• elsi

Safari i Maj

Hej,
    Världens lyckligaste bride to be
    (en utav oss i alla fall!)
    HAN planera att at mig till Kenya på Safari och sedan till Seychellerna för att slappa.. Wow!!!
    Någon som vet om maj är en bra månad för denna resa?
    eller annat tips
    oj va jag är lycklig kär

• Svar på tråden Safari i Maj
  • 27juni2009

jag har varit i kenya på safari i mars, underbart

• country

Maj är en superbra tid att åka på safari, eftersom det är regnperiod. Detta betyder INTE att det regnar och är tråkigt väder hela tiedn, utan att Nationalparkerna är fantastiskt gröna och fina! under resten av året kan det vara hur torrt som helst, och savannen ser mest ur som öken.
    men Maj är jättebra. Det är som en drömvärld! Jag kan bara säga grattis till val av resa, för det är en upplevelse som man sent glömmer.
    Jag har dock inte varit i Kenya men har bott i Tanzania, grannlandet i ett år.

• elsi

Regnperiod... Malaria?
    Tack i alla fall för eran svar .. mer info? vaccin? kläder? hatt med nät!?

• country

Regnperioden börjar i mars och sträcker sig till maj/juni. Men när jag var på safari i maj så var det strålande sol och jättefint väder. Det blir ju inte kallt på det sättet som man kanske tänker hör ihop med en "regnperiod" och jag solade i gassande värme på Dar es Salaams stränder många gånger under denna period. men visst ska man vara medveten om att regnen kommer med jämna mellanrum!

Det här med vacciner kan ju vara lite av en djungel i sig..
    Det behövs en del vacciner som ska tas i god tid innan resan, så ta kontakt med en vaccinationsklinik och fråga. De vet precis vad ni behöver utifrån vad ni tänker göra på resan. (om ni rör er mycket bland lokalbefolkningen, eller håller till på turistställen o.s.v.)
    Malariatabletter tycker jag är väldigt smart. Jag fick malaria när jag var där, och tro mig: det är inte i det skicket man vill vara på sin bröllopsresa..!

Ang. kläder så behövs svala, luftiga kläder. Även under regnperioden blir det hett och värmen är väldigt fuktig. Men uppe vid bergen, Arusha och Moshi (där några populära safari-resor finns) kan det vara kyligt på kvällarna och nätterna så lite varmare kläder behövs också.
    I tanzania bör man som kvinna inte ha kjol/shorts som slutar över knäna. Och inte linnen där axlarna syns. Djupa urringningar spelar ingen roll, men just axlar och knän ska man inte visa. MEN, de delar av tanzania som är vana med turister (Zanzibar, Safari-områden, Dar es Salaam) är ju så vana med västerlänningar att det är mer eller mindre accepterat att klä sig lite som man vill.
    Personligen tycker jag dock att man kanske bör vara så känslig att man tar på sig lite mer kläder om man rör sig ute i byarna, eller på de lokala marknaderna.

mycket mygg-medel och myggnät till sängen (finns nästan alltid på hotellen, annars hittar man det lite överallt där) är ett hett tips.

Svar på tråden Safari i Maj