• Heloise

Vem betalar för bröllopet?

Precis samma upplägg som vi har, alla pengar som kommer in är våra pengar vi har aldrig någonsin bråkat om pengar.
    Vi har ett gemensamt konto samt ett gemensamt sparkonto ngt banktanten var väldigt upprörd över, hon spenderade iaf 15 minuter med att avråda oss ifrån ett gemensamt konto. Men det har fungerat alldeles lysande för oss i 7 av 9 år

Tooticki skrev 2009-02-05 14:05:46 följande:
    Vi betalade allt tillsammans med pengar vi sparat ihop.Vi har helt gemensam ekonomi, vartenda öre som kommer in i boet är vårt tillsammans. Vi har dyra, gemensamma hobbies som t ex dykning och resor och det sparar vi till hela tiden, tillsammans. Utöver det så unnar min man mig att göra brasiliansk vaxning, klippa och färga håret på salong och äta ute med kompisar på samma sätt som jag unnar honom att gå på AC/DC med kompisar och gå ut och dricka öl. Min man tjänar mer än jag och jag är dyrare i drift, men det är inget problem för oss Vi har inte en enda gång ens tjafsat om pengar! Vårt sätt funkar för att vi har samma värderingar och tankar kring pengar. Oavsett hur man lägger upp eknomin så tror jag att det är viktigt att man pratar om det och har ett system som passar båda.
  • Heloise

Jo jag förstår att det är ett problem vid skilsmässor/separationer men ingen av oss värderar pengarna högst och inte har vi så mkt att det är ngt att bråka om heller tyvärr, men jag tycker att det är bra att upplysa om nackdelarna oxå. Hon kunde ju inte vetat att vi diskuterat detta länge och väl, vägt fördelar och nackdelar och kommit fram till att det var vad vi båda ville.

Hemlig2009 skrev 2009-02-05 14:30:09 följande:
    Jag som då jobbar på bank kan ju tycka att det både finns fördelar och nackdelar.Just lönekonton är dumt om det skulle vara så av någon anledning att ni inte vill ha gemensamt längre, då måste det avslutas och öppna två nya. Man kan inte bara ta bort en medkontohavare, detsamma gäller när någon avlider.Sparkonton kan det bli illa med om man skulle bli osams och kanske ska dela på sig, då har båda en möjlighet att föra över pengarna till sig själv. Är man sambos ingår ju inte pengar i en bodelning så den är inte så kul.Det är inte för att man tror att just ni inte ska hålla ihop men det är mycket bekymmer många gånger och som banken blir indragen i vid skilsässor och separationer.
Svar på tråden Vem betalar för bröllopet?