Ni som har gjort inbjudningarna själva
Ni som har gjort inbjudningskorten själva. Vilka tips och råd har ni att ge mig?
Var/vad har ni handlat? Vad har ni "smyckat" de med? Vad blev kostnaden??
/A
Ni som har gjort inbjudningskorten själva. Vilka tips och råd har ni att ge mig?
Var/vad har ni handlat? Vad har ni "smyckat" de med? Vad blev kostnaden??
/A
Vi handlade vårt papper, kuvert och band i en butik i gamla stan(har hur mycket papper som helt), stämpel och pulve.
Nu har jag inte räknat ut vad materialet till inbjudningarna blev för vi köpte även till festhäftet, vigselprogramet, tackkorten samt till bordplaseringskorten.
Kram till alla
Vi har handlat nästan allt på panduro
Har inte heller kostnaderna klara helt..
Vi har gjort enkla kort med ett bottepapper i färg och vitt ovanpå där texten står, smyckat med sidenband och pärlor. Inbjudningskort, kuvert, festprogram och placeringskort kommer kosta oss ca 1000 kr inklusive frimärken till inbjudningskorten.
Varje inbjudan kostade 6,5 kr i material + ett limstift för 20 kr.
Tack för era svar!
IPEX 100ark 100kr + 50 ark i silver 80kr + kuvert 50st 202,50kr + stämpel 60kr, färg 50kr och sedan till framsidan köpte jag silverhjärtan klistermärken små på en rad (nedåt) 15st 10 kr
sist men intem inst en silverpenna 24kr att skriva adresserna med.
520kr ja billigt blev det ju kanske inte, men de är jätte fina!!
Har en bild i galleriet på ett av våra inbjudningskort om du vill se.
Jag kan tipsa om att kolla på rea, om du nu inte har jättebråttom "Minivigselringarna" vi har på våra kort är egentligen inte alls tänkt till att vara det, det är grejer som man har när man gör egna smycken (kommer inte ihåg vad de kallas), vi hittade det på Pandurorea superbilligt! Sjukt mycket bättre pris än om man ska köpa sånt som är gjort speciellt för att vara till bröllopsdekorationer Sen hittade vi även transparent embossingpulver på rea. Papprena har vi fått mängdrabatt iom att vi beställde hela förpackningar, och satinbanden hittade vi jättebilligt på en internetbutik (vi bad om att få en liten provbit först för att se så att färgen matchade).
Ett annat tips är att köpa/låna/hyra en skärapparat. Det underlättar hur mycket som helst när man ska skära många papper!
Kostnaden för våra kort blev (per styck)
Bakgrundspappret: knappt 1,50
Pärlorna (3st sötvattenspärlor): 1,50 kr tror jag (tror jag lyckades tajma när det var halva priset )
Satinbandet (40cm): ca 50 öre
Stämpelfärg (den är ganska slut nu efter att ha gjort närmare 100 kort) : knappt 50 öre
Vinröda + aprikosa pappret: knappt 50 öre
Miniringarna: ca 70 öre
Innerpappret (transparent aprikos): ca 2 kr
Embossingpulver: vet inte, men det är otroligt drygt och vi köpte det billigt, så det blir inte så många öre...
TOTALT: UNDER 10 kr (8,70+embossingpulvret)
Men då har vi inte räknat med den specialbeställda stämpeln (ca 2kr/kort) och inte heller embossingfönen för 200kr (vilket blir under 1kr/kort eftersom vi även kommer använda den till festhäftena). Dessutom kommer vi ju ha kvar den så jag kan ha den till annat pyssel
I priserna jag skrivit nu har jag dessutom bara räknat den faktiska kostnaden för materialet för varje kort, jag har inte räknat med alla prover av papper och band vi köpt innan, och dessutom köpte vi extra av allt för att vara på den säkra sidan Men dom sakerna har vi ju kvar så vi kan använda till annat.
Oj, räknade visst fel, det blev 7,20 per kort (exkl. embossingpulvret)
Mitt tips är först och främst att göra korten själv enbart om det känns roligt, för det är tidskrävande och inte alltid billigare att göra själv. Tycker du att det är kul så kör på!
Mitt andra råd är att du försöker minimera antalet arbetsmoment när du gör designen. Tänk på att varje moment ska du göra gånger 20, 50, 100 eller hur många kort du nu ska göra. (Ofta vill man ju ha övriga trycksaker i samma stil och då brukar det bli en faslig mängd.)
Våra kort blev sannerligen inte billiga, men jag hade jättekul när jag gjorde dem och de blev som vi hade tänkt. Vi använde tapet, tyg (klädde insidan med det) och papper med linnestruktur. Kuvert gjorde jag av presentpapper. Som utsmyckning på kort och festprogram hade vi en photoshoppad bild av oss i form av ett frimärke. Bild finns i galleriet!
Vi köpte vårt material på Matton, mycket mer att välja på och billigare än Panduro. Vi gjorde vårt väldigt enkelt. Färdiga enfärgade kort, dekorerades med ett band och silvriga klistermärken som var precis lika läckra som att hålla på med stämplar och pulver, men så klart väldigt mycket enklare. Texten skrev vi på ett snyggt vitt /enkelt mönstrat papper (finns massor att välja bland på Matton) som printades i skrivaren. För 25 kort betalade vi runt 350 kr och då har vi massor av klistermärken och band över som ev. kommer att användas till festprogram mm.
Jag har köpt alla papper på Panduro. Smyckade med vinrött sidenband som också köptes på panduro. Kuvert på Gallerix.
Har kostat ca 1000:-
Inte blev det billigt iallafall
Varje kort kostar ca 35kr. Jag har använt florpapper, papperssnöre, akrylpärlor, färgat papper, bastband, cellofankuvert, vanliga kuvert. Sedan har jag räknat med lim, tejp och stansar.
Jag skulle gissa att våra hemslöjdade inbjudningskort hamnade på ca 30 kr styck i kostnad. Det hade alltså vart lika dyrt/billigt att beställa dem färdiga från ett tryckeri. Men de blev fina och ingen har exakt likadana =)
Vi köpte kort + kuvert på en scrapbutik här i Linköping. Pappret till inlagan hittade jag på Akademibokhandeln, sen köpte vi en stans på Ordning & reda, pärlor, metalltråd & snöre kom från Panduro.
Lycka till!