• Chrisse och Jonas

Kusiners sambo.. hur gör ni?

Bjuder kusiner på H2B:s sida som han växte upp med men inte sett så mycket på senare år.. men då och då.
    Nu undrar jag hur gör man med deras respektive. De som är gifta måste man väl bjuda frun/mannen, men om de bara är ihop med någon eller sambo? Har ju bara träffat dessa flickvänner en gång eller aldrig, inte så kul att lägga dyra pengar på dem då tycker jag.. men hur skriver man det i inbjudan utan att de tar illa upp?? Någon som har erfarenhet eller tips?

• Svar på tråden Kusiners sambo.. hur gör ni?
  • Teapot

Vi bjuder med alla respektive, oavsett hur ofta vi träffas eller om vi träffat dem innan! Skulle själv inte gilla om han blev bjuden till sina kusiner och inte jag, så går på den känslan. Sen känns det väl lite som god sed och vett och etikett? Annars förstår jag dig, vi bjuder kusiner som jag gärna hade varit utan men det känns svårt att dra en gräns...

• fromheretoeternity

Jag tycker att det är etikett att bjuda med respektive varesig man känner dem eller ej. Men jag vet att många inte gör så.

• Soon and very soon

Är de sambo så klart de ska bjudas med!

• Chrisse och Jonas

Ok ok.. jag ger mig.. då får de väl komma allihopa då.. hahaha.

• MV85

vett och etikett säger att alla etablerade par ska båda bjudas... o är man sambo får man väll minst sagt säga att de är ett etablerat par..

• Lycklig2009

klart man bjuder sambon skärpning

• josspossgirl1

ja, håller med föregående, klart man bjuder sambon!!
    VI kommer bjuda respektive även om de skulle vara så att vi aldrig träffats, hör liksom till!

• MissieA
    Teapot skrev 2009-02-05 18:56:13 följande:
    Vi bjuder med alla respektive, oavsett hur ofta vi träffas eller om vi träffat dem innan! Skulle själv inte gilla om han blev bjuden till sina kusiner och inte jag, så går på den känslan.
    Håller med! Om kusinen är någon ni vill ha med borde sambom helt klart bjudas med.
  • MissieA
    josspossgirl1 skrev 2009-02-05 20:18:41 följande:
    ja, håller med föregående, klart man bjuder sambon!!VI kommer bjuda respektive även om de skulle vara så att vi aldrig träffats, hör liksom till!
    Sorry men jag är bara tvungen o fråga, vi bjuder min m2bs kollega menar ni att vi måste bjuda hans sambo också?
  • Lissdaniels

MissieA skrev 2009-02-05 20:21:54 följande:
    Sorry men jag är bara tvungen o fråga, vi bjuder min m2bs kollega menar ni att vi måste bjuda hans sambo också?

Det tycker jag nog eftersom de är sambos

6 juni - när 2 blir 1
  • MissieA
    Lissdaniels skrev 2009-02-05 20:27:30 följande:

Det tycker jag nog eftersom de är sambos
    Vi bjuder 3 av hans kollegor och 2 av mina och har verkligen inte plats med fler i lokalen (ska ha 170 gäster).

Är det jätteilla o inte bjuda deras sambos?

Chrisse och Jonas: sorry för att jag lånar din tråd.
  • Lattelover
    MissieA skrev 2009-02-05 20:21:54 följande:
    Kort och koncist, ja.

Hade du eller din blivande velat gå själva på en kollegas bröllop? Jag o min sambo hade hellre tackat nej i så fall. Det hör till god sed att man bjuder respektive också.

Men det är ju inte "lag" så låt bli bjuda om ni tycker det fungerar i den relation ni/maken har me kollegan. Det är till syvende o sist upp till er. Men som sagt, jag hade bjudit in sambon oxo.
  • marriage09

Jag tycker inte att man behöver bjuda in sambon, men eftersom detta är "vett och etikett" (som man ser på alla andra svar också) så kanske man bör prata med dem istället för att bara skicka inbjudningskortet. Då kan det bli lite pinsamt när kollegan säger "vad kul, min fru och jag kommer gärna!!" och du då måste förklara att nja, din fru är inte bjuden.

Jag tror att de flesta förstår ifall de är bjudna och inte deras respektive, speciellt kollegor men även kusiner om man berättar det på rät sätt och säger att man tex inte har mer plats i lokalen etc.

Jag hade gått på ett bröllop utan min sambo, inga som helst problem. Ni som inte skulle kunna göra det, skulle ni inte gå på en fest utan era sambos heller?

• syllan

Vi bjuder min M2Bs jobbarkompisar och deras sambosar. Jag har aldrig träffat dom men skulle aldrig komma på tanken att inte bjuda dom. Det är ont om plats i lokalen, men båda eller ingen är min mening....

• MissieA
    marriage09 skrev 2009-02-05 20:38:04 följande:
    Jag tycker inte att man behöver bjuda in sambon, men eftersom detta är "vett och etikett" (som man ser på alla andra svar också) så kanske man bör prata med dem istället för att bara skicka inbjudningskortet. Då kan det bli lite pinsamt när kollegan säger "vad kul, min fru och jag kommer gärna!!" och du då måste förklara att nja, din fru är inte bjuden. Jag tror att de flesta förstår ifall de är bjudna och inte deras respektive, speciellt kollegor men även kusiner om man berättar det på rät sätt och säger att man tex inte har mer plats i lokalen etc. Jag hade gått på ett bröllop utan min sambo, inga som helst problem. Ni som inte skulle kunna göra det, skulle ni inte gå på en fest utan era sambos heller?
    Jag håller nog med dig där. Jag hade gått på min kollegas bröllop utan min m2b och han hade nog tyckt det var självklart.

Vi bjuder våra kusiners sambos mer för att vi träffar kusinerna ofta och har en nära relation till dem & deras sambos. Detta är svårt ju hehe, men jag tror att vi bara kommer bjuda kollegorna och jag tror att de redan är medvetna om att det är ont om plats så de kommer nog förstå.
  • Lycklig2009

det är oacceptabelt o inte bjuda sambon till de som man bjuder...

• Trettondagsafton 09

Håller bara med föregående talare

• J D

MissieA skrev 2009-02-05 20:30:01 följande:
    Vi bjuder 3 av hans kollegor och 2 av mina och har verkligen inte plats med fler i lokalen (ska ha 170 gäster).Är det jätteilla o inte bjuda deras sambos?Chrisse och Jonas: sorry för att jag lånar din tråd.

Jag bjöd mina klsskompisars etablerade partners, oavsett om de var sambos eller ej. Tycker definitivt att sambos ska bjudas. (Vi har bjudit fler än vad som ryms i lokalen men har gjort en uppskattning på att en del tackar nej).

Svar på tråden Kusiners sambo.. hur gör ni?