• Bröllop vår 09

Oasis till brudbuketten?

Hej!
    Är det någon som kan tipsa om det är värt att betala extra för att få brudbuketten fäst i en oasis eller inte?

• Svar på tråden Oasis till brudbuketten?
  • Kickis

Är helt beroende på vad för bukett du vill ha. Droppformade buketter har oftast oasis som grund medan runda buketter med synliga stjälkar av logiska själv inte har det. Eller missuppfattar jag din fråga? Vad har du tänkt dig för bukett?

• passionsblomman

Det beror helt på vilken bukett du ska ha. Det går inte att göra en droppe utan oasis eller med sk stiftteknik. Detta med oasis är eg, inte att det är dyrare. Snarare är det så att det bivit poppis de senaste åren att strunta i traditionella brudbuketter och istället beställa en "vanlig" bukett, dvs en som binds precis som en "över-disk-bukett"
    Den bindtekninken är BARA lämplig när man ska ha en tät kompakt bukett helt utan luft mellan blomhuvudena.

Den blir ofta något billigare men inte alls alltid.Där är det arbetstiden som spelar in, men har man exklusiva blommor drar det ofta iväg ändå.

Har man en stor bukett är det heller inte så lyckat då buketten blir väldigt tung. Likaså vissa väldigt känsliga blommor behöver oasis, för att ha vatten under dagen.

Så, det har inte ett dugg att göra med vad som är värt vad, utan ad det är man vill ha för blommor och hur buketten ska se ut.
    Det här ska man rådgöra med floristen om. Därför vill de flesta seriösa florister helst boka en tid för konsultation, så man får tid att ta alla frågor och funderingar.

• Bröllop vår 09

Jag hade tänkt mig en rund kompakt bukett av rosor.

• matildaochniklas

Jag hade en rund kompakt bukett, finns bild i mitt galleri.. det var ingen oasis, det hade väl sett jättemysko ut?!

• Trettondagsafton 09

Jag hade en "boll" av stora mörkröda rosor. Höll den i ett handtag, i min var det en oasis men det var ju för att få formen på min otroligt häftilga bukett. Titta gärna i mitt galleri

• Bröllop vår 09

Vilken häftig bukett du hade, trettondagsafton 09! Jag tackar för allas tips och låter helt enkelt det hela bestämmas när jag pratar med floristen nästa vecka!

• Trettondagsafton 09

Tack , jo jag blev helt kär i den trode inte att jag skulle fästa mig så vid den. Men jag hade tänkt kasta den på kvällen men klarade inte av det

• Lady o Lufsen

Oasis i sig är verkligen inte dyrt!
    menar du att det blir väldigt mycket dyrare att få buketten i oasis än utan...?

Svar på tråden Oasis till brudbuketten?