin kan hållas vid regn. Festen kommer hållas i en stor lada som är festinredd så där är det inga problem, men som sagt, skulle helst vilja gifta oss utomhus i solen förstås...

Statistik från i somras för Stockholms norra ytterskärgård (som normalt är förhållandevis solsäkert, då det sällan regnar så långt ut) var att helgen den 2 augusti 2008 började det regna i och höll på så i flera veckor... Hoppas INTE det blir lika illa i år....

Var i Sverige gifter du dig?

Vi får helt enkelt hopps på det bästa:)

Lycka till!

• anja1661

min brorsa gifter sig ute den 22 augusti...de har beställt fint väder!

dock har de partytält ifall ifall.....

• catarinaw

Ja vi har ju planerat den 15 augusti i Västerås, så jag hoppas på det bästa vädret!! :) Vi får hålla tummarna hela sommaren på ett fint väder :)

• RTBW

Det är i Nyköping vårt bröllop kommer att hållas.

Vi lutar åt den 15:e Augusti, men att hitta ny festlokal är inte det lättaste. Ska ringa runt idag också. Så jag hoppas att jag ikväll kan skriva inlägget där det står.

Allting klart och bokat för bröllop den 15:e Augusti,
    ringde också till väderfen och hon sa att årets härligaste dag på
    väderfronten skulle just vara den 15:e =)

• catarinaw

Wow vad bra! Då hoppas vi på det med andra ord :) Lycka till!

Svar på tråden 15:e eller 22:a Augusti, någon med "utebröllop"? Kan man ha det då?