• Killroy

kusiner som bjudit sig själva!!

Vi har valt att bjuda våra vänner istället för kusiner. Kände då att vi fick dra gränsen vid alla kusiner så att ingen skulle känna sig utanför.

Nu till saken, min blivandes faster och farbror som tillsammans har 5 barn + 3 respektive har nu antagit att deras barn också blivit bjudna. Nu är det så här att vi har en ganska tajt budget, och vi känner att då blir vi tvungna att prioritera bort vissa saker som jag tycker är viktiga för vårat bröllop, som t.ex. bröllopsnatt och transport och lite småsaker.

Men inte bara det, de här människorna pratar vi inte ens med när vi träffas på släktkalas. Vilket vi gör med mina kusiner som inte kommer. Och vad kommer min moster och morbror tycka om detta?
    Usch känns inte som om det blir våran dag...utan mer som ett välgörenhetsbröllop!!

Vad ska vi göra, ska man säga till eller inte??

• Svar på tråden kusiner som bjudit sig själva!!
  • fru AM

Säg till! Ert bröllop är ert. Att din blivandes faster/farbror är så självsvåldiga att de bjudit med sina vuxna barn med respektive är deras problem. Förklara för faster/farbror hur ni prioriterat när det gäller inbjudningar och att det faktiskt är väldigt stor skillnad på att bjuda 2 pers (faster/farbror) och 10 pers (faster/farbror + alla barn och respektive). Tror de kommer förstå att ni inte vill gå miste om bröllopsnatt eller transport bara för att gästerna tar med sig fem gånger så många egna gäster .... Lycka till!

• Tokstolla

Det är klart att ni måste säga att tyvärr är det så att vi har valt att inte bjuda in några kusiner. Säg gärna också, "varken de vi umgås med och de som vi inte umgås med".
    Tror att de människor som valt att inte bjuda hela släkten borde skicka en inbjudningslista på alla man tänkt bjuda så man klart och tydligt kan se om barn, kusiner, respektive osv är bjudna.

Du måste prata med dem!!!
    Lycka till

• Ore

Säg till, absolut. Tala om att inga kusiner tyvärr är inbjudna, eftersom er budget och planering (?) inte tillåter detta, och att ni tyvärr inte kan göra några undantag, det skulle inte vara så roligt för era andra mostrar, morbröder och liknande.

• LirreMagic

Har ni redan skickat ut inbjudningar? Verkar ju väldigt konstigt att din farbror & faster antar att deras vuxna barn har blivit inbjudna genom sina föräldrars inbjudan tycker jag. Ni måste absolut säga till. Säg att det måste ha blivit något missförstånd från farbror & fasters sida då ni pga olika omständigheter inte har möjlighet att bjuda någon av er kusiner.

• paradisfågel

Tycker ni övriga att ni ska säga till.. Förklara helt enkelt att ni har bestämt er för att inte bjuda in några kusiner då er budget inte räcker till det.

• Killroy

Har nu fått reda på att det beror på min blivandes far (som är värdpar) har gjort så här för att undvika släktfejd...eller hur han nu sa. Var tydligen nära det förra året då en av kusinerna (som för övrigt kommer) gifte sig och inte hade bjudit respektive. Vilket hans faster blev väldigt sur över.
    Så iallafall, min blivande svärfar har bjudit med dom och kommer stå för kostnaderna. Men egentligen är det inte det att de kommer som jag stör mig på mest...utan varför kan inte människor (fastern) respektera att man kanske inte bjuder alla.

Tack för alla era svar...

• fromheretoeternity

Men så kan han ju inte göra utan att fråga er först!! Har ni godkännt det en gång kanske det är svårt att ångra sig nu men han kan ju inte göra så bara för att han tycker det.
    Tänker han betala kostnaderna för ALLA kusiner då eller? Detta kanske orsakar "släktfejd" på din sida isf!
    Jag blir riktigt upprörd när jag hör det!

Killroy skrev 2009-02-04 18:13:17 följande:
    Har nu fått reda på att det beror på min blivandes far (som är värdpar) har gjort så här för att undvika släktfejd...eller hur han nu sa. Var tydligen nära det förra året då en av kusinerna (som för övrigt kommer) gifte sig och inte hade bjudit respektive. Vilket hans faster blev väldigt sur över. Så iallafall, min blivande svärfar har bjudit med dom och kommer stå för kostnaderna. Men egentligen är det inte det att de kommer som jag stör mig på mest...utan varför kan inte människor (fastern) respektera att man kanske inte bjuder alla.Tack för alla era svar...
  • passionsblomman

Fast är han värdpar är det ju han som bjuder in till fest? Då är det ju inte upp till föremået för firandet att bestämma vem som bjuds om man ska se det strikt?

Fast jag uppfattade det som att ts själva står för kostnaderna för övrigt?

Har jag missförstått?

Förr var det ju föräldrarna som ställde till med bröllop menar jag...

fromheretoeternity skrev 2009-02-04 18:18:41 följande:
    Men så kan han ju inte göra utan att fråga er först!! Har ni godkännt det en gång kanske det är svårt att ångra sig nu men han kan ju inte göra så bara för att han tycker det.Tänker han betala kostnaderna för ALLA kusiner då eller? Detta kanske orsakar "släktfejd" på din sida isf!Jag blir riktigt upprörd när jag hör det!
  • Luucie

Men man kan ju inte bjuda med folk som inte inkluderas i inbjudan..?! Hur tänker folk?

Hoppas att det blir bra iallafall, trots lite klantiga släktingar.

• Killroy

Ja jag blev också väldigt uppörd... Pratade med min mamma och hon i sin tur hade visst redan pratat med min moster och morbror om det här. Båda två var förstående och sa att det inte gjorde något för deras del. Förstod att skulle de också börja "bråka" med att deras barn skulle bli bjudna så hade det ju kostat ännu mer för våran del och det ville de ju bespara oss Skönt att några är beter sig vuxna och visar respekt.

• Killroy

Passionsblomman - Jo det är så att vi kommer stå för den allra största delen av det ekonomiska, men de hjälper även till en del.

• passionsblomman

Okej, då är jag med...jag tänkte mest att förr tror jag inte att brudparen var så värst delaktiga i beslut rörande vare sig det ena eller andra, då det var föräldrarnas grej mer, att ordna och så.

jag förstår att du är irriterad btw!

Killroy skrev 2009-02-04 18:29:35 följande:
    Passionsblomman - Jo det är så att vi kommer stå för den allra största delen av det ekonomiska, men de hjälper även till en del.
  • MrsWindh

Säg till!
    Det e ju bara ett missförstånd, säg ifrån.. Men gör det i tid, ju längre du väntar desto jobbigare blir det för alla.

Svar på tråden kusiner som bjudit sig själva!!