• love4life

Bestmans klädsel?!

Hur har ni andra gjort med klädsel för bestman/marsalk. Min blivande insisterar på att bestman ska ha exakt samma utsyrsel som honom, är detta det "vanligaste"? Personligen är jag inte jätteroad, utan hade hellre sett att min m2b var helt unik i sin klädsel, och att bestman kanske hade samma väst och plastrong, men typ mörk kostym...hur gör ni?

• Svar på tråden Bestmans klädsel?!
  • Noxire

Våt bestman kommer troligen att ha högtidsuniform för han är militär till yrket. Men kommar han inte i den (krympit i garderoben), kommer han att ha samma som m2b frack.

Kram till alla

• zeddy

Min m2b kommer att ha Frock coat, väst, plastrong.
    bestmen ska ha mörk kostym och vanlig slips.

Både jag och mon m2b tycker att han ska vara lite unik på vår dag!

• emw

Min m2b kommer att ha svart Frock coat, ivory väst, och gråbeige plastrong. Våra marskalker kommer att ha mörk kostym och vit skjorta(deras egna) och sen har vi köpt svart fluga och svart näsduk (till fickan) som de får behålla.
    Vi tycker det känns onödigt att lägga ut mer pengar på att hyra kläder till mannen och markalkerna än vad det kostar att KÖPA brud- och tärnklänningarna.

• längelevekärleken

Min man har frockcoat och bestman vanlig kostym med slips i samma färg som min mans kravatt

• längelevekärleken

Det att brudgum och marskalk ser likadana ut kommer med inspiration från USA tror jag, för det är inte en svensk sed eller?

• Ore

Traditionellt ska både brudgum och marskalk följa klädkoden för bröllopet...

Praxis numera är väl att brudparet klär sig litet finare... Särskilt som brudklänningar ofta är i klädkod "frackklänning".

Däremot gjorde vi tvärtemot vad många andra här säger, vi tyckte att marskalken skulle ha samma typ av kläder som brudgummen. Och brudgummen hade frock coat, vi ville att han skulle avvika litet från övriga gäster, men ändå inte alltför mycket... Dock så hade brudgummen frockcoat i litet glansigare material med mönster "invävt" så att säga... Marskalken hade ett mattare tyg. Brudgummens väst och kravatt matchade min klänning, marskalken matchade tärnans klänning med färgerna på väst och kravatt.

Svar på tråden Bestmans klädsel?!