• Linabullar84

Vilka sa man egentligen bjuda??

Jag undrar hur folk väljer vilka som får komma och inte komma på ett bröllop? Vi ska gifta oss och har börjat lite smått med planeringen om vilka vi ska bjuda. Tycker det är så himla svårt!:S
    Vi båda vill ha ett litet och intimt bröllop med människor som står oss nära. Men på en punkt är vi lite olika. Jag vill ha mina 3 bästa vänner med.det är så självklart för mig!Men jag vill inte ha deras pojkvänner där.. känner dem inte alls. Min kille tycker däremot att vi inte ska bjuda dem överhuvudtaget.

Sen vet jag kära svärmor tycker att vi ska bjuda massa kusiner till henne osv... suck. Vi vill ju bjuda dem vi VILL ha där. Men är det så att man måste bjuda med ens vänners respktive?? Man vill ju heller inte såra någon...

hoppas någon förstår mitt förvirrade inlägg:)

• Svar på tråden Vilka sa man egentligen bjuda??
  • Lycklig2009

jo bjuder man vänner så lär de ju få ta med sig respektive ;) tycker ja

• Lycklig2009

fast de e upp till er.. men tänk själv om du blev bjuden men inte din kille??

• Svanboet

För det första vill jag säga att det är ert bröllop så ni bjuder dem som är viktiga för er påå den dagen.

Personligen skulle jag bjuda respektive till alla dem som vi bjuda och inte "utelämna" ena halvan av ett par. Denna diskussion har vi fört i en annan tråd.

Vad gäller kusinerna... vill ni båda att de inte ska vara bjuda så bjud inte, oavsett vad andra i släkten tycker.

Vill du ha dina vänner där, varför har din m2b något emot det? Skulle det inte vara ett intimt bröllop med folk som står er nära?

På vår lista finns just nu tre typer av folk som bjuds: Släkt och familj, Gemensamma vänner, mina vänner och hans vänner.

• DanKat

Själv tycker jag det hör till att man även inkluderar vännernas respektive i inbjudan. Även om ni vill ha ett litet bröllop så är det väl knappast värt det om vännerna blir ledsna/irriterade/tycker ni är snåla om ni nu inte bjuder med pojkvännerna. Jag skulle inte tycka det vore roligt att bli bjuden själv på ett bröllop om inte min m2b skulle vara välkommen.

Svärmors kusiner däremot tycker jag verkligen inte att man måste bjuda! Det är ju verkligen inte NÄRA släkt, och vill man inte ha ett stort bröllop ska man absolut inte känna sig tvingad att bjuda dom! Tycker jag (Själva kommer vi bjuda två av min mammas kusiner, men bara för att vi träffar den ena regelbundet eftersom vi bor i samma stad och den andra känner jag att jag vill ha med även om jag inte träffar henne ofta. Men jag tycker absolut inte att det är så nära släkt att man "måste" bjuda dom!)

• Villemoa

Du får ursäkta att jag frågar men om du har tre bästa vänner, borde/vill du inte lära känna deras pojkvänner?

Det är brukligt att man bjuder respektive i ett par (beroende på hur länge de varit tillsammans förstås).

Vad gäller din svärmors önskemål ang. kusiner så är det inte upp till henne om de ska bjudas eller inte.

• konstigabaralillajag

Vi bjuder de vi mår bra av att umgås med eftersom det är vår dag. Däremot har vi "turen" att alla känner alla så vi har inge funderingar på respektive då alla i vårt umgängeskrets umgås så vi känner deras respektive.
    Däremot bjuder vi inte "gamla vänner" som vi bara har sporadisk kontakt med.

Sambon funderar på att bjuda 2 arbetskamrater till festen (vi viger oss enskilt innan, så inga är närvarande) och jag har inte tänkt att deras respektve inte ska få komma, de kommer liksom med "på köpet". Jag har aldrig träffat dem men de är ett par och då bjuder vi med dem.

• MrsWindh

Jag tycker inte att det e okej att seperera på par, men ok att seperera familjer.

• Mrs4ever

Man behöver bara bjuda dom man vill! =)

Vi har pratat och ältat och funderat och det är verkligen klurigt.
    Eller om jag säger så här, vi vill ha ett fantastiskt, lite lyxigt bröllop, (som många här) och då kan vi av ekonomiska skäl inte bjuda alla som man kanske bör.
    Vi har dock inte bestämt hela vår gästlista, lite orolig är jag vad vissa kommer att säga, men.....

.....det är vårt bröllop, vi bjuder dom vi vill ska närvara vid vår dag.....

så får vi se om vi lyckas med detta.

Jag tror att jag skulle tycka att det var jobbigare, med folk jag inte kände på mitt bröllop än någon som ställer frågan till varför vissa inte är bjudna, jag kan ju svaret på den frågan iallafall.

• mammatill2

Vi hade några respektive på vårat bröllop som vi inte kände och det var inte det minsta jobbigt.
    Vi kände så att de som var viktiga för oss att de kom skulle även få ta med sig sin sambo.
    Sen med övrig släkt och vänner så satte vi en gräns vid de vi inte hade träffat på ett år bjöd vi inte heller. Det var för att vi ville ha det så litet som möjligt.
    Hade vi velet haft en jättefest med massa folk så hade vi självklart bjudit fler kompisar och släkt men vi ville ha det litet och familjärt.

• jennnnny

JAg gifter mig nu om 8 dagar och efter många års prat om hur vi vill ha det så bestämde vi oss för att det är faktiskt för vår skull vi gifter oss. Vi har nu valt att göra precis så som vi vvill ha det. Sen får alla andra säga vad dom vill!!! När vi bestämde oss för det så blev allt så mycket lättare. Så mitt råd till dig. Det är ditt och din blivande mans stora dag och ni i måste göra det som känns bäst för er. Lycka till

Svar på tråden Vilka sa man egentligen bjuda??